Media25.02.2009

Lift – Transmedia Storytelling Unveiled


lift-transmedia-storytelling-unveiled.jpg
lift-transmedia-storytelling-unveiled.jpg

De tweede workshop waaraan ik deel ga nemen is ‘Transmedia Storytelling Unveiled’ door Nicoletta Iacobacci. De zaal is wat moeilijk te vinden, waardoor we moeten wachten op enkele deelnemers, nog wat extra vertraging omdat de techniek ons in de steek laat. Maar goed…

Nicoletta werkt voor de European Broadcasting Union, head of interactive television and crossmedia.
Feit: iedere ‘nieuwe’ generatie wordt digitaler dan de generatie daarvoor.
Generation GI, Generation Silent, Baby Boomers, Generation X, Generation Y, Generation Z.
Vanaf Generation Y, zit internet in het dagelijkse systeem. Bij de Generation Z is de digitale omgeving, zoals deze is. Ze weten niet beter. Hoe betrekken we deze generaties bij verhaallijnen die we ze willen overbrengen?

Jay Rosen schreef een essay ’the people formely known as the audience’. De grote media waren ooit de drukkende persen, ooit de radio, ooit TV. Nu kiezen uitgevers hun eigen platform en ook het publiek kan aan de haal gaan met nieuws en maakt haar eigen User Generated Content.

Het oude paradigma is gebasseerd op Freytags Pyramid. Dit paradigma is aan het verschuiven.
Is dat nieuw? Nee, CBC 1954, Winky Dinky, eerste vorm van ‘interactive TV’.
Het ging verder, nu zitten we op de ‘Pokemon Generation’. Pokemon is iets wat je doet, lezen, beleven, kaartjes uitwisselen. Blairwich Project is een ander goed voorbeeld van Transmedia Storytelling. De marketing strategie begon immers al twee jaar vóór dat de film uitgebracht werd. Één jaar daarvoor (1998) werd de website gelanceerd, pas in 1999 de film.
Het publiek was hier echter nog niet interactief bij betrokken.

Nu wil het publiek meer en meer betrokken worden, BBC begon met ‘de rode knop’ in Spooks.
Dit is een van de eerste niet lineaire uitzending. Dit project begon ‘slim’ te worden en het publiek ook te betrekken bij een stukje overdracht.

Storytelling verschuift (2004) van TV richting het internet. Voorbeelden hiervan zijn Sofia’s Diary, Lonely Girl 15 en Kate Modern. Content can go out of the box.

Het eerste échte crossmediale project was het Australische ‘Forget the Rules‘ (Web, TV and Mobile), een episodische dramaserie. Het publiek werd betrokken bij de verhaallijn.
Maandag, Dinsdag, Woensdag uitzendingen, op donderdag een voting welke richting de verhaallijn op ging, op vrijdag het script bijstellen, zaterdag en zondag opnames en editing en zo begon het liedje weer van voor af aan.

Transmedia
Transmedia is vanaf het begin gepland als een verhaallijn die door verschillende media verloopt.  Stephane E. Dinehart definieert de gebruiker als een VUP, Viewer, User, Player.

Henry Jenkins over Transmedia:
• Multiple Delivery Channels
• Franchising the content instead of only delivering
• Fictional Worlds, places or specific plot where characters can live
• Extension, a program is extended to other media
• Different Entry Points, you can enter in the story from different starting points
• Each entry point has to convey a unique contribution to the story, it should enrich the story
• You need a lot of coordination
• It is considered Collective Intelligence
• Roles can give you another scense experiencing the story
• Excess in the Unfolding of the Story

Vanishing Point, Vista’s introductie is zo’n verhaallijn. Om het product te promoten (marketing) zijn alle mogelijke kanalen gebruikt. Zelfs Hollywood moet er aan geloven (Scott Brown on Wired), zonder multichanneling is er tegenwoordig geen verhaallijn, beweert Scott Brown. “If it doesn’t spread, it is dead”.

Éen van de beste projecten is ‘The thruth about Marika‘, fictie zonder beperkingen: Drama, Online Story en een real life debat.

Een totaal publiek bereiken
Het voorbeeld van Marika, toont aan dat er een grote doelgroep bereikt wordt (in leeftijd). Iedere laag in de piramide is addtioneel. Een ander voorbeeld hiervan is True Blood, een Amerikaanse serie.

Conclusie
Vanuit het oogpunt van de programmamakers is dit pas het begin van de verschuiving van het paradigma. Vaak bevinden ze zich nog in een grijs gebied. Hoe zit het bijvoorbeeld met copyrights? Als deelnemers deze grens overschrijden, ga je ze dan aanklagen? Voor velen nog een lange weg te gaan om een totaal publiek transmediaal te bereiken, dat is in ieder geval duidelijk.