DC Logo Contest: And the winner is...

Vorig artikel Volgend artikel
DC Logo Contest: And the winner is...

Dutchcowboys, we have a lift-off ! Zojuist is tijdens het Adobe User Group XL event de winnaar bekend gemaakt van onze Dutchcowboys Logo Design contest. Het logo wat de komende jaren op DC zal komen te staan is ontworpen door Arne Balk (foto hieronder: Arne tijdens de prijsuitreiking).

Hij wist iedereen binnen de jury te overtuigen met z'n winnende ontwerp wat de naam "brandmerk" heeft meegekregen. De jury waardeerde in het onwerp van Arne vooral de originaliteit en conceptuele kracht en mogelijkheden van het idee. Tweede is geworden Sander Baas die met de electronische koe een dosis humor in zijn ontwerp wist aan te bregen.

Op de derde plaats eindige Fabian Meijer met een fraai ontwerp van een duellerende cowboy wat zeer goed was uitgewerkt. Het volledige Juryrapport is terug te lezen na de lees meer. De komende dagen zal er een tijdelijke versie op homepage komen te staan en zullen we samen met Arne kijken hoe we het logo integreren in de huisstijl van DC. We willen bij deze alle inzenders bedanken voor hun creatieve inbreng en de schitterende ontwerpen.

Juryrapport

De jury, bestaande uit Bert Hagendoorn (Adobe Benelux), Daan de Vogel (Lemon Crush), Erwin Van Lun (erwinvanlun.com), Esther Gons (DutchCowgirls), Henk de Hooge (DutchCowboys), Jurriënne Ossewold (the Creative Media Consultancy) -voorzitter-, Marjolijn Kamphuis (DutchCowgirls) & Niels de Keizer (Adobe User Group), is blij verrast met de enorme hoeveelheid (bijna 100 designs), de creativiteit en de hoge kwaliteit van de inzendingen. Het was dan ook geen makkelijke opdracht hier een winnend ontwerp uit te kiezen.

Wat opvalt zijn de vele logo’s met een web 2.0 uitstraling en de logo’s die toch op de een of andere manier, soms speels, soms stoer, soms sinister, aan de cowboy-look refereren.

Bij de beoordeling was voor de jury het belangrijkste criterium dat het logo de identiteit van DutchCowboys uitstraalt maar dat dit niet direct gevisualiseerd wordt in een 1 op 1 cowboy-stijl.
Het gaat veel meer om de visualisering van de achterliggende waarden waar DutchCowboys voor staat: free of mind, platform, creatief, onconformistisch, lef, energie en nieuwsgierigheid.

Eerste prijs: Arne Balk - DC als brandmerk

De jury heeft zeer veel waardering voor de originaliteit en conceptuele kracht en mogelijkheden van het idee waarop het logo van Arne Balk gebaseerd is: het brandmerk als letterlijke ‘branding’ van onderwerpen, thema’s, producten en oppervlakten. Door iets te brandmerken verandert datgene dat gebrandmerkt wordt wezenlijk.

De ontwerper heeft dit ook sterk gevisualiseerd in zijn inzending door te laten zien hoe het logo in de achterkant van een i-phone gebrand kan worden. Dit is een logo in z’n uiterste vorm: het verbeeldt niet alleen de identiteit van DutchCowboys, het brandt het letterlijk in.

Een brandmerk biedt ook als ontwerp talloze mogelijkheden, juist omdat het letterlijk ergens in gebrand kan worden. Zo kan het ook in de line extensies van DutchCowboys gebrand worden: in jobs, in business, in academy. Hiermee is de toepasbaarheid heel groot, en bovendien verrassend, niet voor de hand liggend.

Het beeld van het gloeiend hete brandijzer en de gesmede letters in de presentatie van het logo roept veel associaties op: het ijzer smeden als het heet is, actualiteit, heet van de naald, dicht op de huid. Het is rauw, punkig, rafelig en duwt tegen grenzen.

Hoewel de uitwerking van het logo nog de nodige aandacht behoeft, vindt de jury de onconformistische sfeer die het logo uitstraalt en de nieuwe en vernieuwende manieren waarop het toegepast kan gaan worden heel goed en ook het beste van alle inzendingen aansluiten bij DutchCowboys.
 
Tweede prijs: Sander Baas - Elektronische koe

Wat het eerste opvalt aan dit logo is de knipoog-humor. De koe is in een losse, schetsmatige stijl neergezet wat associaties oproept met cartoons en comics. Dit wordt versterkt door de gebruikte typografie.

Een sterk aspect van het ontwerp is dat het twee tegengestelde werelden samenbrengt: de fysieke wereld van de cowboy door middel van de koe en de elektronische wereld van het web door middel van de stekker en het scherm. Dit maakt het ook humoristisch.

De jury heeft veel waardering voor de humor en de kwaliteit van het beeld. Het is een krachtig en vooral ook erg leuk en aantrekkelijk beeld wat opvalt en aanspreekt.

Daar zat ook meteen de twijfel van de jury: een koe is en blijft namelijk altijd een koe. En mede omdat het woordmerk –de initialen-niet los kan staan van het beeldmerk en het beeldmerk zo sterk is, blijft het beeld van de koe bepalend. Het beeld legt sterk de nadruk op een aantal aspecten van DutchCowboys (humor, de relatie tussen de fysieke wereld van de cowboy en de elektronische wereld van het web) en laat daarmee een aantal essentiële aspecten van DC niet zien.

Het logo is goed gepresenteerd: een mooie, heldere goed bij de stijl van het logo passende presentatie. Complimenten voor deze inzending.

Derde prijs: Fabian Meijer - Abstracte cowboy

De duellerende cowboy van Fabian Meijer is een mooi ontwerp. Mooi, omdat het goed gevonden is, goed vormgegeven en goed uitgewerkt is. Het beeld is goed gevonden: zowel de initialen die zo vormgegeven zijn dat ze het beeld van een duellerende cowboy vormen als het hoofd met hoed wat ook gezien kan worden als een skull met horens.

De vormgeving is bijna organisch, het beeld is sierlijk en toch stoer. De vormen passen goed bij elkaar. Het ontwerp is van A tot Z doordacht en met groot oog voor detail uitgewerkt. Alles klopt. Alleen over de kleuren kan misschien een opmerking gemaakt worden. Hoewel rood-wit-blauw qua referentie voor de hand ligt en de combinatie van kleuren en fris en opvallend is, maakt deze het beeld ook eendimensionaal. Daarnaast dient het ontwerp altijd op een witte achtergrond gebruikt te worden, wil je de rood-wit-blauw combinatie vasthouden- wat de toepasbaarheid beperkt.

Het beeld van een duellerende cowboy is, hoe goed gevonden en mooi uitgewerkt ook, toch het beeld van de eenling die het gevecht met de wereld aan gaat. Dit past maar ten dele bij DutchCowboys dat veel meer een platform en een verzameling mensen is dat eigenwijs de eigen gang gaat en de eigen koers bepaalt.

Niettemin was de jury onder de indruk van deze inzending, van de uitstraling en frisse kracht van het beeld en van de het ontwerp dat van concept tot en met presentatie zo consequent is uitgewerkt.

-------------------------------------------------------

Het logo moest voldoen aan de volgende voorwaarden:
1.    gebruik DC als stand alone woordmerk en met naam uitgeschreven
2.    moet bruikbaar zijn voor line extensions
3.    skull mag eventueel gebruikt worden in een beeldmerk
4.    logo moet opvallend en herkenbaar zijn
5.    kernbegrippen: sociaal, modern en schaalbaar
6.    logo moet toegepast kunnen worden op alle platforms en media (web, print, i-phone, t-shirt, banner, button, etc.)
7.    logo moet langere tijd houdbaar zijn

En de overige beoordelingscriteria waren:

1.    Concept (identiteit DC, orginaliteit, toelichting)
2.    Esthetiek (ontwerp, stijl, vormgeving, kleurgebruik, typografie)
3.    Techniek (mogelijke uitwerking en toepasbaarheid)

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies