Halo: Reach hoef je echt nooit meer alleen te spelen

Vorig artikel Volgend artikel
Halo: Reach hoef je echt nooit meer alleen te spelen

Het is nog niet zo lang geleden dat het heel normaal was om een game in je eentje te spelen. Gewoon, het verhaal volgen met het karakter waar dat voor geschreven was. Maar die tijden zijn definitief voorbij, want het is co-op dat de klok slaat; als je game niet met z'n vieren tegelijk gespeeld kan worden telt het niet mee, waardoor het begrip single-player mode een beetje krom begint te worden.

Halo 3 liet je al met z'n vieren spelen in de campagne en tussendoortje ODST deed hetzelfde met de wij-tegen-de-Covenant modus Firefight. Maar die misten allebei een cruciaal onderdeel: het zoeken van partners.

Als je niet genoeg vrienden had die (op dat moment) met je wilde spelen moest het toch zielig alleen, wat zeker in het geval van Firefight geen pretje was. Uit onze tijd aan de knoppen in de nieuwe Firefight-modus van Reach en de bevestiging van Bungie via haar wekelijkse update voor wat betreft single player campagne zijn die problemen nu verleden tijd. Je kunt dus straks gewoon random mensen via Xbox Live zoeken die met je willen spelen, wat het eindelijk de moeite maakt om Firefight te gaan spelen. Thank God trouwens, want de modus blijft leuk om te doen, zelfs op een drukke beurs-stand waar enige vorm van communicatie uitgesloten was.

Het stramien van Firefight is niet veranderd: je speelt als vier leden van de UNSC en neemt het op tegen de aliens van de Covenant, die in groepen het slagveld ingevlogen worden. Je enige doel is om ze zo lang mogelijk op afstand te houden, waarbij na een aantal groepen de moeilijkheidsgraad verhoogd wordt. Daarvoor gebruikt Bungie de inmiddels bekende 'skulls', die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de Covenant al je granaten ontwijken, meer leven krijgen, alleen nog maar geraakt kunnen worden door hun eigen wapens, etc., etc.

Teamwork is logischerwijs essentieel, maar de in Reach nieuw toegevoegde eigenschappen die je kunt kiezen voor je karakter vergroten de mogelijkheden nog eens extra, al moet gezegd worden dat je vanwege de relatief kleine levels waarin Firefight zich afspeelt op het eerste gezicht alleen echt veel profijt lijkt te hebben van de defensieve eigenschappen en dingen als de jetpack niet heel vaak van pas komen. De nieuwe map waar ik op gespeeld heb, Corvette, was ook relatief klein (een van de kleinste, volgens Bungie) maar liep al snel vol met grote vijanden, tanks en ander zwaar materieel, dus binnen de kortste keren loop j je in blinde paniek rond te rennen en word je gepakt.

Natuurlijk, het is een variant op Gears of War's Horde modus, maar Bungie heeft één groot voordeel: de gevechten in Halo tegen de AI waren al zo goed gedaan dat het hier als ervaring langer leuk blijft dan het origineel. Laat 14 september maar komen, ik ben er klaar voor! [UPDATE] Sommige mensen zijn er al zo klaar voor dat ze niet meer willen wachten, gezien de berichten dat de game al te vinden is op torrent sites. Een nare verrassing voor Microsoft, die bij de lancering van Halo 3 ook al een week voor de release moesten toekijken hoe de game wereldwijd verspreid werd door piraten.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies