Disney Epic Mickey blijft hangen in het verleden

Vorig artikel Volgend artikel

Epic Mickey is Warren Spector's bewijs dat er een betere Wii-game te maken is met Mickey Mouse dan een verzameling minigames. Een echte game voor een publiek dat zich de hoogtijdagen van Disney nog kan herinneren, voor wie de naam Mickey Mouse nog echte magie met zich meedraagt. Want dit is geen game voor je kids, maar eentje die het kind in jezelf terug zou moeten brengen. Met de nadruk op 'zou moeten,' want het verleden laat Mickey niet los.

Disney Epic Mickey blijft hangen in het verleden

Het verhaal plaatst Mickey in het land der vergeten Disney-karakters, gevuld met allerlei figuren die één of twee keer (al dan niet samen met Mickey) in een filmpje hebben gezeten en daarna vervangen of vergeten zijn. Hij wordt daar ingezogen en om te ontsnappen uit die wereld, gerund door zijn voorganger Oswald het konijn, moet hij een raket bouwen die hem terug naar buiten brengt. Tegelijkertijd moet hij het terpentijnmonster (dat hij zelf op de wereld heeft losgelaten) met zijn magische kwast zien te verjagen zodat de vergeten karakters hun oude leventje in de gruizige, desolate kopie van Mickey's wereld weer kunnen oppakken.

epic_mickey_s-7

The Good
De game doet meteen denken aan de beste games die je vroeger op je Gamecube hebt gespeeld, maar misschien nog wel het meeste aan Super Mario Sunshine door het gebruik van de kwast, die je terpentijn of verf laat spuiten om de omgeving te veranderen. Het is een leuk uitgewerkt en goed werkend mechaniek dat er voor zorgt dat je altijd puzzels op te lossen hebt, of het nu binnen een actiesequentie is of in een dorpje waar je iets rustiger kunt rondlopen. Ook de karakters zijn goed uitgewerkt, met een old-school Mickey en allerlei andere Disney-karakters waarvan je inderdaad de meeste vergeten bent, maar direct ziet uit welk tijdperk ze komen en dat ze in Walt's stal thuis horen.

Speciaal mooi zijn ook de verhulde laadschermen die de vorm aannemen van een oudere cartoon die je in 2D door moet lopen, iets waar je maximaal twee minuten mee bezig bent maar dat perfect de sfeer neerzet. Dat is niet om te zeggen dat de rest van de omgevingen er niet goed uitziet: het is niet overal spectaculair en sommige stukken zijn verrassend generiek gezien het bronmateriaal waar men uit heeft kunnen putten, maar bepaalde stukken (zoals het fenomenale Mickeydingenheuvel) laten zien dat je geen rekenkracht nodig hebt om een stijlvolle game te maken.

Hulde ook trouwens voor het vertalen van de tekst in alle talen inclusief Nederlands, dat wordt door te weinig uitgevers als noodzaak gezien in games die ook aan jongere spelers moeten appelleren (hallo Kinectimals!) Zo wordt het tragikomische verhaal in ieder geval begrijpbaar gemaakt, al moet dat vooral uit de tussenfilmpjes komen. De karakters binnen de wereld vragen je toch vooral om dingen voor ze te doen, helaas.

epic_mickey_s-8

The Bad
De nooit eindigende, Animal Crossing-achtige zoektochten in de 'breng A naar B-B wil eigenlijk eerst C-vind C-krijg A'-stijl deden me af en toe wanhopen en negatief terugdenken aan het verleden. Je moet na de eerste paar uur echt doorbijten om de game niet opzij te leggen, een onnodige barrière voor de betere segmenten aan het einde. Debet hieraan is dat het mechaniek van de verf niet genoeg wordt uitgebuit in de game; waar de eerste presentaties dat wel deden vermoeden is het vooral (letterlijk) binnen de lijntjes kleuren en is er helemaal geen keuze in wat je waar kunt bijverven of weghalen.

De inventiviteit, die je zou verwachten in een game die maar één mechaniek heeft van begin tot einde, is er gewoon niet en daardoor wordt het al snel een sleur, hoe gepolijst de actie verder ook is. De rest van de tijd ben je braaf platformpjes aan het invullen en de verf en terpentijn vooral als veredelde knoppen aan het gebruiken. Tenminste, als Mickey het niet belangrijker lijkt te vinden om zijn voeten te verven of te terpentijnen in plaats van waar ik op aan het mikken ben. De paar momenten die je laten zien dat er meer te doen is met het mechaniek struikelen dan weer over een ander technisch mankement, namelijk dat je vaak niet ziet wat je doet.

The Ugly
Met maar één analoge stick om te bewegen moet de camera het zware werk zelf doen, wat helaas betekent dat ik nog een keer moet refereren aan tien jaar geleden, want dat is helaas de kwaliteit van de in-game camera. Dat betekent dat je vaak de verdoemenis inspringt -het blijft een platformer- of gevechten verliest met vijanden omdat de camera niet bijhoudt wat je aan het doen bent. Nu word je gelukkig direct weer terug op het scherm gezet zodat je het gedeelte weer opnieuw kunt proberen, maar meer dan eens is beheersing nodig om niet dit te laten gebeuren.

Screen shot 2010-11-21 at 21.59.15

Conclusie
Disney Epic Mickey is een gek iets: een serieus concept dat maar halfbakken lijkt uitgewerkt, op een console waar je eerder een Mickey game zou verwachten die beter aansluit op de doelgroep van zowel het apparaat als het karakter. Was dat de makkelijkere weg geweest? Conceptueel zeker wel, maar als er een game uit komt die de serieuze toon en bijna droevige setting geen eer aan kan doen met fantastisch uitgewerkte mechanieken, dan was het misschien beter geweest om Happy Mickey te maken, in plaats van Epic Mickey.

Nu hebben we een old-school platformer die ergens tussen wal en schip valt, waarbij het -voor alle duidelijkheid- zeker geen straf is om te moeten spelen, alleen weinig inspirerend. En na alle grote verhalen valt dat dan toch een klein beetje tegen.

Disney Epic Mickey, ontwikkeld door Junction Point Studios voor de Wii en uitgegeven door Disney op 25 November 2010

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies