Video24.10.2010

Nederlandse winnaar YouTube Play te zien op gevel Guggenheim museum


nederlandse-winnaar-youtube-play-te-zien.jpg
nederlandse-winnaar-youtube-play-te-zien.jpg

Het Solomon R. Guggenheim Museum en YouTube hebben in samenwerking met HP en Intel de beste 25 video-inzendingen voor de YouTube Play Video-wedstrijd onthuld tijdens een exclusief evenement in het Guggenheim Museum in New York.

De 25 video’s zijn gekozen uit 23.358 inzendingen uit 91 landen. Video-artiest Evelien Lohbeck uit Nederland maakt deel uit van de 25 beste video-inzendingen met haar inzending ‘noteboek’. Haar video wordt twee dagen lang op de gevel van het Guggenheim geprojecteerd. Evelien was uitgenodigd en aanwezig tijdens de uitreiking om de première van haar video zelf mee te maken.

Alle YouTube Play-video’s omvatten onder meer inzendingen van studenten, videokunstenaars, fotografen, filmmakers, spelprogrammeurs, componisten, een Amerikaanse schaakkampioene, een groep van improvisatiekomieken, een Zweedse rockband, een Zuid-Afrikaanse hiphopgroep en een Australische producent van elektronische muziek.

Nancy Spector, adjunct-directeur van de Guggenheim Foundation en juryvoorzitter: “De jury was oorspronkelijk van plan om maximaal twintig video’s te selecteren. Uiteindelijk waren we zo onder de indruk van de kwaliteit van het ingezonden werk dat we besloten om 25 video’s te eren. Deze video’s vertegenwoordigen de verscheidenheid aan genres en technieken die op YouTube te vinden zijn. Het is een overzicht van innovatief gemaakt videowerk en online verspreid in de afgelopen twee jaar. Het eindresultaat: de ultieme YouTube-playlist!

YouTube Play is een geslaagde poging om de diamanten onder de video’s op het kruispunt van creativiteit en technologie te vinden en te tonen“, aldus Anoek Eckhardt woordvoerder YouTube Nederland. “Deze 25 video’s doen dat. Het feit dat we inzendingen uit meer dan negentig landen hebben gehad, geeft aan hoe breed vertegenwoordigd de genres en technieken specifiek voor online video zijn op de YouTube Play-lijst.”

Bij de selectie van 25 video’s, gemaakt door 39 videoartiesten uit veertien verschillende landen, heeft de jury gezocht naar een breed scala van genres die specifiek zijn voor online video waaronder niet-narratieve, experimentele werken; mashups, animaties, stop-motion graphics, remakes, muziekvideo’s, korte narratieve films. De jury van elf prominenten bestaat uit musica en performancekunstenaar Laurie Anderson; het muziekcollectief de Animal Collective; de visuele kunstenaars Douglas Gordon, Ryan McGinley, Marilyn Minter en Takashi Murakami; kunstenaars en filmmakers Shirin Neshat, Apichatpong Weerasethakul en Darren Aronofsky en grafisch ontwerper Stefan Sagmeister. Nancy Spector van de Guggenheim Foundation neemt de rol van juryvoorzitter waar.

De winnaars komen uit Australië (1), Brazilië (1), Canada (2), Chili (1), Tsjechië (1), Denemarken (1), Engeland (2), Frankrijk (1), Japan (1), Nederland (1), Noord-Ierland (1), Verenigde Staten (9), Zuid-Afrika (2) en Zuid-Korea (1).

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik