Adverteerders verdiepen zich in weblogs

Vorig artikel Volgend artikel
1132336835weblog dollars

Molblog: Veel optimisme spreekt uit het jongste onderzoek van de American Advertising Federation (AAF) onder grote adverteerders in Amerika. Ze weten niet wat ze aanmoeten met weblogs en podcasts, maar stellen zich ten doel om de commerciële waarde van deze jongste media te ontdekken.

Internet komt er buitengewoon goed vanaf in deze enquête met een gemiddeld verwacht aandeel in het totale reclamebudget van reeds 18,7 procent in 2006. Voor 2005 was de verwachting nog gesteld op 14,1 procent en voor 2004 op 8,3 procent.

Dit betekent een ruime verdubbeling van het percentage in twee jaar tijd. Ten koste van welke nadere media dit budget nu gaat is niet duidelijk, mar het lijkt televisie te zijn.

Dat valt af te leiden uit de antwoorden op de vraag of digitale recorders, zoals Tivo, bedreigend zijn voor de reclame rond programma's. Zo'n 22 procent, bijna hetzelfde percentage als in 2004, denkt dat dit de dood in de pot is voor de reclamespot. De meerderheid, 58 procent, veracht dat de 30 seconden spots zullen blijven, maar ze verschuiven wel meer naar non-spot adverteren en sponsoring. Nog 7 procent denkt dat de Dito's geen invloed zullen hebben, nog eens 4 procent noemt het zelfs een 'hype'.

Van de grote adverteerders in de VS zegt 42 procent zijn plannen niet te hebben bijgesteld vanwege de opkomst van deze DVR's met wegzapmogelijkheid van reclame, 28 procent heeft dit wel gedaan en de resterende 30 procent verwacht dit nog te zullen doen.

Net als hun Nederlandse vakbroeders in het recent Marktonderzoek online Adverteren 2005 van de FD Mediagroep weten de Amerikaanse adverteerders zich nog geen raad met weblogs, podcasts en reclame op mobiele telefoons. Het ontdekken van het nut van deze jongste media zien adverteerders als een van hun grootste uitdagingen.

Ze mochten het vermoedelijke effect van de nieuwe media aangeven op een schaal van vijf en gokten maar wat: blogs kregen gemiddeld een 2,9, mobiele internettelefoons een 2,8 en podcasts een 2,6.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies