Popsterren succesvol met Viral Marketing

Vorig artikel Volgend artikel
1119394752parkpics_Paris

Marketeers kunnen nog veel leren van de Adult en Gambling industrie. Het is geen toeval dat deze branches altijd voorop lopen met nieuwe ontwikkelingen. Marketeers in deze branches lopen altijd voorop met nieuwe media en zetten slim in op ieder nieuwe kanaal, of het nu gaat om 0900 lijnen, internet of sms. Ook crm en loyaltyprogramma’s beheerst men al jaren tot in de puntjes.

Via peer-2-peer netwerken genereren deze bedrijven vele nieuwe site bezoekers, klanten en omzet. Men is ook altijd innovatief als het gaat om spraakmakende viral campagnes. Het gerucht gaat in Amerikaanse marketingkringen, dat inmiddels ook steeds meer popsterren viral marketeers inschakelen om hun een buzz te creëren rondom hun merk.

Denk maar eens aan de ‘uitgelekte’ internet video’s van Pamela Anderson en de viral stunts van Paris Hilton.

Natuurlijk, het brengt risico’s met zich mee, om als ster je ‘merk’ zo uit handen te geven. Maar buzz betekent voor sterren aandacht, meer tv exposure, meer foto’s in de bladen, meer interviews, een enorme stijging van de spontane en geholpen naamsbekendheid en vooral lucratieve aanbiedingen en geld verdienen.

Wat voorbeelden? De zogenaamd gestolen sexvideo van Pamela Anderson en rockster Tommy Lee die op het internet verscheen. Pamela was zogenaamd geschokt door alle negatieve publiciteit op internet, maar werd populairder dan ooit en vulde haar zakken met verschillende tv-en filmaanbiedingen.

Ook Paris Hilton wordt gesouffleerd door een viral marketeer. Een vriend van haar ex pikte zogenaamd de sexvideo en plaatse deze op internet. Paris werd in 1 maand tijd wereldberoemd. Haar spontane naamsbekendheid in de doelgroep schoot van 0 naar 90% omhoog in no-time. Paris was ook geschokt. Ze probeerde zelfs de sexvideo op dvd uit de winkel stelen. Natuurlijk werd ze betrapt en er ontstond wederom een enorme buzz rondom Paris. Inmiddels werden er wel 400.000 van deze dvd’s verkocht! Paris loopt nu als VIP rond op iedere awarduitreiking en sleepte vette tv contracten binnen.

Toen de buzz verstomde gooide Paris viral marketeer weer snel olie op het vuur, om de buzz rondom haar merk weer aan te wakkeren. Arme Paris, haar T-Mobile mobieltje werd gehackt en weer haalde ze het wereldnieuws. Paris Hilton was maanden lang het de meest gezochte trefwoordcombinatie in Google, met stip op 1.

Frappant gegeven is dat dezelfde hacker ook al minder bekende Amerikanen heeft proberen te ‘pluggen’ via viral internet video’s. En Nipplegate met Janet Jackson bij de Superbowl 2004? Ook weer een ongelukje? No way, Janet was maanden in iedere tv show, van MTV tot CNN. En verkocht meer cd’s in een jaar, dan in haar totale carriere tot het tepelschandaal.

Ongelukjes, pech of extreme sterke staaltjes van online viral marketing. Het laatste, honderd tegen een! Van deze viral marketeer kan menig platenplugger nog veel leren. Een crossverband naar ons marketingberoep? Welk merk begrijpt de basis van deze strategie goed? Heineken! Niet met adult en gambling. Maar wel dat men online haar merk met regelmaat los moet laten. En op z’n zachtst gezegd; het legt het merk geen windeieren!

Bekijkt u hier de Lycos top 50 . Pamela Anderson en Paris Hilton staan met stip op 1 en 2 als meest gezochte zoektermen. Zelfs Wacko Jacko moet het met een 3e plaats doen!

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies