De zandloper is half vol bij Prince of Persia: The Forgotten Sands

Vorig artikel Volgend artikel

Prince of Persia: is alweer de vijfde game in de serie sinds Sands of time in 2003 de serie weer op de kaart heeft gezet. Niet toevallig komt dit laatste deel in de buurt uit van de filmversie van Sands of Time, die het -vermoedelijk mede door Jake Gyllenhaal's blote bast- tot nog toe redelijk doet in de bioscoop. De poging om mee te liften op de marketing van de film is niet helemaal gelukt, want het is relatief stil rondom dit laatste uitstapje van de prins.

Onterecht, want de game bezit de ingrediënten die de franchise zijn bekendheid heeft opgeleverd: acrobatische toeren aan de ene kant en (grootschalige) gevechten aan de andere kant, zolang je het niet erg vindt dat de game naar goed eigen gebruik de tijd heeft laten stilstaan.

De zandloper is half vol bij Prince of Persia: The Forgotten Sands

The Good

Het zij je vergeven als je denkt dat dit een remake is van Sands of Time, want na een minuutje of 20 spelen zit je weer helemaal in die modus: Tegen de muur rennen, springen, zwaaien en klauteren totdat je bij het door de game aangewezen punt bent geraakt, waarna je een aantal skeletten mag gaan neerslaan. Die balans is nog steeds heel goed en zorgt er voor dat je altijd verandering van spijs krijgt. Gelukkig heeft Ubisoft ook gekeken naar de sfeer van die game waardoor er weinig over is van het harde randje dat de serie in de laatste paar games gekregen heeft.

De toevoegingen aan het repertoire van de prins zijn niet zo talrijk; belangrijkste is dat je specifiek water kunt laten stilstaan, wat heel veel nieuwe puzzels oplevert met watervallen die muren worden en fonteinen die als vlaggenstok dienst kunnen doen. Daarnaast is er nog een mechaniek dat afgebrokkelde muren terug laat komen in originele staat, wat samen met de watermanipulatie de bulk van de nieuwe puzzels uitmaakt.

pop2

Wel fijn is de terugkeer van de 'sands of time' die je de mogelijkheid geven om een gemiste sprong terug te draaien als een soort van terugspoelknop. Dat houdt frustratie op afstand tijdens de acrobatische gedeeltes, want bij de gevechten heb je dit eigenlijk niet nodig. Die gevechten zijn een stuk massaler dan je van de serie gewend was en hebben meer weg van een hack'n'slash game als God of War waarbij vijanden -uitzonderingen daargelaten- je net genoeg tegenstand bieden om je in de weg te staan maar waarbij je altijd de sterkere partij bent.

The Bad

In diezelfde lijn ligt de mogelijkheid om je via een upgrade-menu meer leven, speciale aanvallen en langere tijd voor het terugspoelzand te laten verzamelen, maar omdat eenmaal opgepikte upgrades niet blijven als je af zou gaan en je de gevechten ook nauwelijks kunt overslaan is dat een beetje loos. Ook loos is het verhaal, dat probeert de charme van Sands of Time (de game) terug te halen maar daar niet in slaagt. 

pop3

Het grootste probleem is het complete gebrek aan keuzevrijheid: er is maar één goede richting naar het einde en die heb je te volgen, dus de enige uitdaging zit 'm er in dat je de knopjes van je controller moet weten te manipuleren zodat de prins de juiste bewegingen maakt. Dat maakt het niet minder leuk om zo'n serie bewegingen onder de knie te krijgen, maar laat The Forgotten Sands wel zien voor wat het is: een simpele geheugen- en handigheidstest.

The Ugly

Ik vraag me echt af of het voor Ubisoft moeilijk is om een taaloptie in hun games te doen. En dan bedoel ik niet dat de game kijkt naar waar mijn console op ingesteld staat, nee, gewoon ergens in een menu de optie om 'Engels' te kiezen. Niet iedereen in Nederland wil per sé zijn hele game in het Nederlands hebben en het irriteert me dat die mensen de keus niet krijgen en zich in bochten moeten wringen om een taal omgezet te krijgen.

Conclusie

Alles bij elkaar genomen was deze game een prachtig vervolg geweest op de originele Sands of Time. Dus als je nog nooit een Prince of Persia-titel hebt gespeeld en je bent benieuwd is dit de beste start die je kunt hebben, maar verwacht niet dat de lessen die Ubisoft over open werelden geleerd heeft bij een game als Assassin's Creed invloed hebben gehad op deze game. En laat het duidelijk zijn: alleen dat al is goed genoeg als je hebt genoten van de eerdere delen, want wat mij betreft is het de beste sinds de eerste en gewoon een leuke game, zij het ondertussen ietwat ouderwets.

Prince of Persia: The Forgotten Sands. Ontwikkeld en uitgebracht door Ubisoft voor de PC, Playstation 3 en Xbox 360.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies