Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als een gewone internetgebruiker af en toe al moedeloos wordt van de veelheid aan nieuwe media, kanalen, instrumenten, netwerken en andere online initiatieven, hoe is het dan met alle voorvechters van regulering, controle, en bescherming van het individu? Alle kansen en mogelijkheden hebben een keerzijde, en sociale netwerken zijn niet de veilige kinderspeeltuinen die het lijken te zijn.
Dat Second Life geen prettige omgeving was voor kinderen, dat was van meet af aan duidelijk. Explicite seks was de norm, maar het binnenkomen was dan ook dermate gecompliceerd en gereguleerd dat de jeugd er ook niet een twee drie naar binnen kwam. Het Habbo-Hotel (hoe gaat het dáár eigenlijk mee?) oogde al meer als een jeugdherberg, maar ook daar speelden zich in de hotelkamers al snel minder frisse zaken af. En op Hyves staat al snel veel te veel informatie waarvan je later had gewild dat je het er nooit opgezet had. Embarrasingly personal.
En dan heb ik het nog niet eens over alle technische risicos’s, malwareverspreiding en dergelijke.
En nu is er dan Twitter. Explosief groeiend in populariteit. En zonder enige leeftijdsbeperking. Met alle risico’s van dien. In Engeland, waar er al 5 miljoen Twitteraars zijn, met een jaarlijkse groei van bijna 1000%, wordt de roep om regulering en overheidsinfgrijpen steeds sterker. Want ook kinderlokkers, escort services en porno-aanbieders hebben dit kanaal alweer gevonden, en de dermpel voor toetreding en deelname is hier wel heel erg laag. Toch is ook deze nieuwe roep om regulering, afsluiting, en beperking tevergeefs. Wet- en regelgeving gaan ook deze race niet bijhouden. Kinderen beschermen tegen mogelijke gevaren op Twitter? Goed uitleggen en voorlichten. It’s a jungle out there…
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024