Twitter in Nederland

Twitter in Nederland

Twirus heeft onderzoek gedaan naar Twitter in Nederland. De steekproef heeft uitgewezen dat er in Nederland 191.000 actieve accounts zijn, 57% mannelijk is, de meeste Twitteraars tussen de 20 en 29 jaar oud zijn en Twitter over het algemeen voor privé wordt ingezet.

Twirus heeft de instrumenten in huis om de Twitteraars in Nederland te onderzoeken. Wij zijn geabonneerd op de zogenaamde Firehose van Twitter. Constant komen in ons systeem de tweets binnendruppelen. Of beter gezegd, komen ze met emmers tegelijk binnen. Ongeveer een miljoen per dag. Nu we toch bezig zijn, willen we meer weten dan alleen het aantal tweeps. Wie zijn het, hoe oud zijn ze, waarom twitteren ze, hoe vaak twitteren ze?

Twirus heeft de instrumenten in huis om de Twitteraars in Nederland te onderzoeken. Wij zijn geabonneerd op de zogenaamde Firehose van Twitter. Constant komen in ons systeem de tweets binnendruppelen. Of beter gezegd, komen ze met emmers tegelijk binnen. Ongeveer een miljoen per dag. Nu we toch bezig zijn, willen we meer weten dan alleen het aantal tweeps. Wie zijn het, hoe oud zijn ze, waarom twitteren ze, hoe vaak twitteren ze? Sommige zaken kun  je gemakkelijk (lees automatisch) vaststellen, zoals sinds wanneer ze twitteren en hoe vaak. Maar omdat het twitter profiel van iemand zeer beknopt is, alleen een vrije tekst van zo’n 160 karakters, is de meest basale vraag of het jongens of meisjes zijn niet gemakkelijk te beantwoorden. Omdat we toch het antwoord wilden hebben op dit soort vragen besloten we een middel in te zetten dat helemaal in de sfeer van twitter is: crowdsourcing. We maakten een volkomen willekeurige selectie van de Nederlandse twitteraars en vroegen vrijwilligers om naar de accounts van deze groep tweeps te kijken en een aantal vragen over hen te beantwoorden. Op deze manier kwamen we achter het geslacht van de Nederlandse twitteraars, hoe oud ze ongeveer zijn, en op welke wijze ze twitter gebruiken.

Aantal actieve Nederlandstalige twitteraars
Maar om deze hamvraag te beantwoorden moeten we eerst zeggen wat we bedoelen met actief en wie er vallen onder de Nederlandstalige twitteraars. In dit onderzoek hebben we iedereen meegenomen die de laatste maand minimaal een vijftal Nederlandse tweets heeft gedaan.  Daardoor zijn er ook een aantal buitenlanders in de lijst terecht gekomen, zoals Indonesiërs die het Nederlands elftal aanmoedigden. Verder moet opgemerkt worden dat bijna alle Nederlandstalige tweeps uit Nederland komen. In Vlaanderen wordt weinig getwitterd. Verder zijn twitteraars die een slotje op hun account hebben niet meegenomen.

Twitter011

In ons onderzoek vonden wij 191.000 actieve twitter accounts. Slecht een klein aantal (1.45%) van deze accounts heeft meer dan 1000 volgers. Het aantal accouns met meer dan 10.000 volgers is zelfs niet zichtbaar in het diagram. De meeste twitteraars (62%) hebben een ‘gewoon’ aantal volgers tussen de 10 en 100.

Twitter021

Uit onze subselectie blijkt dat er meer mannelijke (57%) dan vrouwelijke twitteraars (43%) zijn . Doordat onder de twitteraars relatief veel mensen uit de ICT branche komen, is dat goed te verklaren.

Twitter031

Verder blijkt dat de meeste twitteraars twintigers zijn, de gemiddelde twitteraar is ca 27 jaar oud. 85% van de twitteraars is tussen de 10 en 40 jaar oud.

Twitter042

Onze vrijwiligers hebben ons ook geholpen te identificeren hoe twitter gebruikt wordt. Hieruit blijkt het merendeel van de twitteraccounts (81%) privé wordt gebruikt. 5% van de accounts is zakelijk, maar 12% van de accounts wordt zowel zakelijk als privé gebruikt. Tot slot is er nog een klein gedeelte van de accounts waaraan alleen een RSS-feed gekoppeld.

Twitter052

Door criticasters wordt wel eens verondersteld dat sociale media onpersoonlijk zijn en mensen zich anoniem schuil houden. Een goede maat hiervoor is of men ook een echt gezicht als avatar gebruikt. Slechts 11% van de accounts heeft geen (gedeelte van) het gezicht zichtbaar in de avatar. 89% van de tweeps is wel te identificeren aan de hand van de avatar en dat verklaart waarom men op Twitter in het algemeen milder is dan op andere social media.

Twitter in de tijd
Onlangs vierde Twitter zijn 4e verjaardag en onlangs vierden een aantal Nederlanders (oa @martijn) hun 4e twitterverjaardag. In die tijd was Twitter nog erg onbekend en al helemaal in Nederland.

Twitter061

In deze grafiek zien we hoe het aantal actieve twitteraars stijgt in de tijd. Vanaf begin 2009 zijn er duidelijk veel meer twitteraars bij gekomen.

Twitter071

Ook keken we naar iets dat heel vanzelfsprekend is, maar we toch precies wilden weten.  Het is logisch dat als je langer op twitter zit je meer volgers hebt, maar we wilden de grootte van dit verschijnsel weten. Uit de data bleek dat mensen die zo’n 3 jaar op twitter zitten gemiddeld een 500-tal volgers hebben, terwijl zij die een half jaar geleden begonnen op zo’n 50 zitten. Mijn privé account (@klup) blijkt met zo’n 600 volgers rond het gemiddelde te zitten van mensen die 3 jaar met twitter bezig zijn.

Twitter081

Evenzeer stijgt het aantal tweets met het ouder worden op twitter. Mensen die nu 3 jaar op twitter zitten hebben gemiddeld 4.000 tweets.

Conclusie
Twitter heeft van de bekende sociale netwerken in Nederland de meest exposure (40% meer hits op Google dan Facebook en Hyves) maar de kleinste groep van actieve gebruikers.  Er zijn ongeveer 200.000 twitteraars die regelmatig in het Nederlands tweeten, op een totaal van 1.5 á 2 miljoen geregistreerde Nederlandse accounts. Van de actieve tweeps is 57% mannelijk en 43% vrouwelijk. De gemiddelde leeftijd van de twitteraar is ongeveer 27 jaar.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Twirus en werd eerder gepubliceerd op de website van Twirus.

 

Reacties (7)

    • Iris

    Heel interessant om te lezen. Is ook een soortgelijk onderzoek over weblogs bekend?

    Ma 2 aug 2010, 17:12 [reply]

  • Ongeloofwaardig, 31% jonger dan 20 jaar (2% zelfs onder de 10). De dubieuze methode verklaart: "Onze vrijwilligers hebben naar 167 door Twirus willekeurig geselecteerde profielen gekeken om deze te onderverdelen naar sexe, leeftijd, avatar en type account". Tsja.

    Ma 2 aug 2010, 20:42 [reply]

  • 190k actieve accounts / 14,3 miljoen internetgebruikers in Nederland = 1,3% van de internetgebruikers en toch blijft de media twitter hypen. Elke dag komt er minstens 1 nieuwsitem over twitter op RTL nieuws.
    Meet niemand het werkelijke bereik? Het kreeg massaal media aandacht toen de politie van Rotterdam twitter inzetten bij het zomercarnaval, maar geen enkele journalist controleerde het effect en bereik.

    Politie RR heeft ruim 1250 followers, waarvan ruim 300 zich aangemeld hebben speciaal voor het zomercarnaval. Met ruim 800.000 bezoekers is het effectief bereik van 300 of zelfs 1250 waardeloos! Als je werkelijk iets aan crowdcontrol wilt doen, waarschuw bezoekers per SMS.

    Twitter = hype en het zal zo erg gehyped worden dat het richting secondlife zal gaan. Niet vreemd, aangezien veel van dezelfde venturecapitalists er achter zitten die dezelfde tactieken gebruiken om een hype te creeren.

    Dit is erg jammer omdat Twitter in zijn kern potentie heeft, maar niet het walhallah is van social media!

    Di 3 aug 2010, 09:09 [reply]

    • iPhone gebruiker

    Wat een ontzettend beroerd geschreven artikel. Zo vol van fouten, zinsopbouw klopt te vaak niet...dat ik heb besloten niet verder te lezen. Jammer.

    Di 3 aug 2010, 18:20 [reply]

    • Mark

    idd wazig en een beetje dubbel op.

    Do 5 aug 2010, 13:34 [reply]

  • Is wel een duidelijk artikel met interessante cijfers. Twitter is wel kleiner in Nederland dan ik dacht.

    Ton van Houten

    Di 10 aug 2010, 11:01 [reply]

  • Interessant. Ik ben op zoek naar profieloverzicht van de nederlandse twitteraar. Specifiek hoeveel % van de twitteraar uit mar-com komt (in 2010. Is dat nog steeds zo hoog als een paar jaar geleden? Iemand?

    Di 15 feb 2011, 15:06 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines