Virtual World blijft interessant

Vorig artikel Volgend artikel
Virtual World blijft interessant

Virtuele 3D-werelden zijn nog steeds erg interessant voor het bedrijfsleven.

De opkomst van deze online werelden wordt gedreven door twee trends: de menselijke behoefte om te ontsnappen aan de realiteit en de behoefte om die realiteit te dupliceren.

Deelname aan die virtuele werelden is voor steeds meer bedrijven een heilige graal omdat er veel consumenten vertoeven. Volgens Paul Hemp, auteur van het boek 'Avatar-based Marketing', moeten bedrijven echter niet geforceerd proberen deel uit te maken van andermans fantasiewerelden, maar moeten ze in plaats daarvan zelf virtuele omgevingen creëren die een afspiegeling vormen van de realiteit en mensen uitnodigen die te ontdekken.

Nu al gebruiken bedrijven virtuele omgevingen waarin werknemers en businesspartners samenwerken en leren.

Personeel van IBM ontmoet elkaar periodiek op een aantal privé-eilanden die IBM bezit in Second Life. BP heeft virtuele omgevingen waarin ingenieurs naar hartelust kunnen experimenteren met de aanleg of het management van gas- en oliepijpleidingen.

Het voordeel van 3D-omgevingen ten opzichte van videoconferencing is dat het avontuurlijk is om als avatar met anderen in een nieuwe omgeving te verkeren. Net als in het echt zijn bijvoorbeeld toevallige ontmoetingen eerder mogelijk.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies