Was 2009 online het jaar van Twitter?

Vorig artikel Volgend artikel
Was 2009 online het jaar van Twitter?

Niet gebruikers mogen schieten maar voor velen zal Twitter naast het woord van het jaar toch ook het internet fenomeen van 2009 zijn. En ik moet eerlijk toegeven, we hebben een soort haat liefde relatie met Twitter, zuivere cijfers kennen we niet, want ook dat is een van de vele geheimen van Twitter en misschien zelfs van alles wat Social Media heet of pleegt te zijn.

Wie niet Twittert maakt grappen over “ik moet even poepen” en –tig andere vooral clichématige vooroordelen over het Micro-blog fenomeen. Als een minister gaat Twitteren is het nieuws, als Paul de Leeuw stopt met Twitter is het nieuws, we weten nog steeds niet of Mart Smeets nu echt Twittert, Matthijs van Nieuwkerk doet het in ieder geval niet, de Schipholcrash deed het hypen en de rellen rond de verkiezingen in Iran en de reactie van Twitterrazzi wereldwijd waren wereldnieuws en haalden CNN en alle denkbare media.

Twitter is ook het fenomeen van volgen en gevolgd worden. Vooral Amerikaanse Celebrity Twitter accounts halen “worldrecords” als het aankomt op het aantal “followers”.  Recordhouder is Ashton Kutcher met meer dan 4.2 mio volgers, het gaat nergens meer over. Bij wat doorklikken blijkt dat meer dan soms 80% van deze volgers volstrekt waardeloos is en geen inhoud of Tweets bevatten. Onbegrijpelijk dat Twitter dit zelf doodzwijgt en volgens mij een van de redenen waarom er in de VS iets hapert met Twitter.

Twitter heeft ons in ieder geval het afgelopen jaar bezig gehouden. Zelden heeft een applicatie in een zo korte tijd zoveel ontwikkelaars weten te inspireren tot het bouwen van nieuwe applicaties. Allen gebaseerd op een niet al te ingewikkelde api. Twitter is hot.

Een ander fenomeen is dat we nimmer een applicatie hebben die zo zeldzaam “brak” is als Twitter. Tot op de dag van vandaag is Twitter vele malen per dag niet bereikbaar. Twitter gebruikers maakt het blijkbaar geen moer uit, ze zijn er aan gewend en gaan gewoon door met ademhalen. Ondertussen veranderde Twitter ook haar DNA en werd “What are you doing?” vervangen door “What’s happening?”.

Terug naar de cijfers. Twitter maakt zoals de meeste Social Media merken een stormachtige groei door, tot dat de cijfers van het 3e kwartaal vanuit de VS werden gepubliceerd en volgens Compete de groei van Twitter stagneerde. Is het de reputatie van Twitter (zie boven), de falende techniek, de enorme concurrentie van Facebook of het moeilijker te meten gebruik via desktop en mobiele applicaties. Niemand weet het juiste antwoord, juist op een moment dat Twitter volwassen begint te worden en deals weet af te sluiten met Google en Bing.

Met meer controles, betere statistieken en business-accounts zou Twitter naar een volgende fase moeten worden gebracht. 2009 was online voor mij zeker het jaar van Twitter, of 2010 dat ook zal zijn weet niemand, wij blijven Twitter zeker volgen. Voor nu iedereen een gelukkig nieuwjaar of je nu Twittert of niet.

Weet je nog steeds niet weet wat Twitter exact is : Twitter in Plain English (video).
Wil je zakelijk iets met Twitter : De top 10 Twitter missers voor bedrijven.
Twitter etiquette : Mag je Twitteren in gezelschap?

"What we have to do is deliver to people the best and freshest most relevant information possible. We think of Twitter as it’s not a social network, but it’s an information network. It tells people what they care about as it is happening in the world” Evan Williams

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies