Media01.01.2010

2009 gas geven als het slechter gaat


2009-gas-geven-als-het-slechter-gaat.jpg
2009-gas-geven-als-het-slechter-gaat.jpg

2009 was niet het makkelijkste jaar. Internet kreeg opnieuw klappen, voornamelijk vanwege de negatieve emotie die loskomt zodra we hardop zeggen dat we midden in een recessie zitten.  De markt vertaalt dat met hand op de knip. Marketing en advertentiebudgetten werden gekort en iedereen die online vooral afhankelijk is van advertentie-inkomsten heeft dat gemerkt .

Het is ook een moment dat investeerders voorzichtig worden en kritischer naar hun investeringen gaan kijken. Andersom is het een impuls om juist gas te geven. Als iedereen een pas op de plaats maakt is er geen beter moment om te innoveren. Of veel organisaties zich daar van bewust waren is moeilijk te zeggen en het argument om niets te doen als de inkomsten achteruit gaan ligt voor het oprapen.

Voor ons zelf was het niet anders, als het regent op het internet worden wij ook nat. Advertentie-inkomsten gingen omlaag en de ruimte om te investeren nam af. Toch hebben we behoorlijke stappen kunnen maken in 2009.

Het jaar begon goed met de lancering van SearchCowboys, ons Engelstalige blog over zoekmachinemarketing en daaraan gerelateerde onderwerpen zoals social media, analytics en adverteren voor zoekmachines met een speciale focus op Europa. SearchCowboys is international een erkend weblog geworden en levert inmiddels bijdragen aan SearchEngineland, heeft een wekelijkse show op Webmaster Radio en is partner van SES events in Europa.

Rond de zomer was het voor ons spannend met de lancering van de iPhone app welke niet alleen artikelen van DutchCowboys maar ook MobileCowboys en DutchCowgirls moest gaan publiceren. Dit en de integratie van Twitter, een apart videochannel en een eigenwijze navigatie was voor Apple reden om de applicatie meerdere keren te weigeren. Dankzij het team van Sharewire, onder aanvoering van Ivo Wentholt, welke alle credits verdienen voor de DutchCowboys iPhone app, verschenen we begin augustus dan toch in de iTunes App store. Binnen enkele dagen stond de applicatie in de top 10 van meest gedownloade gratis apps en stond hij op plaats 1 in de categorie nieuws. Maandelijks worden er meer dan 200.000 artikelen gelezen via de iPhone naast de reeds langer bestaande Mobiele applicatie voor Smartphones welke qua gebruik nog steeds maandelijks groeit.

In November werd ons “Cowboy-netwerk” wederom uitgebreid. Nu met de lancering van StyleCowboys een 100% lifestyle blog wat schrijft over onderwerpen als domotica, multi-media, coole gadgets, computers, foto & video, mobiele devices en met bijzondere aandacht voor producten die het label duurzaam mogen dragen. Onder leiding van Style-chief en Domotica-guru Harold Kuepers is het blog binnen twee maanden met veel enthousiasme ontvangen en groeit wekelijks in bezoekersaantallen.

November kende nog een tweede lancering, die van DC Business. De applicatie, welke nu nog gedeeltelijk in bèta draait, is een index van bedrijven binnen een aantal door ons bepaalde categorieën welke gerelateerd zijn aan de content van DutchCowboys. DC Business biet de mogelijkheid aan bedrijven om tegen een jaarlijkse vaste vergoeding eigen nieuwsartikelen te plaatsen op hun bedrijfspagina. Deelnemende bedrijven hebben daarnaast de mogelijkheid een zeer uitvoerig profiel op te stellen met koppelingen naar hun Social Media kanalen en de optie om profielen aan te maken van de belangrijkste personen van een bedrijf en kunnen producten en/of diensten worden toegevoegd. Als laatste is er een bedrijfsfiche beschikbaar die met behulp van een stukje embedded code op iedere willekeurige site kan worden geplaatst.

Binnen een aantal weken hopen we DC Banen, een applicatie die aansluit op DC Business te kunnen lanceren. Daarnaast wordt ook het channel DC Opleidingen samen met Lectric opleidingen verder vorm gegeven. Begin December hadden we nog een aardige afsluiter in de vorm van een logo-wedstrijd samen met de Adobe-Usergroup en was er natuurlijk ook een winnaar.

