Twitter case met tips voor beginners - Eén jaar NIMAtweets

Vorig artikel Volgend artikel
Twitter case met tips voor beginners - Eén jaar NIMAtweets

NIMAtweets, het Twitter account van NIMA, bestaat precies één jaar. Wat levert een jaar twitteren op? Wat hebben we geleerd?

Ten eerste: dat het nuttig kan zijn. Maar ook dat het leuk is. En dat er oneindig veel tips en tricks zijn om het beter en handiger te doen. In dit artikel vind je de lessen die we hebben geleerd en de keuzes die we hebben gemaakt.

Eerst nadenken - hoeveel tijd heb ik?
Eén ding is zeker; als je aan Twitter begint gaat het tijd kosten. Hoeveel tijd precies heb je zelf in de hand, maar de ervaring leert dat het verslavend kan zijn. Een account beginnen en wat tweeten kan al probleemloos vanaf een uur per week. Maar wil je het goed doen, en een strategisch doel halen, dan ga je al gauw richting de vier tot acht uur per week. Deze tijd heb je nodig om mensen en hun berichten te bekijken. En om sites te onderzoeken en tools te testen. Want je zult vanzelf allerlei interessante bronnen van kennis ontdekken.

Eerst nadenken - Wat is het doel?
De basis van een strategie is eenvoudig: organisaties investeren tijd in Twitter om optimaal bereikbaar te zijn en om deel te nemen in een conversatie. Die conversatie kan allerlei verschillende doelstellingen hebben, bijvoorbeeld gericht op klantenservice, klachtafhandeling, sales, werving of productontwikkeling. Dus vraag je voordat je begint af: 'Wat is mijn doel?'.

Op een gegeven moment kom je in aanraking met tools die in twee weken 2.000 nieuwe volgers kunnen regelen. De kwaliteit van die volgers is uiteraard schimmig. Zou je dat doen voor 100 euro? Je kunt dat alleen beantwoorden aan de hand van je doel. Tot welke duidelijke meetbare verbetering (in de verkoopcijfers) moeten je investeringen leiden?

  • Tip op dit gebied: Scoren met Social Media (Entopic)

Eerst nadenken - Het doel van NIMA
Het belangrijkste doel van Twitter voor NIMA is luisteren. Luisteren naar leden, naar potentiële leden, naar examenkandidaten en naar de ontwikkelingen in de marketingbranche. Daarnaast ondersteunt Twitter het doel dat ook in de missie staat beschreven: het vergroten van de marketingkennis en het netwerk van marketeers. Secundair komt pas het genereren van meer traffic naar de site en meer inkomsten uit evenementen en het lidmaatschap. Mooi meegenomen zijn het verbeteren van de zichtbaarheid en het imago.

Eerst nadenken - Strategie van NIMA
De eerste twee maanden hebben we geluisterd en geleerd, zonder er ruchtbaarheid aan te geven. Je moet toch even kijken hoe het allemaal werkt en hoe je het gaat aanpakken. Luisteren blijft ook na de startfase een belangrijk onderdeel van de strategie. Social media zijn geschikt om de bewegingen van een grote groep te volgen en tegelijkertijd de details van individuen.

Geleidelijk zijn we ook berichten gaan posten. Eerst over ons eigen nieuws en evenementen. Daarna steeds meer over opvallend marketingnieuws uit de rest van de wereld. Inmiddels is Twitter ons kanaal om dagelijks het meest opvallende marketingnieuws door te geven aan geïnteresseerde marketeers. Overkoepelend en onafhankelijk van alle media.

Eerst nadenken - Bedrijf of persoon?
Positioneer je je als bedrijf, onderdeel van een bedrijf (bijvoorbeeld als helpdesk) of als persoon? Elke invulling is in principe mogelijk. De PvdA heeft een Twitter account met een redactie van meerdere personen. De afzender van een tweet wordt duidelijk gemaakt door een kleine toevoeging achter de tweet. Bijvoorbeeld '^M' staat voor Michiel. Dell heeft 32 verschillende Twitter accounts voor verschillende doelgroepen. NIMA heeft een corporate account voor marketingnieuws en meerdere werknemers hebben hun eigen persoonlijke account. In een speciale ‘list’ kun je de verschillende medewerkers terug vinden.

Eerst nadenken - Privé of zakelijk?
Deze vraag is een klassieker, maar ook hier is het enige juiste antwoord: doe wat je wilt. Het hangt af van je doel. Op het NIMA account staan alleen zakelijke berichten, op de accounts van de NIMA medewerkers staan ook privéberichten. Aan politici wordt geadviseerd om rond de 30 procent privéberichten uit te komen. Voor hen is het belangrijk om 'de mens achter de politicus' te laten zien.

  • Check: Twitter Best Practices for Nonprofit Organizations (Diosa Communications)

Dan doen! - Stap 1: Account inrichten
Vul je 'Bio' compleet in. Een profiel zonder gegevens betekent dat je een gebruiker bent die nog niet echt actief is. Niet interessant om te followen dus. Vertel in 160 karakters wie je bent en wat je te bieden hebt. Maak het 'keyword rich': mensen vinden je op de termen die je gebruikt. Vul locatie en website in en gebruik een duidelijke afbeelding. De achtergrond kun je customizen en biedt daarmee een uitstekende kans om iets te communiceren dat je doel ondersteunt. Zoals een link naar je LinkedIn profiel of het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Dan doen! - Stap 2: bit.ly
Open een account op bit.ly. Kort alle URLs die je gebruikt in tweets via deze site in, waardoor je kortere links krijgt, maar ook statistieken over hoeveel mensen op de link hebben geklikt.

Dan doen! - Stap 3: Luister
Je kunt natuurlijk op je Twitter homepage kijken naar berichten van de mensen die je volgt, maar dat lukt al snel niet meer. Niemand leest alle tweets van de mensen die ze volgen.

Maak zoekopdrachten aan om gericht te luisteren naar wat er wordt gezegd over de onderwerpen die jij interessant vindt (denk aan bedrijfsnaam, productnaam, namen van medewerkers, algemene vaktermen).

Dan doen! - Stap 4: Reageer
Retweet berichten van anderen die jij interessant vindt. Ook van concurrenten; daarmee geef je jouw volgers interessante informatie en wordt je account bekender. Stuur een welkomstbericht aan nieuwe volgers; laat zien dat je openstaat voor contact.

Ontvang je een bericht, dan reageer je terug. Alleen op die manier ondersteun je een conversatie en word je een deelnemer aan de social media wereld. Reageer op prikkelende berichten door op reply te klikken. Jouw antwoord begint dan met @accountnaam. Iedereen kan het lezen maar degene aan wie je het richt vindt jouw bericht ook in de menubalk op zijn homepage terug. Bekijk regelmatig de berichten die je zelf op deze manier ontvangt.

Als je kiest voor een ‘Direct message’ kan verder niemand het bericht zien. Kies er bij je instellingen voor om een direct message via je e-mail te ontvangen. Je kunt alleen directe berichten sturen aan mensen die je volgt. NIMA volgt daarom iedereen terug. Op die manier staan de communicatielijnen open.

Dan doen! - Stap 5: Promoot
Meld jezelf aan bij de Twitter directories wefollow.com, twellow.com en tweetfind.com. Vermeld OVERAL je Twitter adres. On- en offline. Zet een "Follow us on Twitter" button op je website (homepage, contactpagina en onder nieuws) en in je nieuwsbrief. Zet het op Hyves, Facebook, het welkomstbericht van LinkedIn en reacties die je geeft op andere sites. Neem het adres op in je Powerpointpresentaties en e-mailhandtekening, maar ook visitekaartjes en andere printuitingen. Communiceer Twitter als vast onderdeel van je marketingmix. NIMA selecteert bijvoorbeeld regelmatig de meest interessante tweets en publiceert die als nieuwsbericht op de website, in de nieuwsbrief en in het Tijdschrift voor Marketing.

Case van een Amerikaanse universiteit: "A big step was the publishing of a ‘Twitterdetweet’-section in our magazine for students. It told them why twitter is nice to use and give tips about who to follow. It has a different theme every issue, like studying abroad, ICT-tools and so on: things that are interesting to the students that read our magazine. Our own account is always mentioned ofcourse :-). It helped a lot in convincing students to follow us. After the distribution of every issue we always see a peak in students wanting to follow us."

Dan doen! - Stap 6: Tweet
Daarna wordt het tijd om zelf ook serieuzer content te maken. Ga eerst eens een paar maanden tweets posten. Laat zien wat je interessant vindt, dit geeft een beeld aan onbekende Twitteraars van wat ze kunnen verwachten. Zij zullen zich afvragen 'wat heb ik eraan om dit account te volgen?' Ze zullen geen onbekende volgen die niets of alleen privézaken tweet.

Dan doen! - Wat schrijf je?
Als je interessante berichten post (eerst twee per week, later worden dat er vanzelf twee of meer per dag) dan zullen mensen je vinden. En je gaan volgen. Om de aandacht van meer mensen te krijgen moet je het gedeeltelijk hebben van vrienden die het hun vrienden vertellen. Als mensen jouw berichten retweeten bouw jij je netwerk uit. Daarom moeten je berichten interessant zijn voor jouw doelgroep! Hou tweets zo kort mogelijk. Anderen moeten de ruimte hebben om iets toe te voegen als ze jouw bericht willen retweeten.

Geef in de tweets nuttige informatie: niet alleen een aankondiging van een evenement, maar ook een link na afloop naar het verslag van het evenement en de nuttige content die daar uit voort is gekomen. Zorg ervoor dat mensen je blijven volgen door meer te geven dan van ze te vragen.

Dan doen! - Hashtags
Hashtags maken het makkelijker om berichten te vinden. Als je #marketing achter je bericht zet, dan vindt iedereen die zoekt op #marketing je bericht. Kijk welke hastags relevant zijn en gebruik die, meng je in de discussie. Op deze manier kom je onder de aandacht van een nieuwe poel van gebruikers (en dus potentiële volgers) die hetzelfde thema interessant vinden. Je kunt bijvoorbeeld ook #Amsterdam toevoegen als je een evenement in Amsterdam organiseert. Gebruik je fantasie, je ziet de meest vreemde hashtags voorbij komen.

En groei! - Follow anderen
Als je account op deze manier aantrekkelijk en compleet wordt kun je verder gaan uitbouwen. Volg bronnen en mensen die belangrijk zijn voor jou, en voor wie jij belangrijk zou moeten zijn. Denk aan klanten, leveranciers, collega's, media, bloggers, columnisten en concurrenten.

Gebruik http://search.twitter.com/advanced om andere gelijkgestemden te vinden. Volg mensen die interessante informatie delen. Retweet, reply and join the conversation. Bezoek twittergids.nl voor inspiratie.

Case: I have been able to increase my followers on my business account from 153 to 878 in about a week and a half by targeted following. I had already been tweeting industry relevant information, responding to messages, linking to good articles, retweeting, etc. In addition to that I found popular Tweeters in my industry and followed their followers with whom I share interests. Many of them have chosen to follow me in return and I have met many fantastic people. I am getting to know those new followers before I make any more effort to acquire a larger audience.

Zoek potentiële ambassadeurs en investeer je tijd in het bouwen van een relatie met hen. Zij kunnen met hun passie hun volgers enthousiast krijgen voor jouw werk. Letterlijk vragen om iets te retweeten werkt. Maar niet bij onbekenden. Op deze manier groeide NIMAtweets in het eerste half jaar gestaag uit tot 500 followers. Tijd voor een boost.

En groei! - Follow nog veel meer anderen
Via tweepi.com kun je redelijk makkelijk een groot aantal mensen volgen die dezelfde interesses hebben. Sommigen zeggen dat de helft terugvolgt, wij werden door een kwart dezelfde dag nog teruggevolgd. Door in één klap duizend mensen te volgen groeide ons account in een dag met 250 followers. Zie de stijging in augustus in deze grafiek.

-949.jpg

Iemand followen is dus redelijk vrijblijvend, en veel normaler om te doen dan op Facebook of LinkedIn. Twitter heeft grenzen gesteld aan deze manier van werken om spam te voorkomen. Je kunt niet meer dan 2.000 mensen followen als je 'followerratio' niet in orde is. Zie voor meer informatie http://support.twitter.com/entries/68916.

