(Ro)bots zijn de nieuwe apps

(Ro)bots zijn de nieuwe apps

Is dit het begin van het einde van het app-tijdperk?

Vorig artikel Volgend artikel

(Ro)bots zijn de nieuwe apps, aldus een nieuw trendrapport van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie over kunstmatige intelligentie.

In dit nieuwe rapport “The bot effect” wordt omschreven wat de impact is van bots die het einde van het app-tijdperk inluiden. De nog betere samenwerking tussen mens en machine levert veel meer handigheid en dienstverlening van de computer op. Een bot als baas of nieuwe collega is volgens de trendwatchers dan ook niet langer toekomstmuziek.

Conversatietijdperk

De verschuiving van apps naar bots betekent de intrede van het conversatietijdperk. “Waar de secretaresse vandaag de dag alle agenda’s op elkaar legt om een vergadering met 10 collega’s te plannen, wordt dat straks opgepakt door de digitale collega. Het duurt niet lang meer voordat iedereen een of meerdere bots in zijn contactenlijst van WhatsApp of Facebook Messenger heeft staan. Denk aan de zakenreis-bot (Concur) die reizen regelt of de declaratiebot (Birdly) die alle facturen van medewerkers controleert en uitbetaalt. Ook de manager valt ten prooi aan de ‘eetlust’ van bots,” aldus Menno van Doorn, directeur van het VINT van Sogeti.

Er worden vier ontwikkelingen omschreven die de intrede van het conversatietijdperk met bots onderstrepen:

Technologie wordt menselijker

Het aangaan van een gesprek, argumenten uitwisselen of vooruitlopen op persoonlijke acties komen allemaal binnen handbereik. Kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk menselijke intelligentie te evenaren en zelfs voorbij te streven. De balans tussen mens en machine verschuift waarbij machines steeds meer als mens worden ingezet. Bots zijn bereid 24 uur per dag, 7 dagen per week te luisteren, van dienst te zijn en hebben straks meer kennis dan de mens.

De roep om de ‘butler-economie’

Met het aangaan van conversaties met bots, ontstaan er ook relaties. De bot is in staat allerlei dagelijkse klussen over te nemen. De digitale hulp komt zelf bij de gebruiker met de gewenste service.

De strijd om het kleine momentje van aandacht

Veel handel wordt gedaan tijdens de zogenaamde verloren momenten. Dat zijn de momenten waarop mensen hun smartphone pakken en ter plekke allerlei zaken gaan regelen. Deze korte momentjes zijn cruciaal voor bedrijven die om aandacht van de consument vragen. Nieuwe conversatiemogelijkheden geven bedrijven de gelegenheid op het juiste moment de dialoog aan te gaan met de consument.

Botconversaties op het werk

Hetzelfde principe van de conversatiehandel is ook van toepassing op kantoor. De bot kan eenvoudig ingezet worden als nieuwe collega of manager. Reclamebureau McCann in Japan heeft een digitale creatieve collega toegevoegd aan de directie van het bedrijf. Doctoren en advocaten zetten eveneens digitale hulpen in voor hun werk.

[Afbeelding © ktsdesign - Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies