Microsoft: Indie developers mogen zelf publiceren

Vorig artikel Volgend artikel

Als je het over de duvel hebt…  Gisteren zeiden we nog dat het ons niet zou verbazen als Microsoft zijn beleid tegenover Indie developers ging wijzigen. Vandaag kregen we het nieuws binnen dat de Xbox One inderdaad selfpublishing toe zal laten. Officiële details ontbreken, maar geruchten zeggen dat het model een variant op de iTunes appstore zal worden.

Microsoft: Indie developers mogen zelf publiceren

Daarmee lijkt de grootste irritatie van de Indie developers te zijn verholpen. Kleine ontwikkelaars klagen al geruime tijd dat ze niet zelf hun games op Xbox Live Arcade mogen publiceren. Daarvoor moesten ze eerst langs een uitgever, waarbij ze een deel van de winst moesten afstaan. ,,Niet van deze tijd”, oordeelde Lorne Lanning, directeur van Oddworld Inhabitants. Andere platformen, zoals Steam en de PS4 laten het namelijk wel toe.

Microsoft heeft de hint begrepen. Als de Xbox One lanceert mogen Indiese hun games zelf op XBLA zetten, meldde Marc Whitten gisteravond. Details gaf de vicepresident niet, maar Gameinformer vertelt via een anonieme bron dat het waarschijnlijk een zakelijk model zoals de iTunes appstore wordt. Developers bepalen dan zelf de prijs en de dag wanneer ze de game uit willen brengen. Verder zou een developer een Xbox One uit de winkel als debugkit kunnen gebruiken.

Het is de zoveelste aanpassing van Microsoft deze zomer. DRM, één-keer-per-dag-online en regiolocking voor games zijn van de baan. Developers hoeven niet meer voor een patch te betalen en nu mogen ze dus zelf publiceren. Het bedrijf gaf tijdens de presentatie van de Xbox One al aan dat ze zouden luisteren naar hun klanten en hun beleid daarom niet voor 100% vaststond. Dat blijken dus geen loze uitspraken.

Het enige wat het bedrijf rest is (naast het 100 dollar prijsverschil met de PS4) de communicatie richting developer te verbeteren. Lanning – en vele andere Indies – voelen zich namelijk ondergewaardeerd door de consolemaker. Marc Whitten zegt op de aankomende GamesCom met meer details te komen over selfpublishing. Misschien geeft de vicepresident ook tekst en uitleg over de strategie waarmee ze de indiedevelopers weer willen paaien.

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies