Microsoft laat zich gaan: Halo 4, nieuwe Forza en kleinere games voor dit jaar geshowcased

Vorig artikel Volgend artikel

De geruchten gingen al een paar dagen rond dat we een update gingen krijgen over Halo 4, maar nu dat Microsoft's Spring Showcase in San Francisco voorbij is en de video's officieel zijn vrijgegeven weten we meer. Of ja, meer. Halo 4 komt er aan, dit jaar nog, met flink wat veranderingen ten opzichte van de eerdere delen. En niet alleen maar omdat originele ontwikkelaar Bungie er niet meer is. Maar er was meer nieuws, onder andere over de nieuwe Forza die dit jaar al komt (Microsoft wil dat nu elk jaar wil gaan doen, een nieuwe Forza uitbrengen) en een aantal nieuwe titels voor Xbox Live Arcade en Kinect, die misschien niet hetzelfde cachet hebben maar niet minder interessant kunnen zijn. Met de nadruk op 'kunnen'.

Microsoft laat zich gaan: Halo 4, nieuwe Forza en kleinere games voor dit jaar geshowcased

Er valt dus weingi interessants te vertellen over Halo 4, althans niets dat niet gecoverd wordt in 343's ViDoc, die je alles laat zien dat ze op dit moment willen vrijgeven. Er zwerven wel altijd leuke geruchten rond, natuurlijk. Zoals het "feit" dat Halo 4 forwards compatible zou zijn, wat zou betekenen dat de game al gebouwd is met de opvolger van de 360 in het achterhoofd. Wellicht betere textures, meer detail dat je niet ziet op de huidige console, wie zal het zeggen? Het klinkt als een verukkelijk oncontroleerbaar dingetje dat achteraf niet waar zal blijken te zijn, maar het klinkt in elk geval goed. Voor wie hem nog niet gezien heeft, de ViDoc:

Dan de aankondiging van Forza Horizon. Ook die was al gelekt, althans in de 'mood' trailer die laat zien wat voor gevoel de game zou moeten geven, maar het frappantste aan deze aankondiging is dat de studio die hem maakt verandert. Zoals Call of Duty altijd om en om door Treyarch en Infinity Ward gemaakt werd, lijkt het er nu op dat ook Forza die behandeling krijgt. Horizon, dat we dit najaar mogen verwachten, wordt namelijk gemaakt door het Britse Playground Games, een nieuw opgezette studio met leden van allerlei andere studios waaronder Bizarre Creations en Codemasters. In elk geval genoeg jongens met racegame-ervaring, dus. En intussen kan Turn 10 fijn doorwerken aan de nieuwe Forza (het zou me sterk verbazen als die niet bij de lancering van een bepaalde nog aan te kondigen console zou uitkomen, maar nu ben ik echt geruchten aan het verspreiden.) Het zou schijnbaar een meer open wereld-achtige racer worden à la Test Drive Unlimited, maar niets is zeker totdat we de E3 hebben gezien.

En toen kwam het kleinere spul, zoals de Kinect games. Het door mijn nieuwe beste vrienden From Software gemaakte Steel Battalion:Heavy Armor kreeg een nieuwe trailer, maar het zegt nog steeds niet veel. Zal deze tank-simulator de Kinect zijn killer app geven? Lijkt me twijfelachtig. Maar games als deze en het in Tokio getoonde Crimson Dragon geven Microsoft's camera wel weer wat meer gewicht in de ogen van de hardcore gamers, of in ieder geval de enthousiasten die van Japanse games houden. Zoals ik. Want zeg nou zelf, met dit soort screenshots kan er toch niet veel meer misgaan? Zelfs als het Child of Eden in het zuur wordt, dan ben ik eigenlijk al tevreden met dit soort gave settings. Draken én kleur in dezelfde game, waar zie je dat nog?

crimson-dragon

Ook Star Wars Kinect kwam langs, hoewel de trailer me nu niet kon overtuigen dat de game aanmerkelijk verbeterd is ten opzichte van de demo's die ik tot nu toe heb gezien ervan, demo's waar de Force niet strong in was, zullen we maar zeggen. Het zal vast een vermakelijke game worden voor de jongere doelgroep, maar oudere Star Wars-fans zullen hier niet blij van worden, vrees ik. Maar met Kinect games weet je het nooit zeker totdat je ze gespeeld hebt, dus ik hou een slag om de arm. Er waren ook nog wat Fable-gerelateerde zaken te zien, zoals Fable: The Journey, een andere Kinect titel. Het is nog steeds niet op rails (althans als je Peter Molyneux gelooft, maar dan ben je toch erg goedgelovig op dit punt) maar het is wel nog steeds in ontwikkeling en komt ook eind dit jaar.

Maar er is nu ook Fable Heroes, dat er grappig uitziet maar me niet zo kan boeien omdat de winst in de game wordt omgezet in vooruitgang in Fable: The Journey. Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat Heroes een variant is op het Nederlandse Fairytale Fights, waar je ook met vier spelers kon hack en slashen terwijl je vocht om de gedropte schatten. Het enige dat ik nog mis is het kunnen aanvallen van je tegenspelers en dan zijn we er! De toon komt ongeveer overeen en het stijltje heeft er ook wel iets van, al denk ik wel dat er iets minder bigs en oneffenheden in zullen zitten (sorry, ex-Playlogicers.)

MzhEq

Om dan compleet te zijn moeten we ook nog even Deadlight noemen, een interessant uitziende puzzelplatformer in de trant van Limbo die een zombiethema heeft (urg), het feit dat de XBLA-versie van Minecraft bijna bij ons is en dat Quantum Conundrum er ook aankomt dit jaar. Die laatste game is vooral interessant omdat het gemaakt is door Kim Swift, één van de hoofdverantwoordelijken voor het concept van Portal die na de ontwikkeling van de eerste game is weggegaan bij Valve en dit nu op eigen kracht (met wat hulp van Square-Enix) gaat uitbregen. Spannend!

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies