Gaming23.08.2012

LOTR: Guardians of Middle Earth op Gamescom – bevat potentie, maar dan moet er gewerkt worden


De laatste paar Lord of the Rings (LOTR) spellen zijn niet bepaald goed, met een 66 als gemiddelde metacritic voor War in the North en 55 voor Conquest. Toch geeft Warner Bros. niet op en maakt weer een lading LOTR games, daaronder zit de ‘gewone’ RPG Guardians of Middle Earth. Maar of deze game LOTR helemaal terug gaat brengen? Ik denk dat de Lego variant meer kans maakt.

lotr-guardians-of-middle-earth-op-gamesc.jpg
lotr-guardians-of-middle-earth-op-gamesc.jpg

Wat is er aan de hand? Het is heel simpel: Je kiest je personage, een van de helden of bad guys – die mogen we natuurlijk niet vergeten – en daarmee ga je het spel in. De demo die ik speelde bevatte slechts een gebied, wat naar mijn mening ook vrij klein was. Dat gebied zie je vanuit een isometrisch perspectief, om het voor de gewone gamer duidelijk te maken: Zoals je Diablo 3 ziet. En dan? Dan ga je wat rondlopen en vijanden afslachten. Helaas vond ik de game vrij generiek, ze hebben zich namelijk bedacht om overal een timer op te zetten. Als je dood gaat: Even wachten. Special attack gebruiken: Dat mag, maar daarna moet je even wachten. Gelukkig hoef je voor je gewone aanval en te lopen niet wachten. Op zich is daar niets mis mee, maar ik vond de wachttijden erg lang en erg vaak voorkomen, hopelijk wordt daar nog wat aan getweaked!

Dan kom ik nu eigenlijk bij het laatste en grootste probleem: Dat was het. Meer is de game niet, althans, de demo. Wellicht dat er een verhaaltje in komt, maar dat zal niet garant staan voor veel vulling. Er moet dus echt nog wat gedaan worden wil dit enigszins goed komen. Ik hoop het, ik hoop het echt, want LOTR blijft natuurlijk een geweldig verhaal met een prachtige wereld!

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.