Microsoft kondigt voornamelijk games en €500 prijs voor Xbox One aan op E3

Vorig artikel Volgend artikel

Microsoft heeft woord gehouden. Ze beloofden na de redelijk desastreuze persconferentie en verduidelijking daarvan vorige week dat ze op E3 alles uit de kast zouden halen om ons omver te blazen met games, games, games. Dat hebben ze gedaan, al valt nog te bezien of de stroom aan semi-exclusieve games en DLC genoeg zal zijn om de vieze smaak weg te spoelen die gamers hebben. En terecht trouwens, als uitgevers en platformhouders aan je recht komen om een game weer te verkopen waar je op uitgespeeld bent moet dat te vuur en te zwaard bestreden worden, maar daar hebben we het al genoeg over gehad. Games dus. Games. Games. En nog eens games.

Microsoft kondigt voornamelijk games en €500 prijs voor Xbox One aan op E3

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain beet het spits af en liet meteen zien dat Microsoft niet te bang is geweest om geld te spenderen als dat betekende dat iemand als Hideo Kojima zijn game alleen op Microsoft's conferentie zou laten zien. Laten we elkaar niks wijsmaken: The Phantom Pain komt heus ook wel op de PS3, alleen mag Sony er deze E3 niets over zeggen. Datzelfde geldt voor games als Battlefield 4, Dark Souls 2 en The Witcher 3: Wild Hunt. Niet dat het vervelend was om ze te zien, maar het voegt niets toe aan het arsenaal van Microsoft en is dus niet echt relevant.

De exclusieve titels echter zullen mensen moeten overhalen om toch echt te investeren (en met een prijskaartje van €500 is dat geen overdreven term) in een Xbox One. De kwaliteit was overmatig goed, met een aantal games die hun eigen fans hebben, zoals Dead Rising 3, een nieuwe Killer Instinct (!), het tot nu toe van de aardboden verdwenen Crimson Dragon en cultheld SWERY65's nieuwe game D4. Daarnaast waren er een aantal games waarvan iedereen wel had kunnen vermoeden dat ze er waren: Forza Motorsport 5 (nu met tegenstanders die gemodelleerd zijn op andere spelers hun rijgedrag en via de cloud worden gebruikt om je races te bevolken) een nieuwe Halo (hoewel er gek genoeg nergens het cijfer 5 te zien is geweest) en natuurlijk Quantum Break. Terugkerend kampioen Minecraft was er ook bij, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat nog mensen overhaalt om een One te halen. Datzelfde is de vraag bij het andere grote succes op de PC, World of Tanks. Het voordeel? De free to play-vorm van die game laat zien dat er dus wel degelijk gratis (althans, als je betaald voor Xbox Live, want dat verandert niet) gespeeld kan worden op de One.

De echte nieuwe games zijn interessanter. Project Spark is kort gezegd Microsoft's antwoord op LittleBigPlanet en Minecraft en combineert die twee zodat we ons allemaal kunnen inbeelden dat we een game zouden kunnen maken, als we ons maar lang genoeg zouden concentreren op de menu's. Heel leuk idee dat compleet kansloos is vrees ik. Betere hoop heb ik voor Sunset Overdrive, een kleurrijke shooter van Insomniac Games, die zich hiermee hopelijk kunnen revancheren voor het teleurstellende FUSE. Zelfs de indies werden niet helemaal vergeten, want Capy's Below was ook kort te zien, als enige teken dat Microsoft nog interesse heeft in alles minder dan AAA-games. Te weinig, natuurlijk, maar beter dan niets.

Titanfall, van ex-Call of Duty ontwikkelaars Respawn, zag er wel goed uit. Het idee is zo uitgemolken als wat: futuristische soldaten die oorlog voeren met grote robots erbij. Maar de uitvoering had wel wat, moet ik toegeven. De gameplay had een enorm tempo met jetpacks voor iedereen en acrobatische toeren op elke hoek (letterlijk trouwens, want er zit ook parkour in deze game) waardoor het niet eens overmatig oneerlijk voelde toen de speler in een Mech kroop en andere grote robots begon neer te schieten. Ryse: Son of Rome ging compleet de andere kant uit en wist overtuigend een Romeinse versie van Assassin's Creed neer te zetten die gezien de gevechten en de overmatige QTE-stukjes ook wel leentjebuur heeft gespeeld bij God of War. Het zag er goed uit en er is geen spoor meer te bekennen van enige Kinect-besturing.

Sterker nog: Microsoft heeft zich uitgeput om geen enkele keer over de Kinect te praten of te laten zien wat je er allemaal mee zou kunnen als het gaat om gameplay. De Fantasia game van Harmonix werd niet getoond en als je niet beter wist zou je zeggen dat er geen boze camera bij de Xbox One geleverd wordt. Ik vraag me af of een aantal presentaties niet erbij gesleept zijn om een aantal Kinect-specifieke games te vervangen waar Microsoft nu misschien even niet over wil beginnen. Ze zitten natuurlijk in een zeer precaire positie en als ze nu de publieke opinie tegen zich krijgen en E3 'verliezen' hebben ze een probleem. In dat opzicht was het misschien ook verstandig om net te doen alsof alle problemen die zich hebben voorgedaan niet bestaan, want dat is de enige manier waarop Microsoft nog iets kan winnen. Weten ze dat het een kwestie van uren is voordat Sony zal moeten toegeven dat de situatie op de PS4 niet veel beter is? Want als dat zo is, dan ziet deze persconferentie er opeens een heel stuk beter uit.

Zoals het nu staat zijn er nog steeds meer vragen dan antwoorden als het gaat om wat je allemaal met je spellen kunt op de Xbox One en wat je allemaal moet doen om ze te blijven spelen zoals je gewend bent, maar Microsoft heeft in elk geval bewezen dat er genoeg te spelen zal vallen op de One. De lijst aan exclusieve games is niet lang genoeg om Sony fans echt uit hun kamp te krijgen, maar op het moment telt maar één ding voor Microsoft en dat is overleven. En hoe belangrijk al deze zaken waar iedereen zich zo druk over maakt gaan zijn merken we in november wel, als het apparaat in de schappen ligt.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies