Twitter-volgers van Celebrities hebben weinig autoriteit

Vorig artikel Volgend artikel
Twitter-volgers van Celebrities hebben weinig autoriteit

De meeste beroemdheden hebben op Twitter een grote groep volgers, maar de meeste daarvan hebben zelf een heel beperkte autoriteit. Dit is de conclusie van een onderzoek gedaan door Sysomos.

Het fenomeen is volgens de onderzoekers mogelijk te verklaren door het feit dat beroemdheden mensen uit alle lagen van de bevolking aantrekken, waarbij een grote groep zich wellicht alleen maar op Twitter begeeft om uit te zoeken welke berichten hun idolen plaatsen. De meeste volgers van beroemdheden hebben volgens Sysomos bovendien zelf weinig volgelingen, waardoor hun autoriteit tegenvalt.

Vooraanstaande figuren uit de sociale media trekken daarentegen volgelingen aan die over een veel grotere autoriteit beschikken. Ook blijken de volgelingen van online nieuwssites een grotere invloed te hebben dan hun collega's van de tradionele media.

Uit het onderzoek van Sysomos blijkt verder dat een volger van de Amerikaanse president Barack Obama een maximale autoriteit heeft van 24%. Obama heeft volgens de onderzoekers 4,3 miljoen volgers, 1 op de 5 haalt echter slechts een autoriteitscore van 10%. Op de tweede plaats staat popzangeres Lady Gaga, die 4,6 miljoen volgers heeft. De maximale autoriteit van die volgers bedraagt 21%. De grootste groep haalt echter een score van 0%. Datzelfde geldt ook voor de vele volgers van acteur Ashton Kutcher en popidool Britney Spears.

Verder wordt er aan toegevoegd dat topfiguren uit de sociale media, burgers die uit eigen beweging op Twitter naam hebben gemaakt, het minste volgelingen hebben, maar daaronder wel figuren tellen die een hoge autoriteit halen. Daarbij wordt onder meer verwezen naar de Amerikaanse mediaspecialist Jason Falls, die "slechts" 27 duizend volgers heeft, maar waarbij wel een gemiddelde autoriteitscore van 48% wordt gehaald.

De nieuwssite Mashable heeft 2 miljoen volgers maar komt wel aan een score van 30%. TechCrunch (1,4 miljoen volgers) en het traditionele Time.com (2,1 miljoen) hebben een gemiddelde autoriteit van 24% en een score van 20% voor de grootste groep volgelingen. Meer over het onderzoek is hier te vinden.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies