"@Modernegezegden: als er 1 tweep over de dam is…"

Vorig artikel Volgend artikel
"@Modernegezegden: als er 1 tweep over de dam is…"

@Modernegezegden: als er 1 tweep over de dam is... Of hoe je door (met het medium) Twitter binnen drie maanden een hyperinteractief account met een bereik van 25.000 actieve en meedenkende volgers creëert.

Twitter-accounts waarop iedere paar uur een grappen of mop geplaatst wordt bestonden al langer in veelvoud. Maar een andere populaire bezigheid op dit digitale medium blijkt het vertalen/ omvormen van oude spreekwoorden en gezegden naar moderne op het digitale tijdperk afgestemde varianten. Begin juni zag initiatiefnemer van het twitter-account Gijs van der Lee steeds vaker zulke grappige en spitsvondige tweets in zijn timeline en bedacht dat het aardig zou zijn om deze tweets bij elkaar te brengen en via 1 account te gaan publiceren. Het account @Modernegezegden werd op 10 juni geclaimd en vanaf dat moment hebben de moderne gezegden en spreekwoorden een eigen account.

Direct Trending Topic

Op de eerste dag wordt de hashtag #modernespreekwoorden trending topic in Nederland, wat direct zorgt voor enkele honderden volgers van het account. In de eerste weken worden de nieuwste moderne spreekwoorden geplaatst of geretweet, maar is het nog wel zoeken naar structuur, met name naar een plan om het account wat interactiever te maken.

Omdat na enkele weken de spontane moderne spreekwoorden wel zo'n beetje 'op' zijn, wordt besloten om de volgers van het account opdrachten te geven. (hierbij is ook gelijk een nieuwe hashtag geboren, het #daggezegde). Iedere dag wordt een oud spreekwoord geplaatst en de tweeps gevraagd om dit om te vormen in moderne taal. De origineelste tweets krijgen een retweet met naamsvermelding, wat erg aan blijkt te slaan. Het account groeit vanaf dit moment des te harder.

Interactie met de volgers

Om afwisseling en daarmee het account attractief te houden, moet de range in de topics worden uitgebreid. Dit betekent dat het niet persé meer spreekwoorden of gezegden zal gaan. Er komt voor iedere dag een andere wedstrijd. Dus van #modernesprookjes tot #moderneberoepen (Cookiebakker, Houthacker) en van nieuwe #tegeltjes (De gelukkigste mensen hebben niet van alles het beste, ze proberen het beste van alles te maken) tot #modernegrappen en #woordgrappen. Er wordt veel met taal gespeeld en dagelijks volgen er meer dan 100 inzendingen. De leukste inzendingen worden (steeds met naamsvermelding) geplaatst. @Modernegezegden is uitgegroeid tot een account waar mensen die zich graag met taal en het spelen met taal bezighouden, interactief bezig kunnen zijn, of het account juist met een glimlach wilen volgen. Wekelijks worden de beste tweets van @modernegezegden geplaatst in het magazine "te leuk.", dat het account onlangs uitriep tot meest interactieve account van Nederland en Belgie.

Huidige stand van zaken

Enkele feiten en cijfers over de huidige stand van zaken in het account? Iedere dag is er het #daggezegde. Er wordt een 'oud' spreekwoord/gezegde/uitdrukking geplaatst en deze wordt door de volgers omgevormd. Ook over nieuws/actualiteiten/trending topics wordt ingespeeld. Er worden intussen vaak op spontane wijze vele 'moderne uitspraken/meningen/nieuwtjes' ingestuurd, waardoor het account altijd gevarieerd en actueel blijft. (Iedere vrijdag plaatst @modernegezegden een leuke 'woordgrapcartoon' van Evert Kwok. Deze zogenaamde #weekendgrap is erg populair bij de volgers, ook omdat er steeds een cartoonalbum wordt verloot onder de volgers). Intussen zijn er plannen om de verzamelde tweets uit te brengen in de vorm van een scheurkalender, zodat je straks ook op de wc kunt glimlachen om uitdrukkingen, gezegden, spreekwoorden en actualiteiten omgevormd in moderne taal.

In minder dan 3 maanden is Het twitter-account @Modernegezegden een van zo niet het snelst-groeiende account van Nederland. Initiatiefnemer Gijs van der Lee speelt handig in op trending topics waardoor het altijd actueel en gevarieerd blijft. Het account heeft een enorm bereik, waarbij de volgers voor het leeuwendeel van de content verzorgen. De 1e gesprekken met uitgevers zijn intussen gepland, waardoor dit initiatief in mijn ogen een perfect voorbeeld is van hoe je in korte tijd een enorm bereik kan bouwen en met content die anderen aanmaken/aanleveren ook commercieel gezien succes kunt bouwen.

Populaire gezegden

Zie hier een overzicht van populaire gezegden veelal ingestuurd door de volgers van het account:

'Whatsappjemenou?' #loekie 2.0

'De pop-ups aan het dansen hebben'

'Joost mag het Tweeten'

'Al stuurt een Blackberry een gouden ping, het is en blijft een lelijk ding'

'Tweets uit het verleden bieden geen followers voor de toekomst'

'Voor Jan met de Tiny URL staan'

'Zo heeft iedereen wel eens zijn Apps en Downs'

'Van de hash op de tag springen'

'Wie < a > zegt moet ook < /a > zeggen'

'Wie de tweet niet eert is de retweet niet weerd'

'Een #FFFFFF voetje halen'

'Één Angry Bird maakt nog geen zomer'

'Je moet geen Apples met Blackberry's vergelijken'

'Van het cache naar de Firewall gestuurd worden'

'Zoals de ouden zongen, tweeten de jongen'

'De beste providers staan offline'

Meer content

Cees van Schadewijk

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies