Social Media23.06.2010

Twitter-volgers van Celebrities hebben weinig autoriteit


twitter-volgers-van-celebrities-hebben-w.jpg
twitter-volgers-van-celebrities-hebben-w.jpg

De meeste beroemdheden hebben op Twitter een grote groep volgers, maar de meeste daarvan hebben zelf een heel beperkte autoriteit. Dit is de conclusie van een onderzoek gedaan door Sysomos.

Het fenomeen is volgens de onderzoekers mogelijk te verklaren door het feit dat beroemdheden mensen uit alle lagen van de bevolking aantrekken, waarbij een grote groep zich wellicht alleen maar op Twitter begeeft om uit te zoeken welke berichten hun idolen plaatsen. De meeste volgers van beroemdheden hebben volgens Sysomos bovendien zelf weinig volgelingen, waardoor hun autoriteit tegenvalt.

Vooraanstaande figuren uit de sociale media trekken daarentegen volgelingen aan die over een veel grotere autoriteit beschikken. Ook blijken de volgelingen van online nieuwssites een grotere invloed te hebben dan hun collega’s van de tradionele media.

Uit het onderzoek van Sysomos blijkt verder dat een volger van de Amerikaanse president Barack Obama een maximale autoriteit heeft van 24%. Obama heeft volgens de onderzoekers 4,3 miljoen volgers, 1 op de 5 haalt echter slechts een autoriteitscore van 10%. Op de tweede plaats staat popzangeres Lady Gaga, die 4,6 miljoen volgers heeft. De maximale autoriteit van die volgers bedraagt 21%. De grootste groep haalt echter een score van 0%. Datzelfde geldt ook voor de vele volgers van acteur Ashton Kutcher en popidool Britney Spears.

Verder wordt er aan toegevoegd dat topfiguren uit de sociale media, burgers die uit eigen beweging op Twitter naam hebben gemaakt, het minste volgelingen hebben, maar daaronder wel figuren tellen die een hoge autoriteit halen. Daarbij wordt onder meer verwezen naar de Amerikaanse mediaspecialist Jason Falls, die “slechts” 27 duizend volgers heeft, maar waarbij wel een gemiddelde autoriteitscore van 48% wordt gehaald.

De nieuwssite Mashable heeft 2 miljoen volgers maar komt wel aan een score van 30%. TechCrunch (1,4 miljoen volgers) en het traditionele Time.com (2,1 miljoen) hebben een gemiddelde autoriteit van 24% en een score van 20% voor de grootste groep volgelingen. Meer over het onderzoek is hier te vinden.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters