Steeds meer mensen volgen nieuws via Twitter

Vorig artikel Volgend artikel
Steeds meer mensen volgen nieuws via Twitter

Een toenemend aantal mensen gebruikt Twitter om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Grote nieuwssites als nu.nl, telegraaf.nl en rtlnieuws.nl hebben inmiddels vele duizenden volgers op Twitter.

Naast algemene nieuwssites zijn ook marketing- en technologie sites populair onder gebruikers van Twitter. Gemiddeld groeit het aantal volgers van nieuwssites met zestien procent per maand. Dat blijkt uit een onderzoek van Twitterfeeds.nl.  Uit een top 10 met meest gevolgde twitter accounts van sites die nieuws publiceren blijkt dat Dutchcowboys de meest gevolgde website is. Op plaats twee staat nu.nl gevolgd door teletekst op plaats drie. Opvallend is het succes van RTL Boulevard, dat inmiddels ruim 4100 volgers op Twitter heeft. Daarmee staat de site met showbizznieuws op plaats acht.

De volledige top tien ziet er alsvolgt uit:

1. Dutchcowboys – 14430 volgers
2. NU.nl - 8217
3. Teletekst - 7790
4. iPhoneclub - 6098
5. Frankwatching - 5106
6. Adformatie - 4652
7. NRC Next - 4491
8. RTL Boulevard - 4111
9. Bright - 4109
10. RTL Nieuws - 3001
 
Websites die schrijven over de onderwerpen marketing en technologie hebben relatief veel volgers. In de top tien staan alleen al vijf sites die over deze onderwerpen schrijven. Sites als Emerce (2569 volgers), Marketingfacts (1725 volgers) en Hyped (1384 volgers) zijn eveneens populair.

In de Verenigde Staten wordt Twitter al langer gezien als belangrijke nieuwsbron. Het officiële twitter account van CNN heeft 2,8 miljoen volgers en staat daarmee in de top vijf met meest populaire Twitter accounts ter wereld. Meer mensen volgen CNN via twitter dan via RSS.

En dat de populariteit van Twitter ten koste gaat van RSS blijkt ook uit het onderzoek van Twitterfeeds. De site vroeg 950 mensen naar de wijze waarop zij nieuws volgen. Het grootste deel van de mensen (70%) geeft aan nieuws gewoon via websites te volgen. Op plaats twee volgt twitter (16%) en pas op plaats drie RSS (7%). Een klein deel van de ondervraagden stelt het nieuws via startpagina's als iGoogle (5%) of via Email (2%) te volgen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies