Gaming23.01.2012

Sine Mora: van simpel naar waanzin in één video


Verdorie, dat ziet er goed uit. Sine Mora, een horizontale shooter die het midden houdt tussen games als Gradius en R-Type en de bullet hell die je tegenwoordig ziet lijkt bijna te vondeling gelegd bij ontwikkelaar Grasshopper Manufacture. Hoofdverdachte Suda 51 daar staat bekend om zijn bizarre games en aparte stijl, maar Sine Mora (dat ‘zonder vertraging’ betekent) lijkt heel ingetogen. Maar het idee achter de shooter is een nieuwe twist voor het genre, die het behapbaar moet maken voor een breder publiek. De looks heeft het in ieder geval al mee.

sine-mora-van-simpel-naar-waanzin-in-een.jpg
sine-mora-van-simpel-naar-waanzin-in-een.jpg

Het idee van de game om je geen levens te geven en daarvoor in de plaats een klok te gebruiken is geniaal. Doordat de klok blijft lopen en bij het geraakt worden van je schip alleen een paar seconden extra verliest maakt dat geraakt worden geen direct frustrerende bezigheid wordt en daardoor merk je pas aan het einde dat je het te slecht hebt gedaan als je het niet haalt. Het geeft je ook de mogelijkheid om het gemiddelde van je prestaties te zien en daardoor een beter idee te hebben van je vooruitgang. Voeg daarbij de vreselijk vreselijke eindbazen en de algemene grafische pracht en dan heb je een game waar ik schuimbekkend op aan het wachten ben.

Xbox-bezitters (sorry Playstationers, Microsoft heeft zijn klauwen er in gezet en heeft de voorlopige exclusiviteit) kunnen zich dus verheugen op een mooi stukje ouderwetse shooterpret in een hip nieuw jasje. En als je denkt dat het zo te makkelijk wordt kun je de video even bekijken, die laat zien dat er op ‘insane’ genoeg bullet hell doorschijnt om die tijdslimiet akelig snel dichterbij te laten komen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.