De top 10 Twitter missers voor bedrijven

Vorig artikel Volgend artikel
De top 10 Twitter missers voor bedrijven

[Michel van Kats] De meeste organisaties zitten inmiddels al wel op Twitter. En verspreiden interessante bedrijfsinformatie aan hun followers en ze communiceren met andere twitteraars over de service, producten of branche. Maar wat moet je nou als organisatie vooral niet doen met Twitter? Vandaar deze 10 grootste Twitter-missers van bedrijven (PDF):

1. Uw bedrijfsnaam niet registreren. Heeft u uw bedrijfsaccount nog niet geregistreerd in Twitter? Doe dit dan zo snel mogelijk. Zo voorkomt u dat kwaadwillenden zich uw bedrijfsnaam toe-eigenen in Twitter. Volg dus niet het voorbeeld van Fortis Bank, Heineken of zelfs JP Balkenende en registreer snel uw account op www.twitter.com. Dit kost maar een paar minuten en kan u heel veel geld en frustratie besparen.

2. Uw Twitter updates afschermen voor publiek. Natuurlijk wilt u als u eenmaal op Twitter zit zoveel mogelijk andere twitteraars overhalen uw bedrijf te volgen. Scherm daarom u uw updates niet af voor publiek, maak ze juist openbaar. Een goed voorbeeld van hoe dit niet moet is te vinden bij de Nederlandse tak van van KLM.

3. Geforceerd links plaatsen. Veel bedrijven zien Twitter als niets meer dan een ordinaire linkdump. Het credo is om maar zoveel links naar de website te laten leiden, want "dat is goed voor SEO!". Dat is misschien wel zo, maar wat moet een follower van Randstad nu met een tweet waarin niets meer staat dan "http://bit.ly/yWit4". Geef uitleg bij een link en vertel waarom het interessant is om erop te klikken.

4. Niet-werkende links plaatsen. Nog even over de link van Randstad uit het vorige punt. Wij besloten toch maar op deze link te klikken en kregen een mooie 404-foutpagina voorgeschoteld. Verdere uitleg hierbij lijkt ons dan ook overbodig. Of misschien toch voor alle duidelijkheid: zorg dat de links die je in Twitter plaatst goed werken en verwijzen naar bestaande -en niet afgeschermde- webpagina's.

5. Uw bedrijfsprofiel verwaarloosd achterlaten. Stel, u heeft eenmaal een account en begint enthousiast met twitteren. Na enige tijd blijkt het u niet op te leveren wat u ervan verwachtte of blijken er andere prioriteiten te zijn. En verwordt uw account binnen enkele maanden tot een overblijfsel uit de prehistorie. Bol.com is erg actief op Twitter - met maar liefst 6 accounts - maar het account met de meeste followers is voor het laatst bijgewerkt in mei 2009. Is er sindsdien geen nieuws meer van ‘s lands grootste webshop? Of is de verantwoordelijke voor het account aan de kant geschoven?

6. Medewerkers die gevoelige of geheime bedrijfsinformatie tweeten. Uiteraard kunnen ook uw medewerkers actief zijn op Twitter. Die willen nog wel eens vergeten dat ze ook in dienst zijn van uw organisatie. En per ongeluk dan wel expres uit de school klappen over die vervelende baas of collega. Of dat ene nieuwtje net wat eerder melden dan uw organisatie wilde. Een voorbeeld? Audi wilde op de IAA Autobeurs in Frankfurt als verrassing een nieuw type RS3 presenteren. Een enthousiaste dealer twitterde echter al lang voor de beurs dat dit type daar gepresenteerd zou gaan worden. Zorg dus voor een Twitter richtlijn en houd in de gaten hoe er over u gepraat wordt.

7. Niet reageren op andere twitteraars die over uw bedrijf praten. Hierop aansluitend zou je een reactie van Audi verwachten. Om de schade te herstellen. Of om deze dealer een TT'tje minder te doen toekomen. Maar niets is minder waar. Hoewel de betreffende tweet binnen een paar uur weer werd verwijderd, was het bericht inmiddels al overgenomen door diverse nieuwssites. Weg primeur! Een snelle reactie van Audi had ervoor kunnen zorgen dat het bericht niet was overgenomen en dus niet geplaatst. En dat de verrassing bewaard was gebleven tot het moment suprème.

Dus houd niet alleen in de gaten hoe er over u gepraat wordt, maar reageer ook op bepaalde berichten. Of anticipeer erop, indien mogelijk.

8. Alleen automatisch Twitterfeeds doorplaatsen vanaf uw site. Een gemakkelijke - en ietwat luie - manier van twitteren is het automatisch doorplaatsen van updates op uw website naar Twitter. Met daarin de eerste 125 tekens van de titel en een verkorte URL. Gevolg: koppen worden op de vreemdste plaatsen afgebroken, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Zie bijvoorbeeld Philips, waar je nooit kunt afleiden aan een tweet waarover een bericht nu precies gaat. Of Shell, die automatisch zowel Nederlands als internationaal nieuws doorplaatst. Met als gevolg constante afwisseling in taal tussen de berichten. Daardoor krijgen followers het idee dat het Twitter-account alleen wordt gebruikt om extra traffic naar de site te stuwen, oftewel het ouderwetse zenden van informatie. Benut, om dit te voorkomen, alle mogelijkheden in Twitter en maak er tweerichtingsverkeer van.

9. Onregelmatig spammen van uw followers. Veel beginnende Twitteraars maken de fout om niet precies te weten wanneer en hoe zij berichten moeten plaatsen. En openen af en toe de website om dan hun achterstand binnen 10 minuten in te halen. Met als gevolg een stortvloed aan berichten die snel achter elkaar worden geplaatst. Zoals bijvoorbeeld Beslist_Boeken doet. Om daarna weer een paar dagen lang geen updates te plaatsen. Vervelend voor followers en niet handig voor uzelf. Beperk daarom het aantal achter elkaar geplaatste berichten en spreid deze zoveel mogelijk over verschillende dagen of weken - afhankelijk van wat voor doel uw bedrijf heeft.

10. Teveel berichten plaatsen zonder toegevoegde waarde voor gebruiker. Waar Twitter oorspronkelijk mee begon - en waar velen het nog steeds mee associëren - is het tweeten van de dingen die men doet of denkt op een bepaald moment. De toegevoegde waarde hiervan is, zeker voor bedrijven, vrijwel nihil. Vraag u daarom af in hoeverre uw followers geïnteresseerd zijn in het feit dat u nog een kop koffie gaat halen of dat uw computer weer eens blijft hangen. Of, zoals Groningen stad twittert, hoe het weer in het noorden is of dat je lekker slaapt. Bedenk dus altijd wie uw tweets leest en wat u ermee wilt bereiken. En praat niet alleen over uw eigen bedrijf maar deel bijvoorbeeld ook eens interessante nieuwsberichten uit de branche met uw followers.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies