Gaming22.06.2010

Nintendo onderkent slechte online ondersteuning, belooft beterschap


Satoru Iwata gelooft niet in online ondersteuning voor elke Nintendo titel. In een meeting met investeerders sprak hij wel uit dat ook Nintendo zelf zich donders goed realiseert dat het bedrijf geen voorloper is op online gebied. Maar achterstand? “Ik hoor dat sommige mensen het zo zien, maar we hebben maar beperkte middelen en tijd en moeten dus per spel bekijken of het de investering waard is. Dat zullen we ook zo blijven doen.”

Dat klinkt misschien niet als een belofte om het beter te gaan doen in de toekomst, maar die zit wel verborgen in de boodschap. Maar Nintendo weet ook donders goed dat hun grootste doelgroep -alle leuke E3-verrassingen voor hardcore gamers ten spijt- niet zo dringend zit te wachten op allerlei online capriolen.

nintendo-onderkent-slechte-online-onders.jpg
nintendo-onderkent-slechte-online-onders.jpg

Dat is dezelfde reden dat New Super Mario Bros. Wii geen online component had. De beslissing is uiteindelijk door Shigeru Miyamoto genomen, volgens Iwata “omdat de echte waarde van dat product niet bepaald zou worden door online functionaliteit, maar de unieke ervaring die twee, drie of vier mensen in dezelfde ruimte zouden kunnen hebben.”

Allemaal leuk en aardig, maar dat is natuurlijk geen reden om de functionaliteit niet in te bouwen als het werkt, een feit dat wel in de toekomst meegenomen zal worden volgens Nintendo’s president: “waar het belangrijk is willen we online functionaliteit toevoegen die robuust is en iets toevoegt.” De beslissing om de nieuwe 3DS altijd online te laten zijn en automatisch naar Wifi-netwerken te laten zoeken is een goede ontwikkeling wat dat betreft, al hoef je op de Wii geen echte ommezwaai te verwachten.

Wel wil Nintendo inzetten op digitale distributie, al moeten ze naar eigen zeggen “de mensen zien te bereiken die niet zelf onze content komen halen.” Ze willen -in elk geval op de 3DS- het zover krijgen dat ze mensen kunnen bedienen met content zonder dat die consument actief op zoek moet gaan. Iwata wilde de investeerders niet zeggen hoe precies, maar benadrukte dat ze serieus waren over het versterken van de digitale distributie.

Of ze nu woord houden of niet, zolang ze geen opvolger voor de Wii uitbrengen is dit allemaal niet zo belangrijk, maar als er een Wii HD of andere nieuwe console komt zonder een goed online platform gaat het wel problematisch worden voor Miyamoto en co., met een gameslandschap dat een steeds grotere rol weglegt voor gedeelde online ervaringen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.