Futurist Mike Walsh: 'Think big, think new, and think quick'

Vorig artikel Volgend artikel
Futurist Mike Walsh: 'Think big, think new, and think quick'

Ik heb altijd een beetje moeite met futuristen. Ofwel trappen ze voor mijn gevoel open deuren in, ofwel doen ze aankondigingen of zien ze trends waar ik het helemaal niet mee eens ben. Maar misschien is dat wel precies wat futuristen moeten doen.  Meestal moeten we het doen met de usual suspects, als Adjiedj Bakas en Marcel Bullinga, maar tijdens SAS Forum Nederland 2012 zag ik een voor Nederland nieuw gezicht: Mike Walsh, futurist en CEO van innovatie-onderzoeksbureau Tomorrow. In lijn met het thema van de dag (High-Performance Analytics: Decisions at the speed of right ) gaf Walsh – een Australiër met een Chinese moeder en een Ierse vader - een reeks voorbeelden waarom organisaties meer moeten doen met de grote bak data waarover ze beschikken.

"De toekomst is nu! Om je er niet door te laten verrassen, is het belangrijk om groot, nieuw en snel te leren denken."

Volgens Walsh is niet technologie, maar antropologie de sleutel tot beter begrip van veranderingen: begrijpen hoe consumenten denken. Ontwrichtende innovatie wordt immers veelal aangejaagd door de consument zelf. De centrale vraag voor organisaties is wat hun toekomstige klanten van hen verwachten. “Is je bedrijfsvoering gericht op de klanten van gisteren? Of bouw je aan de toekomst voor de klanten van morgen? Belangrijk daarbij is het besef dat organisaties binnenkort te maken krijgen met mensen die na 2007 geboren zijn en zich een leven zonder computers en internet niet kunnen voorstellen. Met deze eerste ‘real-time generatie’ zal de innovatiecyclus nog sneller verlopen.”

Het geluid van de toekomst
Walsh illustreert zijn betoog met goede actuele cases. Zo toont hij Hatsune Miku: momenteel een van de grootste popsterren in Japan. Een mooi voorbeeld van ‘big data meets virtual presence’: de zangeres is namelijk niet meer dan een holografische avatar met een computergeprogrammeerde stem die uit door haar fans geschreven teksten samengestelde liedjes zingt. “Dit is de toekomst van entertainment, maar ook van retail. Want ondertussen groeien kinderen op met videospel Call of Duty en werft Google jeugdige medewerkers die goed zijn in World of Warcraft. Als je een groep elfen kunt coördineren, kun je immers ook een remote softwareteam aansturen.”



Consumentgedreven innovatie
Walsh deelt ook een interessante anekdote over consumentgedreven innovatie. Hij vertelt hoe in een Chinees dorp een gemeenschappelijke wasmachine werd aangeschaft. Toen de machine kapot ging, moest een technicus langskomen voor onderzoek en reparatie. Hij ontdekte dat er veel vuil in de machine zat, maar vond ook stukken aardappel. Veel Westerse bedrijven zouden hebben aangevoerd dat de garantie niet meer gold vanwege dit oneigenlijk gebruik. De CEO van Haier liet zijn ingenieurs een aangepast apparaat ontwerpen dat ook aardappels kan wassen en zelfs in andere agrarische taken kan voorzien. Volgens Walsh is dit een typish voorbeeld van Shanzai, ofwel de praktijk van het kopiëren en daarna inhalen van de concurrentie.

Big data
Je klant kennen is meer dan vragen stellen, betoogt Walsh. Wat is in de toekomst het meest waardevolle bezit? Data! Onvoorstelbare hoeveelheden gegevens over individuele consumenten, en hoe ze zich gedragen. Omdat kennis en begrip van consumentengedrag de belangrijkste troef van hedendaagse organisaties is, is ‘big data’ een goudmijn voor bedrijven die slim genoeg zijn om patronen in consumentengedrag te herkennen en hier op onverwachte manieren op in te spelen. Walsh beschrijft hoe Tesco door dataonderzoek ontdekte dat veel jonge mannen op vrijdagavond een fles wijn, een currypakket voor twee personen en een film kopen. Kort op deze ontdekking volgde de overname van de online videodienst Blinkbox, waar klanten films en tv-series kunnen huren uit een assortiment van 9.000 titels.

Altijd online
De werkelijkheid wordt ‘klikbaar’ maar het web als zodanig zal verdwijnen. De jeugd van morgen zal zich niet eens meer herinneren wat het was om ‘online te gaan’, of zelfs wat internet is. We hoeven het web niet meer te benaderen via browsers: onze apparaten, schermen en toestellen zullen voortdurend aangesloten zijn op een alomtegenwoordige netwerk dat ons nooit verlaat. Facebook, Google en Apple komen straks voor dezelfde uitdagingen te staan als waar AOL, Microsoft en IBM in de jaren '90 mee geconfronteerd werden. Of bedrijven overleven of gedijen in de toekomst hangt af van hun vermogen om echt te begrijpen wat de consumenten willen, en hier snel op in te spelen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies