Lift11 Beyond Gamification and Transmedia [updated]

Vorig artikel Volgend artikel
Lift11 Beyond Gamification and Transmedia [updated]

Videogames zijn niet langer het terein van puistige tieners maar is naast bioscoop en muziek één van onze culturele producten. Ons leven zal 'ge-gamificeerd' worden horen we, 'gamification' is wellicht het buzz word van 2011. Mechanismes eerder uitgevonden en gebruikt in games zullen deel uit gaan maken van ons dagelijks leven. Drie sprekers geven hun visie, waarvan ik er hier twee gecovered heb.

Steffen P. Walz (GEElab)
Gamification is 'hot'. Maar het geven van punten of het geven van badges is geen gamification, dat is pointification! We moeten gamification rationaliseren. We moeten volgens Steffen meer kijken naar de spelvorm! Het gaat niet om het vergaren van punten maar om het spel, het moet ons goed doen voelen, leuk zijn.

IMG_0615



Spellen zijn:

  • Vrijwillig voor deelname
  • Spellen kennen regels voor het proces van het spel
  • Spellen bieden keuzes om op deze manieren verschillende uitkomsten te bieden die bijdragen aan de intrinsieke motivatie voor het spelen van het spel


Enkele tips die je aan het denken kunnen zetten zijn opgesomd in onderstaande slides.

IMG_0616
IMG_0617



Etienne Mineur (les éditions volumiques)
Etienne geeft ons inzicht in gamedevelopment. Het werk wat hij laat zien, is een fysiek boek, vol met sensoren die met de gebruiker het spel en de interactie vormen.

Omdat er veel videovoorbeelden zitten in de presentatie van Etienne, embed ik een TedXGeneva talk van hem hieronder. Mooie voorbeelden!



Meer voorbeelden: http://www.volumique.com/en/

De techniek
De gebruikte techniek is relatief eenvoudig:

  1. Tactiele inkt brengt de lichaamswarmte over op het poppetje, wat zorgt voor de energievoorziening
  2. Conductieve inkt maakt contact met de iPhone of iPad
  3. Onder op het poppetje bevinden zich drie cirkels, deze werken als een QR-code
  4. De API wordt gebruikt voor verdere afhandeling

Het spel is in alpha fase en wordt over een paar maanden op de markt gebracht.

Nieuwe spelvormen onstaan op deze manier, op basis van papier of fysieke elementen en de techniek van bijboorbeeld een iPhone of iPad.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies