DutchCowboys ge-Google in 2004

Vorig artikel Volgend artikel
1103666223henk

[Henk de Hooge] Het afgelopen blog-jaartje heeft ons bijna 1500 artikelen opgeleverd die naast al het nieuws over interactieve marketing voor een groot gedeelte ging over de ontwikkeling van Search Engines. Google speelde daarin een imposante rol en wist Paul en mijzelf bijna dagelijks te motiveren om over s'werelds meest gebruikte zoekmachine te schrijven. Het werkelijke verschil tussen Google en al die andere veel gebruikte, nieuwe, soms verrassende en vaak ook nutteloze toevoegingen in de wereld van search zit niet alleen in de kwaliteit noch presentatie van de zoekresultaten.

Dit jaar verraste het zoekmachinebedrijf ons o.a. op: een gratis GMail account met 1GB opslag, een Desktop Search Engine, een zoekmachine die zoekt in wetenschappelijke publicaties (Google Scholar) waarbij de resultaten zijn ontdaan van ruis, een gedachtenlezer (Google Suggest) die internetgebruikers suggesties geeft tijdens het intikken van een zoekterm en Google Print, een zoekmachine van Google waarmee de inhoud van boeken te doorzoeken is van o.a. de collecties van de prestigieuze Stanford- en Harvard universiteitsbibliotheken.

Ondertussen maakte het bedrijf een succesvolle beursgang en gingen Larry Page en Sergey Brin met de billen bloot in Playboy en kocht het het bedrijf “Keyhole” welke is gespecialiseerd in satellietbeelden. Dat het aantal geindexeerde pagina’s inmiddels boven de ruim 8 miljard internetdocumenten ligt lijkt niemand meer te verbazen.

Het verrassende van Google zit eigenlijk niet in al die lanceringen, ook al hebben de meeste nog een beta-status, maar veel meer in de marktbenadering van de “Google oprichters”. Waar MSN werkt in het diepste geheim en DutchCowboy Paul gebukt onder zware NDA’s een glimp mocht zien van wat Microsoft allemaal met ons voor heeft op het gebied van Integrated Search publiceert Google vrolijk door en laat de gehele wereld meegluren via Google Labs (http://labs.google.com/). No secrets, geen gedoe, kijk maar, download alles en laat het maar weten wat je er van vindt. Helemaal waar is dat ook niet want bij besprekingen die ik tijdens mijn dagelijks job voor World Directories voerde moest wel degelijk een NDA worden getekend om verder te kunnen brainen over de wereld van Local Serach (http://local.google.com/).

Ergens rond de zomer waren een happy few relaties, waaronder beide DutchCowboys, uitgenodigd door de ”Dutch Google Guys” Mark en Maurice om samen te lunchen met een groep product managers van Google. Wie daar inmiddels multi- of alleen miljonair van zijn weet ik niet, maar ook hier was dezelfde openheid zonder als te veel “laat ik even interessant doen” gebral zoals Page en Brin zich dat klaarblijkelijk voorstellen. Juist omdat er zoveel nieuws over Google de revu passeert koppelen we soms ook wat zaken terug aan Google in Nederland. Een van de opmerkelijkste reacties die ik me herinner, de vraag overigens al niet meer, kwam van een medewerker van Google die letterlijk zei “We krijgen inmiddels zoveel nieuws en product update’s dat als wij die allemaal moeten doornemen we niet meer aan ons gewone werk toekomen”. En dan te bedenken dat eenvoudige Bloggers als wij dit s’avonds en soms in de nachtelijke uren wel trachten bij te houden.

Google hield ons behoorlijk bezig in 2004 en zal dat ook in wel 2005 blijven doen. Net zoals Microsoft die zich steeds nadrukkelijker meldt in de Search arena. Yahoo blijft een bedrijf om te volgen maar is zolang ze niet in Nederland actief zijn (los van de geruchten) geen local-player van belang in ons kikkerlandje. Ask Jeeves groeit in populariteit maar zal meer dan waarschijnlijk geen .nl starten, en Ilse, tja hopelijk verbeteren ze hun zoektechnologie en herwinnen ze weer wat van hun positie zodat we het niet alleen met die verrekte Amerikanen moeten stellen, ook al maak ik er dagelijks gebruik van.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies