James Bond: Blood Stone kan Goldeneye voorbij gaan

Vorig artikel Volgend artikel
James Bond: Blood Stone kan Goldeneye voorbij gaan

Helaas hebben we al een tijdje niets meer van 007 vernomen: na een succesvolle relaunch van de franchise met een nuchtere, fysieke Daniel Craig in de hoofdrol werd er afscheid genomen van de high-tech Q-Branche snufjes en onmogelijke superhero scènes. Craig ging terug naar de roots en zette een eigenwijze, anarchistische Bond neer zoals Ian Fleming hem ooit had neergepend.

Naar verluidt werd de nieuwe Bondfilm eerst uitgesteld vanwege de huidige 3D hype, maar al snel werd duidelijk dat uitgever MGM Studios in financiële problemen zit en dat productiemaatschappij Everything or Nothing daardoor de productie heeft stilgelegd. Gelukkig schiet Activision Bond fans te hulp met de James Bond game Blood Stone.

Na het middelmatige Quantum of Solace is Bond als gamepersonage een andere kant uitgegaan. In plaats van een verhalende “Call of Duty” shooter is Blood Stone een third person actie avontuur zoals EA al had gedaan met Everything or Nothing en From Russia with Love. Groot verschil met die titels is de scope en aandacht voor detail. De hebben de volledige ondersteuning gehad van zowel EON Productions en Danjaq (de maatschappij die de Bond rechten beheerd). Daniel Craig en Judi Dench zijn van de partij en hebben hun digitale personages van dialoog voorzien, net als Craig’s stuntdubbel die zijn bewegingen heeft laten opnemen, wat helpt om  de game van een authentieke Bond sfeer te voorzien.

Natuurlijk zijn de basis-ingrediënten aanwezig in deze Bond; mooie vrouwen, de Austin Martin en een stereotype slechterik. Qua gameplay komt deze Bond game het dichtst bij de laatste Ubisoft game:  Splinter Cell Conviction. Het gevechtssysteem beloond het besluipen en uitschakelen van vijanden met Focus Kills, een fataal schot dat je op elk moment kunt inzetten. De enige gadget die Bond heeft is zijn mobiele telefoon die voor hem interessante zaken in de omgeving identificeert. Dit systeem lijkt dan weer op dat van Batman – Arkham Asylum, inclusief blauw filter. Zeker op de zwaardere moeilijkheidgraden moet deze gadget je beste vriend worden en op elk moment is het je instrument om het verhaal uit te diepen.

bloodstonewide

Twee levels werden aan ons getoond: de eerste speelde zich af in Istanbul, waar Bond een ontvoerde biochemicus moet redden. Het level is explosief en Bond waardig. Hoewel de actie over-the-top is, heeft men wel rekening gehouden met het ietwat ingetogener karakter van Craigs’ Bond films. Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden over de tweede, race/achtervolgingssectie met de typerende Austin Martin die we zagen. Deze voelde aan als een  Split/Second sessie: overal vuurwerk, gebouwen vallen om en helikopters laten explosieven neervallen. De achtervolgingsscène  is technisch gezien zeer indrukwekkend, maar het past gewoonweg niet bij Daniel Craig’s Bond.

Hoe het ook zij, Bond 23 is misschien nog ver weg, maar Blood Stone heeft voldoende ingrediënten om de Bond fan tot die tijd tevreden te houden. Connery en Craig puristen zullen de over-the-top race scenes hekelen, maar Brosnan en Moore fans zullen smullen. De game is hoe dan ook indrukwekkend. De scope, talent en afwerking staat in geen verhouding tot diens voorganger. Er is kort gesproken over multiplayer, maar die zal niet van de gebaande paden afwijken. En helaas, PGR-fans: er is geen racing multiplayer gepland; de ontwikkelaars bij Bizarre Creations meldden desgevraagd verbaasd dat ze die suggestie wel meer hadden gehoord deze week. Hoe dan ook, Bond is back met deze game, zal hem nu dan toch echt eer aangedaan worden?

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies