Media10.07.2008

User Generated Reisgidsen


user-generated-reisgidsen.jpg
user-generated-reisgidsen.jpg

De reiswereld is sterk veranderd door de komst van het Internet en de reisgidsenmarkt staat hetzelfde te wachten. WritingTravellers is een nieuw initiatief dat op een Web 2.0 manier het gehele proces van reisgidsen uitgeven ondersteunt: van het schrijven van gidsen tot het drukken en distribueren ervan, User Generated Reisgidsen.

De nadruk van het project ligt op het genereren van content voor gidsen door gebruikers, maar het open reisgidsenproject wil meer doen dan alleen de manier veranderen waarop gidsen worden geproduceerd. Het wil de manier veranderen waarop reizigers de wereld ontdekken. Door gebruik te maken van de expertise van een brede groep mensen worden gidsen samengesteld die reizigers helpen de planeet opnieuw te ontdekken, zoals de slogan “Let’s rediscover the planet” aangeeft.

In tegenstelling tot traditionele reisgidsen zijn de gidsen niet gebaseerd op de persoonlijke mening van een kleine groep schrijvers die steeds weer op dezelfde manier schrijven over dezelfde plaatsen. Op de projectwebsite wordt het als volgt verwoord: “Het probleem met reisgidsen op dit moment, is dat in veel gevallen iedereen met dezelfde gids als miljoenen andere mensen op stap gaat. Als gevolg daarvan bezoekt iedereen dezelfde plaatsen die inmiddels door al dat bezoek een stuk minder idyllisch geworden zijn en niet meer lijken op de beschrijving in die gids“.

Groeiende community

Het project is on-line sinds augustus 2007. Op de website www.writingtravellers.com kunnen schrijvers items toevoegen en bewerken over bestemmingen over de hele wereld, net als in een wiki. Ze kunnen ook foto’s toevoegen. De community van schrijvers groeit gestaag sinds de lancering. Op dit moment werken enkele honderden schrijvende reizigers aan de inhoud voor de eerste reisgidsen. Amsterdam(PDF) en New Delhi zijn al in een vergevorderd stadium.

De leden van het internationale netwerk van vrijwillige beschrijven hun favoriete bestemmingen. Niet alleen schrijven zij over plaatsen die zij bezochten, ze schrijven ook over de plaatsen waar zij wonen. De schrijvers houden contact met elkaar via e-mail, de WritingTravellers website en via network sites als Facebook of fotosites zoals Flickr. Ze helpen elkaar met de inhoud van de gidsen. Iedereen die graag zijn of haar ervaringen wil delen, of gewoon houdt van schrijven over reizen, kan zich aanmelden.

Stel je eigen gids samen

Sinds eind vorige maand biedt de website de mogelijkheid voor het samenstellen van een persoonlijke reisgids. Elk van de gidsen wordt op maat gemaakt voor degene die hem bestelde. De gidsen worden gedrukt op het moment dat ze worden besteld en daardoor zijn ze zo actueel mogelijk. Een paar dagen na de bestelling valt een gloednieuwe reisgids via de post op de mat.

Het project is nog in bèta en daarom is het resultaat van het proces op dit moment nog een afdrukbaar PDF-bestand. De PDF bevat de inhoud van een complete gids, inclusief inhoudsopgave, paginaverwijzingen en indices voor trefwoorden en auteurs. Zodra de inhoud voor de eerste bestemmingen compleet genoeg is, zal het ook mogelijk worden om de gidsen te laten afdrukken in de vorm van een boek.

Voor het samenstellen van een gids is een wizard beschikbaar. Hij vraagt naar de bestemmingen die je wilt bezoeken, welke wijze van vervoer je zult gaan gebruiken, wat je budget is en in wat voor een activiteiten je geïnteresseerd bent. Op basis van dit profiel wordt vervolgens de persoonlijke gids samengesteld: geen grote zware reisgids meer, alleen de informatie die je nodig hebt!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over User Generated Content

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

Focus op kwalitatieve content: LinkedIn benoemt redactioneel team Benelux

LinkedIn heeft zich door de jaren heen ontwikkeld van de plek waar professionals hun volgende baan vinden tot een waardevol contentplatform. Nu maakt het in 2002 opgerichte zakelijke netwerkplatform bekend 2 nieuwe Nede...

Social Media16.08.2019

Focus op kwalitatieve content: LinkedIn benoemt redactioneel team Benelux

​Bilibili: alsof je in een bioscoopzaal Youtube zit te kijken met je vrienden

Video is hot in de bloeiende Chinese internetsector. Van techgiganten zoals Alibaba en Tencent tot recordbrekende apps zoals Douyin en Kuaishou, de spelers in deze sector zetten alles op alles om tractie te genereren bij...

Tech in Asia31.07.2019

​Bilibili: alsof je in een bioscoopzaal Youtube zit te kijken met je vrienden

Millennials vertrouwen op User Generated Content [Infographic]

Millennials, ook wel bekend als generatie Y zijn alle personen geboren na 1980. Deze generatie is erg verschillend ten opzichte van generatie X. Uit een nieuwe studie van Crowdtap en Ipsos zijn interessante uitkomsten ov...

Online10.04.2014

Millennials vertrouwen op User Generated Content [Infographic]

Latijns-Amerika creëert veel user generated content

Nergens ter wereld is de bevolking meer actief in het creëren van online content dan in Latijns-Amerika. Zo blijkt uit een onderzoek [PDF] van Kantar Media. De onderzoekers merken op dat het fenomeen van user generated...

Online23.04.2012

Latijns-Amerika creëert veel user generated content

Innovatief uitgeven getuigt van lef

Het ging vooral over mentaliteit tijdens IncT inspiratie het congres over innovatief uitgeven. Woensdag 3 november storten zich ruim 100 professionals op het aansprekende programma wat David Huijzer als organisator had...

Media04.11.2010

Innovatief uitgeven getuigt van lef

Tiësto kiest voor een ‘user-generated’ videoclip

SanDisk kondigt vandaag een samenwerking aan met  DJ Tiësto. Doel van de samenwerking is het creëren van een videoclip aan de hand van beelden die door concertbezoekers zijn gemaakt met behulp van hun mobiele telefoon...

Online20.07.2010

Tiësto kiest voor een ‘user-generated’ videoclip

User Generated Data: The Real World casting shadows

De eerste dag van Paypal Innovate werd gisteren afgesloten door een presentatie van Tim O'Reilly. O'reilly, bekend van zijn boeken, blogs, events en innovatieve kijk op de toekomst, wist in een indrukwekkende presentati...

Media04.11.2009

User Generated Data: The Real World casting shadows

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II