Reclamebaas excuseert zich bij bloggers

Vorig artikel Volgend artikel
1138877993weblog

De leider van een campagne die het optimisme moet aanwakkeren bij Duitse burgers, moest gedwongen zijn excuus maken nadat hij weblogs typeerde als "de toiletmuren van internet"?.

De toiletmuur-vergelijking is afkomstig uit een interne e-mail die Jean-Remy von Matt, hoofd van het Duitse reclamebureau Jung von Matt, rondstuurde aan zijn collega’s.

Aanleiding voor de mail was de forse kritiek van diverse media en weblogs op zijn in november 2005 gelanceerde optimisme-campagne ‘Du bist Deutschland’. De 20 miljoen euro kostende campagne moet Duitsers een goed gevoel over hun land geven. Ter bevordering van de trots wordt in de campagne verwezen naar Duitse grootheden als Beethoven en Einstein, en sportcoryfeeën als Franz Beckenbauer en Michael Schumacher. Maar de campagne kwam al snel onder vuur te liggen, toen werd ontdekt dat de slogan ook gebruikt was voor Nazi-propaganda.

Vooral de kritiek vanuit de blogosphere viel slecht bij Von Matt: "Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat iedere willekeurige computerbezitter zomaar gerechtigd is om – ongevraagd – zijn mening uit te zweten?" Toen Von Matt’s ongezouten mening via het web was uitgelekt, reageerde de Duitse blog-gemeenschap razend. De reclamebons werd betiteld als ‘achterlijke halve gare’ en hij werd ervan beschuldigd het falen van zijn campagne aan het publiek te wijten. Von Matt’s e-mail werd al snel één van de meest gezochte items op het Duitse web en hij voelde zich gedwongen zijn excuses te maken.

In een e-mail aan diverse Duitse weblog-autoriteiten trekt Von Matt het boetekleed aan: "Mijn moeder leerde me dat je je excuses moet maken als je een fout maakt (…) Ik was geëmotioneerd en ik schreef een e-mail aan mijn collega’s, die maanden lang hard aan de campagne hadden gewerkt en een beetje aanmoediging nodig hadden tegenover de – terechte of niet terechte – kritiek."? Maar Von Matt maakt wel een kanttekening dat het van weinig respect voor privacy betuigt dat zijn intern bedoelde memo zo gemakkelijk uitlekte in ‘Little Bloggerville’. (The Guardian) via Comm

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies