Microsoft zorgt dat je met de juiste mensen speelt - en dat werd eens tijd

Vorig artikel Volgend artikel

Microsoft heeft bekendgemaakt wat ze plan zijn met hun Xbox One matchmaking systeem. Het is een van de belangrijkste zaken die ze moeten regelen voor de Xbox One, want de games van tegenwoordig hebben vaak een net zo grote, zo niet grotere online component dan dat er in de single-player wordt gespendeerd. Het is dus vooral belangrijk om te spelen met gelijkgezinden en helaas heeft niet iedereen een vrienden- of bekendengroep die precies wil spelen wat zij willen spelen op elk gegeven moment. En Microsoft's Smart Match systeem gaat zorgen dat het helemaal goed komt als je met 'randoms' speelt. Althans, dat zeggen ze.

Microsoft zorgt dat je met de juiste mensen speelt - en dat werd eens tijd

"games will be able to share player stats with Xbox Live and each other; to learn, evolve, and provide you with the best possible matchmaking available [...] This means that less popular multiplayer modes and maps that have traditionally taken a long time to find players suddenly become playable," Tot zover de PR-speech. Maar de implicaties zijn verstrekkend: je zou dus vanaf eind dit jaar na een tijdje met zekerheid kunnen rekenen op een match die klopt, niet alleen maar qua skill maar ook qua persoonlijkheid. Dat komt doordat er -zoals dat hoort tegenwoordig- veel meer met allerlei data gewerkt wordt en er dus allemaal gegevens over je multiplayer matches worden doorgegeven die dan weer vergeleken worden met wat anderen allemaal aan het doen zijn.

Het idee is dat de mensen die zich misdragen tijdens online games daar ook voor gestraft worden doordat ze op één hoop worden gegooid met de andere mensen die niet weten hoe het heurt online. Ik vind dat persoonlijk wel prachtig, het idee van een online ghetto waar de assholes zich verzamelen om elkaars games te verknallen. Dat alleen al is genoeg om te gaan juichen, waarbij wel opgemerkt moet worden dat Microsoft ook al de mond vol had van hun Trueskill-systeem op de Xbox 360 eroor zou zorgen dat je altijd gematcht wordt met mensen van juw niveau, maar iedereen die langer dan 20 minuten in een online Call of Duty-sessie heeft gespendeerd weet dat dat ook kul is. Maar als het werkt...

Ook leuk is dat je nu voor de minder populaire games toch kunt proberen om online aan de bak te komen. Mar je kent het wel: je start je game op, gaat ettelijke minuten in een lobby zitten, gaat maar met je telefoon spelen en voor je het weet is Ridiculous Fishing uitgespeeld en heb je nog geen potje online kunnen spelen. Maar het nieuwe systeem zou dat ook gaan oplossen doordat het mogelijk is om in de achtergrond te zoeken naar een match, wat jou als speler vrijmaakt om wat Microsoft betreft een andere game te gaan spelen totdat er iemand is gevonden die ook nog Lost Planet 2 met je wil spelen, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Ook hier geldt weer: laten we eerst maar eens kijken of dat ook wel echt werkt, maar het idee is goed en het laat wel zien dat Microsoft haar voortrekkersrol in de online space wel probeert vast te houden. Het is een goed idee dat probeert ervoor te zorgen dat je als speler zo min mogelijk downtime-momenten hebt en dat kan in deze ADHD-10 seconden attention span-tijden alleen maar goed zijn.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies