Media07.03.2010

The Dark Side of The Long Tail: Al-Qaeda


the-dark-side-of-the-long-tail-al-qaeda.jpg
the-dark-side-of-the-long-tail-al-qaeda.jpg

Momenteel ben ik het boek ‘The Long Tail’, geschreven door Chris Anderson, aan het lezen. Hierin kwam ik zo’n bizarre toepassing van de theorie tegen, die ik graag met jullie wil delen.

Voor meer informatie over de Long Tail theorie, check het artikel op Wikipedia. In het kort komt het erop neer dat het internet kosten gerelateerd aan zowel het kopen en verkopen van producten verlaagd. Hierdoor wordt het economisch haalbaar om meer producten aan te bieden die een relatief kleine niche bevolken. Een gevolg hiervan is dat er een culturele verschuiving plaatsvind; steeds minder ‘hits’ en steeds meer niche-producten die gezamenlijk een vrijwel even grote markt vormen als de traditionele ‘hits’. Hiermee is The Long Tail een logisch onderdeel van mijn blog ‘Hoe Web 2.0 alles verandert’.

Terug naar het bizarre voorbeeld op pagina 50 en 51 van het boek en op de eerder genoemde site de bron. Het betreft een analyse van “The Long Tail of national security”, door John Robb. Robb is een militair analist en beheerd de Global Guerillas Website. Ik citeer:

“Traditionally, warfare (the ability to change society through violence) has been limited to nation-states (except in rare cases). States had a monopoly on violence. The result was a limited, truncated distribution of violence (a power law). That monopoly is on the skids due to three trends:

  • A democratization of the tools of warfare. Niche producers (for example: gangs) are made possible by the dislocation of globalization. All it takes to participate is a few men, some boxcutters, and a plane (as an example of simple tools combined with leverage from ubiquitous economic infrastructure).
  • An amplification of the damage caused by niche producers of warfare. The magic of global guerrilla systems disruption which turns inexpensive attacks into major economic and social events.
  • The acceleration of word of mouth. New groups can more easily find/train recruits, convey their message to a wide audience, and find/coordinate their activities with other groups (allies).

The result: a long tail has developed. New niche producers of violence have flourished. Demand for the results these niche suppliers can produce has also radically increased. Big concepts (such as a struggle between Islam and the US), not championed by states, has supercharged niche suppliers like al Qaeda and its clones.”

Bizar en zeer zeker creatief, maar volgens mij onjuist. De Long Tail theorie is niet altijd toepasbaar, en dit is zo’n niet-relevant gebied. Een terroristische organisatie heeft mijns inziens totaal geen boodschap aan de genoemde trends. Idealen leveren intrinsieke motivatie, tegenover de extrinsieke motivatie veroorzaakt door geld en dus is de ‘democratization of the tools of warfare’ geen voorwaarde voor het uitvoeren daarvan, net zomin als dat het goedkoper wordt om deze ’tools’ te gebruiken. Op het internet kan e-WOM lopen als een vuurtje, zoals onlangs op Twitter toen Sven vergat van baan te wisselen. Helaas is e-WOM ook erg open en inzichtelijk, niet handig voor een terroristische organisatie.

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II