Everything is a Remix (System Failure) ideeën worden beschouwd als eigendom

"Everything is a Remix" is het alweer 4e en laatste deel uit een boeiende videoserie gemaakt door de in New York wonende filmmaker Kirby Ferguson over originaliteit en wat nu eigenlijk eigendom (Intellectual property (IP)) betekent. Wanneer is je creatieve idee nu echt van jou? Ideeën worden immers beschouwd als eigendom, als uniek en origineel maar zijn ze ook vaak niet een optelsom van heel veel verschillende (on)bewuste waarnemingen. 

Handel in patenten is Big Business geworden. Het lenen van een idee en of dat nu in de muziek, film of computerwereld is het gebeurt iedere dag. Wij maken dingen anders, beter, opnieuw en transformaties leveren op hun beurt weer nieuwe creatieve resultaten. Het huidige systeem van patenten, intellectueel eigendom en copyrightwetten sluit al lang niet meer aan bij de werkelijkheid. Disney die een film maakt over Assepoester en via rechtzaken anderen partijen bestookt over gebruik van beelden uit de film. Het is complex en boeiend. Steve Jobs was vrijwel met alle Apple succesen 3e, en hij heeft producten als de computer, interface, muis, tablet en het mobieltje beter en succesvol gemaakt.

In onze digitale wereld zijn er inmiddels 100-duizenden apps waarvan we zeker weten dat er heel veel copy-cats zijn die nauwelijks van elkaar verschillen. Wie was het eerst, wie heeft het idee gepikt, geleend of beter gemaakt? Vraag het Mark Zuckerberg die meer dan 50 miljoen dollar moest betalen aan de gebroeders Winklevoss voor het idee van Facebook. 

De video's werpen net zo veel vragen op als dat zij antwoord geven. Everything is a Remix ! Ferguson is inmiddels gestart met een nieuw project "This is Not a Conspiracy" en zoekt daarvoor funding via KickStarter. Voor 10 dollar ben je een beetje eigenaar van zijn idee.

Everything is a Remix Part 3 from Kirby Ferguson on Vimeo.

 

Everything is a Remix Part 2 from Kirby Ferguson on Vimeo.

 

Everything is a Remix Part 1 from Kirby Ferguson on Vimeo.

2d600050395e57e734f486cf6df66dec7accd832_42066_90_90_1Henk de Hooge

is oprichter en hoofdredacteur van Dutchcowboys. Daarnaast is hij online-uitgever, internet entrepreneur en MD van Red Banana, een creatief content marketing en communicatie bureau. Henk volgen kun je via Twitter @Henkey via zijn Facebook pagina en Google+. Zijn foto's kun je vinden door hem te volgen op Instagram.

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines