Media19.07.2011

KPN: de Nationale Neanderthaler


kpn-de-nationale-neanderthaler.jpg
kpn-de-nationale-neanderthaler.jpg

Als grote bedrijven in deftige verklaringen moeilijke woorden in ondoorgrondelijke zinnen beginnen te hanteren is het goed opletten geblazen. Wat bedoel ze precies, waar gaat het om?

Bijvoorbeeld deze zin, vandaag door de communicatieadviseurs van KPN opgesteld: ‘De traditionele abonnementsvormen, die sms’en en mobiel belverkeer als uitgangspunten hebben, zijn ontoereikend voor de klant en voor KPN.’

Of deze: ‘Consumenten snappen de structuur en vinden elementen van de propositie positief.’
Vertaald in gewoon Nederlands: de KPN gaat de prijzen van mobiel internetten fors verhogen.
In datzelfde boeventaaltje valt ook nog te lezen: dat er niet apart betaald hoeft te worden voor bepaalde diensten, en dat er geen diensten geblokkeerd worden.
Aan mijn hoela!
Wat KPN had moeten zeggen is het volgende:
Die vermaledijde Neelie Smit Kroes gaat ons verbieden om de inhoud van wat onze klanten versturen te lezen. Dat wilden we graag omdat dat de enige manier is om te zien of onze klanten met elkaar communiceren via apps die ons geen cent opleveren. Als we dat zouden mogen zouden wie die apps desnoods nog individueel kunnen blokkeren zodat die klanten weer moeten gaan sms’ en en daar verdienen we tenminste grof geld mee. Maar ja, rechtszaken daarover gaan we verliezen, dus daar beginnen we maar niet aan. Dus moeten we onze klanten op een andere manier een poot uit zien te draaien en daarom gaan we alle prijzen verhogen. Eigenlijk is het allemaal onze eigen schuld, want terwijl de afgelopen tien jaar de ene na de andere noviteit in gebruik werd genomen zaten wij met onze armen over elkaar te suffen. We dachten dat onze klanten in 2020 nog steeds aan sms zouden doen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dus zullen we onze prognoses op een andere manier waar moeten maken.
Nog zo’n prachtig zinnetje: ‘Bij een goede abonnementskeuze wordt de rekening voor de klanten niet hoger.’
Tja, waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen?
Als uitsmijter de boude bewering: dat de nieuwe betaalmodellen samengesteld zijn zijn met behulp van onder anderen de klanten.
Dat zal wel, maar voor ons, de klanten, ware het beter geweest zijn als KPN de Consumentenbond en Neelie Smit Kroes daar er ook bij betrokken had.
Dat wordt voor iedereen een hoop gereken als die betaalmodellen per 5 september uitgerold gaan worden. Kijk dus goed uit wat KPN u de komende tijd in onbegrijpelijke taal in grote en kleine letters allemaal wijs probeert te maken.
Als ik het allemaal goed begrijp komen er voor KPN- en Hi-klanten drie varianten in de contracten. Eentje voor klanten die voornamelijk willen bellen en sms’en. Die zitten waarschijnlijk voornamelijk in bejaardentehuizen, want waarom zou je met een smartphone nog een sms willen versturen á 50 eurocent?
Terwijl berichten op en neer jassen naar individuelen of in bulk naar vriendengroepen via Facebook, Google Groups, Chat of +, WhatsApp, Twitter en weet ik veel wat nog meer tools des tijds allemaal voor nop kan.
Maar goed, wil je meer dan alleen maar bellen en sms’en dan levert KPN straks bundeltjes met internet.
Goed lezen en daarna goed nadenken: De hoeveelheid belminuten, sms’jes of internet MB’s loopt samen op, afhankelijk van de hoogte van de bundel.
Net als over het Premium Pakket, met een hogere internetsnelheid en meer MB’s voor mobiel internet.
Wie straks een abonnement aanschaft dat duurder is dan 45 euro per maand krijgt bij malheur een gratis leentoestel, mag gebruik maken van Premium-Helpdesk en een proactief abonnementsadvies.
Het is te hopen dat ze op die helpdesk en bij de afdeling proactief abonnementsadvies de klanten straks in begrijpelijk Nederlands te woord kunnen staan.
Er gloort hoop. Hoop, omdat we met zovelen boven op elkaar in zo’n klein landje zitten. Dat nadeel heeft in ieder geval een groot voordeel: ooit gaan we meemaken dat heel Nederland, om te beginnen in alle bebouwde kommen, voorzien is van bliksemsnel draadloos internet. Met frisse en jonge, vernieuwende providers die elkaar tot op het bot concurrren in het voordeel van de klant.
Dan kan KPN, de Nationale Neanderthaler, het helemaal schudden.
De abonnementen van het KPN-merk Telfort zijn volgend jaar aan de beurt.
Tenminste, als KPN tegen die tijd niet zoveel klanten kwijt geraakt is dat het zijn verlies pakt, op deze dwaze schreden terugkeert en daarna probeert een renoverende stap naar de toekomst te maken.
Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding

Verder lezen over KPN

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

20 tot 40 euro kun je er nog wel voor krijgen op Marktplaats, je oude Pocketline Swing. We zijn er eerlijk gezegd wat verbaasd over, maar waarschijnlijk voelen die kopers er net zoveel nostalgie bij als wij. Of je nou ee...

Mobile04.12.2023

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Steeds meer MKB-bedrijven krijgen dagelijks te maken met malafide websites en pogingen tot phishing via hun systemen of medewerkers. Zo blijkt uit nieuwe gegevens van KPN. Op wekelijkse basis verijdelt de telco ruim 7 mi...

Cybercrime28.11.2023

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Wrong!
KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

KPN heeft al tien jaar een aparte gebarentolk beeldbeldienst voor doven en slechthorenden. Zij kunnen via een videobelverbinding met de online teletolk in gebarentaal bellen voor allerhande zaken. Denk bijvoorbeeld aan h...

Mobile10.11.2023

KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

Nog minimaal tot eind 2028
NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Het duurt nog een paar maanden, maar vanaf 2024 kunnen nieuwe klanten die kiezen voor een KPN glasvezel of 5G-abonnement deze uitbreiden met een NVIDIA GeForce NOW cloud gaming bundel. Daarmee kunnen zij dan al hun appar...

Gaming07.11.2023

NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Nieuwe gamestreaming bundel wordt begin 2024 gelanceerd
​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

De tijden dat je nog trots kon zeggen dat je een internetverbinding met 100 megabit snelheid had, zijn lang vervlogen. Met de komst van glasvezel, dat inmiddels op meer dan 8 miljoen adressen in Nederland beschikbaar is,...

Online09.10.2023

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

Voor iedereen die 1 Gbit/s te ‘langzaam’ vindt
ViaPlay kun je nu ook een dagje nemen: voor de hoofdprijs

KPN heeft een ViaPlay-dagpas aangekondigd. Hiermee kun je de streamingdienst voor een dagje afnemen, bijvoorbeeld als je graag de Formule 1-race wil zien waarin Max Verstappen mogelijk kampioen wordt (waarschijnlijk Monz...

Entertainment23.06.2023

ViaPlay kun je nu ook een dagje nemen: voor de hoofdprijs

KPN-internet wordt duurder: stijgt minder in prijs dan T-Mobile

Het was te verwachten, maar dat maakt het niet minder vervelend: de prijzen voor internet van KPN gaan omhoog. Nadat T-Mobile in januari al een flinke prijsstijging van 8,6 procent doorvoerde, zijn het nu de andere inter...

Online01.06.2023

KPN-internet wordt duurder: stijgt minder in prijs dan T-Mobile