2009 was een boeiend en leerzaam jaar. We hebben zeker pijn gehad onderweg maar als we terugkijken hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Met bovenstaande lanceringen, de flinke groei van lezers over alle sites, een inmiddels volwassen mobiel platform en met een longlist aan ideeën en innovaties voor 2010 zal niemand ons horen klagen. We verheugen ons er nu al op.

We danken daarom vooral jullie, onze lezers, alle bloggers die hebben meegewerkt aan DC, onze partners en collega’s bij Sharewire, Freshheads, Check-it en Bugbyte, de mannen van WebAds welke verantwoordelijk zijn voor de reclameregie op alle sites, en last but not least alle adverteerders en de bedrijven die inmiddels deelnemen aan DC Business. We wensen jullie een allen een gezond ,mooi en inspirerend 2010.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Dutchcowboys

​Inflatie is torenhoog: is het slim om te beleggen in crypto’s?

De prijzen blijven maar stijgen. Dat merk je aan alles, van de huizenprijzen tot aan de energierekening en de benzinepomp. Vroeger kon je nog sparen, maar tegenwoordig nadert de rente op je rekening 0%. Het gevolg: je ge...

Online22.02.2022

​Inflatie is torenhoog: is het slim om te beleggen in crypto’s?

Eenvoudig online vacatures plaatsen op DC Vacatures

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers voor jouw bedrijf? Dan bent je bij DC Vacatures aan het goede adres. Daarmee bereikt je vacature een grote doelgroep hoogopgeleiden van Nederland middels het krachtige platform van...

Vacatures11.10.2018

Eenvoudig online vacatures plaatsen op DC Vacatures

advertorial
7 keer komkommernieuws van de bovenste plank

Hartje zomer in Nederland. Temperaturen rijzen de pan uit en mensen pakken massaal hun koffers om naar nóg lekkerder weer te reizen. Hier in Nederland is ook nog genoeg te beleven hoor, zeker als je het nieuws volgt. He...

Nieuws24.07.2018

7 keer komkommernieuws van de bovenste plank

De DC Yearly van 2017

2017 was weer een bewogen jaar, vol ups en downs. Ook bij Dutchcowboys en al onze zustersites. Zo hebben we afscheid genomen van Mobilecowboys. Is er een boek uitgeven door Marloes: 25 Bucketlist reizen. Zijn we gestart...

Online31.12.2017

De DC Yearly van 2017

De DC Yearly van 2016

2016 was weer een bewogen jaar, vol ups en downs. Ook bij Dutchcowboys is er het afgelopen jaar veel veranderd. We zijn begonnen met de dagelijkse DC Daily, met daarin kort enkele hoogte(of diepte)punten van die betreffe...

Online31.12.2016

De DC Yearly van 2016

De 10 best gelezen artikelen op Dutchcowboys van 2016!
Schrijf je in voor de DC Vacatures nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Op zoek naar een baan en wil je op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures op het gebied van media, marketing, ICT, communicatie, sales, consultancy, retail, telecom en leisure? Sch...

Vacatures29.05.2016

Schrijf je in voor de DC Vacatures nieuwsbrief!

​DC Deals: Relevante aanbiedingen met flinke korting via Dutchcowboys

Op zoek naar mooie aanbiedingen, leuke deals en vaak met flinke korting op het gebied van Web Services, Lifestyle, Software, Gear & Gadgets, Designer Assets en E-Learning? Dan ben je bij ons nieuwe DC Deals platform aan...

Online25.05.2016

​DC Deals: Relevante aanbiedingen met flinke korting via Dutchcowboys

DutchCowboys lanceert nieuw platform voor vacatures: DC Vacatures

Op zoek naar nieuwe medewerkers voor je bedrijf? Dan ben je bij het nieuwe platform voor vacatures, DC Vacatures, aan het goede adres. Plaats je vacature op DC Vacatures en bereik een grote doelgroep van hoogopgeleiden i...

Vacatures29.01.2016

DutchCowboys lanceert nieuw platform voor vacatures: DC Vacatures