Google Ripples: hoe ontstaat de viraliteit van een bericht?

Vorig artikel Volgend artikel
Google Ripples: hoe ontstaat de viraliteit van een bericht?

De afgelopen weken lieten Twitter en Pinterest zien op welke wijze ze hun tools vernieuwden op het gebied van analytics. De focus lijkt steeds meer te liggen op het bereiken van een zo groot mogelijke publiek met de geplaatste content. Hoewel deze tools steeds gedetailleerder worden, is er altijd ruimte voor methodes die gedetailleerder te werk gaan. Google Ripples bestaat al bijna twee jaar en toont een visuele grafiek waarmee je kunt zien hoe viraal je berichten zijn en hoe ze zich verspreiden over sociale netwerken.

Ripples laat niet alleen zien wie joue content deelt, maar ook hoe het andere mensen met elkaar verbindt. Daarnaast laat het zien hoe het proces is begonnen, wanneer mensen het begonnen te posten en wie het allemaal heeft gedeeld. Dit allemaal in een visueel en bruikbaar overzicht zodat je goed kunt zien wie een belangrijk aandeel heeft gehad in het verspreiden van je bericht.

google ripple diagram

Het zou mooi zijn als een vergelijkbaar systeem ingebouwd zou zijn in Twitter. Denk aan het feit dat Twitter gebaseerd is op retweets en favorieten en dat niet iedere retweet afkomstig is vanaf je eigen account. Veel mensen versturen een link via een eigen tweet in plaats van de link via een ander te retweeten. Het zien hoe deze verbanden werken en hoe mensen bereikt kunnen worden, zijn belangrijke gegevens voor marketeers. Zo weten ze precies hoe ze zich moeten richten op deze mensen. 

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies