Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Eigenlijk alles wat tegenwoordig ontwikkeld wordt, is mooier, beter en sneller, zeker als het gaat om transport. Als het aan Elon Musk ligt, dan reizen we over niet al te lange tijd in een zogenaamde hyperloop van A naar B; een ondergrondse tunnel waar buizen op snelheden van duizend kilometer per uur doorheen schieten. Maar die vlieger gaat niet op voor vliegtuigen, die zijn namelijk de afgelopen jaren helemaal niet sneller geworden. Sterker nog: vliegtuigen gaan soms zelfs een stuk langzamer dan ze 20, 30 of zelfs 40 jaar geleden deden.
Langer in het vliegtuig
Vloog je vroeger – in 1967 – van New York naar Los Angeles, dan deed je daar 5 uur en 43 minuten over. Op dit moment duurt dat 44 minuten langer. Maar waarom? De extra tijd die we tegenwoordig kwijt zijn aan vliegen gaat niet zo zeer in de lucht verloren: opstoppingen op de grond zijn de voornaamste redenen van dat het langer duurt om van A naar B te komen.
De tijd in de lucht is dus nagenoeg gelijk ten opzichte van tientallen jaren geleden. Maar waarom kan dat toch niet sneller? Technologische innovaties slaan je om de oren, maar vliegtuigen kunnen niet sneller?
Deze video gaat je vertellen waarom dat is en hoe het nu precies zit met vliegen en snelheden. Het is – voor een deel – een vrij technisch verhaal, maar blijf kijken, want het is echt boeiend om te zien.
In deze video van Wendover Productions die een paar dagen geleden op YouTube verscheen zie je dat er drie verschillende motoren zijn voor vliegtuigen: de propellermotor, de turbofan en de turbojet.
Het probleem: brandstof
Je zou – als je even goed naar de verschillende type motoren hebt gekeken – kunnen concluderen dat de oplossing vrij eenvoudig is: de turbojetmotor gaat het snelst, dus zet die dan in ieder vliegtuig. Zo’n motor zat ook in de Concorde, ken je ‘m nog? In 3,5 uur van Londen naar New York, the good old days… Maar – en nu komt het – iedere vliegtuigmotor heeft een eigen optimale snelheid als het gaat om verbruik van brandstof en dat is dus het hele eiereten. Het gaat om brandstof en dus om geld.
Luchtvaartmaatschappijen kúnnen dus wel snellere vliegtuigen maken, maar dan wordt het veel te kostbaar om er ook daadwerkelijk passagiers mee de wereld over te vliegen. Daarnaast wordt de levensduur van vliegtuigen ook uitgedrukt in het aantal vluchten dat een vliegtuig maakt, de snelheid speelt daar geen rol in.
Waar vliegtuigen nog wel innoveren is op langere vliegduur: Qatar Airways heeft momenteel het record van de langste vlucht in handen, maar er zijn kapers op de kust.
Foto header: flik47 – Fotolia.
Verder lezen over Reizen
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Nieuws19.03.2024
St. Patrick’s Day in Dublin: zoveel meer dan Guinness
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsLifestyle14.02.2024
5 reizen die echt je horizon verbreden
Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
DC Business23.01.2024
De voordelen en nadelen van een creditcard gebruiken
Lifestyle14.01.2024
Wintersporter, vergeet je je tolvignet niet?
Lifestyle20.12.2023
5 tips om je koffer veel slimmer in te pakken
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024