Mercedes-Benz Tweet Race : Twitter als brandstof via Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag start de Mercedes-Benz Tweet Race. Wie niet Twittert zal ongetwijfeld denken, WTF is dit nu weer. Op basis van Tweets moeten meerdere teams de finish in het Amerikaanse Dallas weten te bereiken. Het concept is leuk bedacht maar onder de motorkap zit echter meer dan alleen Twitter.

De actie lijkt zoals gezegd volledig te zijn gefocust op Twitter hetgeen niet helemaal juist is. Alle communicatie loopt vooral via Facebook. Op het Amerikaanse account is een speciale actie pagina "MB Tweet Race" met alle informatie opgezet. Om mee te spelen (US Only) moet je eerst zijn ingelogd en de actie "Liken" voor dat je informatie over het spel en de hoofdrolspelers krijgt. Het Facebook account telde voor de actie al ruim 85.000 fans waardoor deze "Tweetrace" meer dan waarschijnlijk een vliegende start maakt. Het geeft ook aan dat Twitter goed is als aanjager maar dat je voor communicatie niet om Facebook heen kunt als je snel viral wilt.

Met een speciale actiesite was je er zeker ook gekomen maar zou meer inspanning hebben gekost om de actie onder de aandacht van een groot publiek te krijgen. De trend is vandaag toch dat meer en meer grote merken kiezen om acties via Sociale Media sites op te starten. Zeker als er al een kritische hoeveelheid fans is.

Wat je nooit leest zijn de kosten van dergelijke acties. Door gebruik te maken van Twitter en Facebook lijkt het alsof zo'n concept qua kosten wel mee zal vallen.

Niets is echter minder waar. Voor deze actie heb je allereerst een bureau nodig die het concept bedenkt en schetst. Daarna krijg de volledige organisatie, de spelers, de gesponsorde Celebs (o.a. Serena Williams) die als teamcaptain fungeren, foto's, visuals, video's, een PR machine, prijzen en ga zo nog maar even door. Het zou zo maar kunnen dat ook andere media nog is ingezet om de actie op gang te trekken.

Wat de werkelijk kosten zijn is niet eenvoudig in te schatten, maar deze Tweet Race kan zomaar tussen de 500-duizend en 1 miljoen dollar kosten. Het neemt echter niet weg dat door gebruik te maken van Sociale Media als Twitter en Facebook je mogelijkheid hebt om in no-time enkele honderdduizenden mensen te bereiken.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies