Gaming18.06.2012

E3 2012: The review


De E3 zit er weer op, tijd om terug te zien op wat er allemaal gebeurt is. Aankondigingen, nieuwe games, tech, noem het maar op. Van goed tot slecht, van prachtig tot crap. Alles is voorbij gekomen. Hier dus mijn blik op wat er voorbij kwam tijdens de persconferenties. Goed, op de beurs zelf was nog meer, maar de persconferenties zijn eigenlijk de enigste stukjes E3 die voor iedereen bereikbaar zijn zonder dat een journalist bepaalt of iets interessant is of niet. Hier volgt dus mijn review van de persconferenties deze E3.

e3-2012-the-review.jpg
e3-2012-the-review.jpg

Persconferentie: Tja, Microsoft.

De Microsoft persconferentie liep op zich goed, maar het was statisch. Teksten waren weken van te voren ingestudeerd. Gelukkig was er flink wat te zien, hier en daar zelfs wat nieuws. Om te beginnen bij de aankondiging van tv voor je Xbox. Erg leuk, maar komt dat ook in Nederland? Zo ja, wordt het ondertiteld? Vragen die toch wel mee mogen doen. Goed de E3 is een echt amerikaans evenement, maar andere landen zijn ook aanwezig, zowel als journalist als developer.

Ook kwam Microsoft met Smartglass. Een systeem wat tablets en telefoons aan je Xbox – en dus zo je tv – moet koppelen. Leuk, erg leuk. Vooral om een grap over te maken. Dat wisten Trey Parker en Matt Stone maar al te goed. “How many times have you been watching an episode of South Park and thought, I’d like to be able to watch this on my television while hooked into my mobile device, which is been controlled by my tablet device, which is hooked in my oven, all while sitting in the refrigerator.” Over de South Park game zelf weten we vrij weinig, maar of dat erg is, ik weet het nog niet.

Persconferentie: Ubisoft heeft goede games, slechte grappen.

Vorig jaar had Ubisoft een wereldprimeur, een slechtere presentatie dan die zou er niet komen. Dit jaar was het iets beter, maar toch waren de grappen vrij slecht. Waarom? Omdat ze op de planning stonden. Grappen moeten spontaan zijn, ze moeten tijdens de show ontstaan, niet van te voren bedacht worden. Wat ik me ook afvroeg, heeft Ubisoft wel een CEO? Jawel hoor, daar kwam hij, hij ging trouwens ook weer snel. Twee zinnen duurde zijn stukje, maar ach, gelukkig maar want die stem is niet makkelijk te verdragen.

Games waren er in overvloed bij Ubisoft, wat dacht je van Far Cry 3? Geweldig! Maar de echte topper was natuurlijk Watch Dogs. Waarschijnlijk alleen al omdat er nog niets bekend was over die game. Watch Dogs snijdt de vrij actuele discussie rondom internetprivacy. Mooi, maar hoe de gameplay word is me nog niet duidelijk, je kan wat hacken en naar binnen komen, een soort stealth dus, maar dan wordt er ook weer geschoten. We zullen het zien.

Dan is er nog de topper van Ubisoft, Assassin’s Creed 3. Eerlijk gezegd, ik vind het niet echt bijzonder. Die nieuwe engine is leuk, maar ‘wat moet je ermee?’. De setting is natuurlijk origineel, maar ik vind het niet zo gaaf als in deel 2, die rode daken pakte me gelijk. Misschien word ik wat enthousiaster als we meer steden te zien krijgen. Maar tot die tijd zet ik hem op mijn B-lijstje.

WatchDogs_screen2

Persconferentie: EA pakt het weer simpeltjes aan.

Geen enorm podium zoals bij Microsoft, gewoon een theatertje met een groot scherm. Maar kleine podia brengen kleine verrassingen, zo bleek zelfs de deal met UFC -die ik best verrassend vond- achteraf ook maar gewoon een keuze voor het grote geld. Dead Space 3 zag er goed uit, maar leek meer de shooter kant uit te gaan. Verder was de nieuwe C&C: Generals niet te zien. Jammer, maar goed, er moet altijd iets ontbreken. Verder kwam EA met een nieuwe Simcity. Leuk voor de liefhebber natuurlijk. Net als Medal of Honor: Warfighter. Die zag er goed uit, maar raakte me niet echt.

Persconferentie: Sony, mooie titels zeg!

Ja, Sony heeft weer een solide Playstation 3 -exclusieve line-up. Een nieuwe God of War met flink wat geweld. Goed de multiplayer zet ik mijn vraagtekens bij, maar de buitensporige hoeveelheid bloed die weer vrijkomt, wouw! Niet dat bloed alles is wat een game nodig heeft, maar in zo’n mythische omgeving met goden en alle andere shit die daarbij hoort past het goed.

De grote vraag is echter: Waar was The Last Guardian? Geruchten gaan dat de game zoveel bugs kent dat hij gewoon ontoonbaar was. Gelukkig heeft Sony dit nog goed gemaakt met The Last Of Us. Die game vind ik alleen al vanuit artistiek oogpunt geweldig, hij illustreerd perfect wat andere games niet kunnen. Je vermoordt niet zomaar iemand, dat is hard werken. Goed, met een pistool kom je aardig ver, maar je hebt maar een beperkt aantal kogels en herladen vergt ook zijn tijd, zeker als je onder flinke stress en een overdosis adrenaline staat. Een nieuwe vorm van realisme zou ik het dus noemen, iets wat dan ook een absolute mijlpaal is te noemen!

the-last-of-us-joel-pinned

Persconferentie: Nintendo, je weet wel, die gekke Japanners!

Nintendo, tja. Wat moet je er van zeggen. De presentatie was weer een tikje wazig, maar ach, dat zijn we nu wel gewend. De Wii U stond mooi in de spotlight, maar ze hebben hem niet echt die boost gegeven die hij wel nodig heeft. Nieuwe Pikmin: Leuk hoor. Nieuwe mario: Mooi, wellicht wat klassiek, dat 2d maar toch, weer flink wat vermaak. Maar die Wii U heeft meer nodig. Gelukkig kwam Ubisoft met Zombie U, niet bepaald origineel, zombies worden immers flink uitgemolken, maar het is meer dan niets.

Het grote probleem is echter de marketing. Ten eerste: De naam van de console. Dit is een groot probleem bij Nintendo, van de DS maakte ze de 3DS, van de Wii maken ze nu de Wii U. Mensen zullen het verschil niet meer zien. Kom dus met een nieuwe naam, niet voor mij, maar voor het voortbestaan van Nintendo als bedrijf dat aan de wieg van elke gamer stond. Ten tweede zijn er de namen van de games. Zombie U, New Super Mario Bros. U. Waarom die ‘U’? Zo lijkt het een tweede rangs titel, een port vanaf een andere console. Geef die games een echte naam, een originele naam, maar maak die naam nu niet console-specifiek met die ‘U’. Stel je voor, Skyrim PS, Skyrim Xbox, Skyrim PC… Wat is het nut?

Conclusie

Voor nieuwe titels was dit wellicht niet de beste E3, Watch Dogs was eigenlijk alleen iets ‘echt’ nieuws. Maar wat toch belangrijker is± De kwaliteit van de games. Die was van uitzonderlijk hoog niveau. Kijk naar Tomb Raider, kijk naar Assassin´s Creed 3 -ondanks mijn bovengenoemde kritiek- en kijk naar al die andere games. De grote misser waar iedereen toch stil op hoopte was GTA V, hier kan ik kort over zijn. Rockstar heeft de E3 niet nodig, die lanceren ergens in de komende maanden weer een trailer en het hele internet vliegt eruit. Toch is het wel jammer, maar ach, hoop is er om verloren te gaan.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.