  • Check: 10 Killer Tips to increase Twitter Followers (Binary Head)

Er zijn meer manieren om je twitteraccount te promoten. Gebruik de kanalen die je hebt. Zoek je doelgroep en prikkel ze op een originele manier. Eén van de tips die ik ben tegengekomen is om een artikel te schrijven over je ervaringen met Twitter :-)

  • Check: We've just joined Twitter and have a whopping 8 followers - what is the best way to get more? (Discussie in de LinkedIn group 'Social Media for Nonprofit Organisations')

Automatiseer en organiseer
Het wordt met veel followers al snel onmogelijk om alle berichten te scannen. Dus voor luisteren moet je andere oplossingen bedenken. Je kunt gericht zoeken (en dat automatiseren) of een tweede Twitteraccount openen om te luisteren.

Automatiseer en organiseer - Lists
Wij gebruiken lists, zoals ‘marketingbronnen’, ‘marketingauteurs’ en een list met NIMA medewerkers. Deze lists kun je bekijken in Twitter zodat je alleen de tweets ziet van de mensen die je wilt zien. Via nutshellmail.com ontvang ik aan het eind van iedere dag een e-mail met de tweets van deze lists.

Automatiseer en organiseer - socialoomph.com
Als je na een tijdje steeds dezelfde welkomstberichten verstuurt en het wordt wat veel werk automatiseer dit dan via socialoomph.com. Er zijn tegenstanders van deze tactiek omdat het onpersoonlijk is. Voor veel nieuwe volgers is het nuttig om te wijzen op de LinkedIn groep, dus het onpersoonlijke nemen we voor lief. De meeste mensen reageren positief op dit bericht: Bedankt voor je follow! Misschien een tip: vind >6.000 vakgenoten in NIMA LinkedIn groepen: http://bit.ly/NIMALinkedIn

Automatiseer en organiseer - Hootsuite.com
Je kunt een gratis social media management tool als Hootsuite.com gebruiken om tweets in te plannen en meerdere accounts overzichtelijk te beheren. (Of Tweetdeck, maar die werkt minder prettig.) Je verstuurt tweets hiermee op een ander tijdstip (handig als je 's nachts als enige nog achter je computer zit), en je kunt de tweets automatisch laten herhalen. En je kunt hier ook meteen je profielen op Facebook en LinkedIn bijhouden.

Automatiseer en organiseer - twitterfeed.com
Als je een RSS feed hebt (van nieuwsberichten, Flickr, Slideshare of een andere bron) kun je dit automatisch op Twitter doorplaatsen via twitterfeed.com. Doe dit, maar alleen als het handmatig niet lukt, want de tweets worden afgebroken op de maximale lengte, waardoor ze niet geschikt zijn voor retweets.

  • Check: Top 20 Sites to Improve Your Twitter Experience (Mashable)
  • Check: Management tools, most of them paid and with trial, a handful are free. (Toprankblog)

Analyseer en leer

  • Om te 'luisteren' heb ik altijd Google Alerts gebruikt. Omdat wereldwijd zoeken veel vervuiling oplevert heeft NIMA meer baat bij de Nederlandse versie op google.nl/alerts. Zet het 'Type' op 'Updates' voor resultaten uit ondermeer Twitter en Facebook. Kijk meteen of je zoektermen moet uitsluiten voor schonere resultaten.
  • Maak een online dashboard aan op netvibes.com. Verzamel hier de RSS feeds van alle searches die je hebt aangemaakt in Twitter en Google Alerts. En ook maar meteen van interessante blogs.
  • Beoordeel na een half jaar of de zoekresultaten je bevallen. Omdat we tegen de grenzen van Google aanliepen (je kunt maximaal 30 termen uitsluiten voor je search) zijn we overgestapt op TraceBuzz. Voor een paar tientjes per maand krijg je betere searchresultaten en rapportagemogelijkheden.
  • Check: Complete artikelen over 'luisteren' met Twitter, door Marketingfacts en Jasper van Bladel
  • Gebruik Google Analytics om te kijken hoeveel bezoekers via Twitter op jouw site terecht komen. Je vindt dit onder het kopje 'Referrals'.
  • Gebruik twittercounter.com om je groei in de gaten te houden en te vergelijken met anderen. Je vindt hier ook aardige grafieken, buttons en widgets.
  • Na een jaar zijn klout.com en twitteranalyser.com interessant om terug te kijken naar wat je allemaal hebt gedaan.

Twitter is nuttig
Ik startte dit artikel met de zin 'Twitter kan nuttig zijn'. Maar hoe dan? Om de eindbalans op te maken kijken we nog eens naar de doelstellingen.

1- “Luisteren naar leden, naar potentiële leden, naar examenkandidaten en naar de ontwikkelingen in de marketingbranche.”
Via Twitter vragen en krijgen we tips over de invulling van onze evenementen. Welk thema leeft? Welke spreker is interessant? De ‘productontwikkeling’ gaat hiermee sneller en wordt beter afgestemd op het publiek. We vragen ook naar cases die we publiceren in de NIMA Marketingagenda. Ik heb een paar keer de vraag ‘wat heb je nou precies aan een NIMA lidmaatschap?’ mogen beantwoorden. En we hebben een partner gevonden via Twitter waarmee we nu samenwerken. TAB Worldmedia verzorgt een mobile augmented reality campagne voor de NIMA Awards. Zonder Twitter was dit niet gebeurd. Twitter is duidelijk het meest laagdrempelige medium op dit moment. Je ziet niet voor niets steeds meer customer service initiatieven via Twitter ontstaan.

2 – “Vergroten van de marketingkennis en het netwerk van marketeers”.
Twitter is het meest ideale medium voor snelle en korte updates. De volgers kunnen op de berichten afstemmen op het moment dat het hen uitkomt. Op elk willekeurig moment kun je met twee muiskliks een interessant artikel aanraden aan je volgers. In het verleden werd dit geprobeerd via de website en de (maandelijkse) nieuwsbrief, maar dat werkt niet zo goed. Onze 2.000 volgers vinden het op dit moment in ieder geval een toegevoegde waarde om via Twitter op de hoogte te blijven.

3 – “Genereren van meer traffic naar de site”.
Dit jaar zijn in negen maanden bijna 3.000 bezoekers via Twitter op onze site terecht gekomen. Afhankelijk van de (kwaliteit van de) links verwelkomen we er de ene maand 650, de andere keer 150. Onze nieuwsbrief genereert meer dan drie keer zoveel traffic. Dus misschien is het nog niet veel, maar 325 mensen per maand extra op je site, dat is winst. En je kunt ze gerust zien als ‘hot prospects’, want deze mensen zijn al geïnteresseerd in iets wat je op Twitter hebt aangeboden.

4 – “Meer inkomsten uit evenementen en het lidmaatschap.”
Hier kan ik helaas nog niets over zeggen. We werken aan de funnels in Google Analytics om te kunnen zien of mensen die van Twitter komen ook daadwerkelijk tot een koop overgaan. Een anti-climax voor de ROI-fans... Ik zal in een vervolgartikel moeten terugkomen op de vraag of een gedeelte van de omzet kan worden toegeschreven aan Twitter. Maar ook zonder deze cijfers is er voldoende reden om door te gaan met Twitter. Pionieren mag, ook als je de tering naar de nering moet zetten.

5 - En tot slot, mooi meegenomen zijn het verbeteren van de zichtbaarheid en het imago van het NIMA merk.
Iedereen benut dit voordeel als je een groep enthousiaste volgers op Twitter hebt. Ook als je het hebt over je ‘personal brand’!

En wat zijn jouw ervaringen?
Dit artikel is een weergave van mijn ervaringen met Twitter. Heb jij andere ervaringen of ken je tools die niet zouden mogen ontbreken? Share the knowledge! Ik ben benieuwd of je iets aan dit verhaal hebt en in welke mate het overeen komt met jouw ervaringen.

Wil je dit artikel printen? Hier kun je dit artikel downloaden als whitepaper (pdf 247kB).

Lex Berghuis

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies