Het Nuon Solar Team is verwikkeld in een spannende strijd!

Het Nuon Solar Team is verwikkeld in een spannende strijd!

sponsored story

Vorig artikel Volgend artikel

In aanloop naar de Bridgestone World Solar Challenge volgden we al even het Nuon Solar Team uit Delft, die opnieuw wilden gaan knallen in de race van 3.000 kilometer op zonne-energie dwars door Australië.

Het team heeft zich goed voorbereid, de auto heeft de keuring goed doorlopen en ook de kwalificatie verliep goed.

Start

De Nuna9 mocht na de kwalificatie, vergelijkbaar als die van de Formule 1 als vierde van start gaan in Darwin. De teams beginnen dus in het Noorden van Australië en gaan zo in een relatief rechte lijn naar beneden om uiteindelijk in het zuidelijke Adelaide uit te komen.

Het Nuon Solar Team doet mee in de Challenger Class, waarin het echt gaat om de snelheid waarmee de ruim 3.000 kilometer worden afgelegd. Als titelverdediger (zes keer gewonnen en twee keer tweede in acht wedstrijden) moeten ze zich staande weten te houden in een deelnemersveld met meer dan 40 andere internationale teams. Dat niet alleen, de race op zich vergt ook nogal wat van een team.

Inmiddels is de race in volle gang en gaan we eens kijken hoe het zestien koppige team deze dagen doorkomt.

map-route

Van 8 tot 5

Doordat grote delen van de route onverlicht zijn is de regel dat de teams alleen tussen 08.00 uur 's morgens en 17.00 uur 's middags mogen rijden. De zon is dan overigens ook het meest krachtigst zodat er veel kilometers gereden kunnen worden. En door slim om te gaan met de strategie, halen ze zo ook het meeste uit de batterij.

Om 17.00 uur houdt de dag op en kunnen de teams hun kamp opzetten.

Eat Sleep Race Repeat

Die volgende dag begint voor het team strak om 05.00 uur 's morgens. Dan wordt de Nuna9 letterlijk in het zonnetje gezet, zodat de relatief kleine batterij kan beginnen met opladen. Zo is de Nuna9 stipt om 08.00 uur klaar voor de start met weer een volle batterij. Als iedereen dan klaar is met het ontbijt kan de volgende racedag beginnen.

Tijdens iedere racedag zijn er 2 verplichte stoppunten. Daar moet 30 minuten pauze genomen worden, wordt er van coureur (en stenen) gewisseld en mag de Nuna weer even maximaal met de panelen richting de zon gedraaid worden. Wacht even: stenen? Jazeker. Om het eerlijk te houden weegt elke coureur 80 kilo of meer (dus effectief nooit meer dan 80 kilo) en het verschil in gewicht wordt aangevuld met een zak stenen. Aangezien de drie dames die voor het Nuon Solar Team rijden vermoedelijk niet allemaal precies hetzelfde wegen moet er dus ook van 'zak' gewisseld worden.

Strategie

Iedereen in het Nuon Solar Team is onmisbaar. Het team zorgt voor ondersteuning van de coureurs maar ze houden ook bij wat het weer gaat doen en wat de beste racestrategie is op dat moment.

Hoe snel kan er gereden worden? Hoe staat de wind? Elke wolk voor de zon heeft impact op de batterij en dat bepaalt hoe hard er op dat moment gereden kan worden zonder op een later tijdstip zonder energie te komen zitten.

JL_D4_3281_Nuna9_testen_op_Cox_Peninsula_Road_WEB

We are racing

De spannende race is inmiddels in volle gang en het Nuon Solar Team doet haar uiterste best om weer de overwinning binnen te slepen.

De komende paar dagen is als alles goed gaat een herhaling van zetten voor het team uit Delft. We volgen het op de voet en natuurlijk houdt het team ons via ondermeer Facebook en Instagram op de hoogte, dus je hoeft niks te missen van deze duurzaamheid-pioniers die ons een goede naam bezorgen in het buitenland.

Wil je zelf ook meeracen? Speel dan de game op www.nuonsolarchallenge.nl

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies