Eerste website ooit live op een echte NeXT Cube in Sneek

Eerste website ooit live op een echte NeXT Cube in Sneek

De eerste webpagina ooit, op de eerste website die Tim Berners Lee schreef en via de eerste webbrowser ooit gepubliceerd

Vorig artikel Volgend artikel

Het klinkt een beetje als een pr-stunt, en dat is het dan ook, een beetje, maar wel een hele leuke: 'de eerste website ooit te bewonderen in Sneek'.

Huh?

De eerste webpagina ooit, op de eerste website die Tim Berners Lee schreef en via de de eerste webbrowser ooit publiceerde? Die kan iedereen nog steeds bekijken, zoals te doen gebruikelijk; via internet?

Jawel, maar niet op een NeXT Cube computer, die destijds peperdure zwarte blokkendoos van Steve Jobs, met daarop de eerste versie van het NeXTStep operating system, met de eerste webserver ooit.

Een werkende NeXT Cube box, met het NeXTStep operating system, is op donderdag 24 maart te bewonderen tijdens de Snakeware Experience Day in Sneek. Net als bij de lancering in augustus 1991 draait de pagina op een door Steve Jobs ontworpen NeXT Cube-computer.

Nix geen emulatie, real, echt, "Een uniek stukje internetgeschiedenis", aldus Ate van der Meer, Marketing and Sales Director van organisator Snakeware.

Saillant detail: wereldwijd zijn er ruim 600 exemplaren bewaard gebleven van de eerste bijbel van de vanaf 1455 gedrukte bijbel van Johannes Gutenberg. Sic: wereldwijd bestaan er nog maar enkele originele, functionerende NeXT Cubes. "Ik ben blij dat wij een exemplaar voor de toekomst veilig hebben kunnen stellen", aldus Van der Meer. "Om te weten waar wij in de technologie naartoe gaan, moet je ook weten waar we vandaan komen."

Mooi verhaal over die zwart vierkante box: daar had Jobs, zoals wel vaker het geval was, slaande ruzie over met de techneuten die het ontwerp uit moesten voeren. Het zal u nooit opgevallen zijn, maar iets vierkants van geëxtrudeerd plastic is nooit helemaal vierkant. Dat omdat het bijna niet te doen is om iets vierkants heel uit de gietmallen te krijgen. Daarom zou de Cube iets van een milliliter over de hele hoogte schuin af moeten lopen. Niemand die dat ziet, en zelfs een hele precieze timmerman zou er met een blik op zijn zweihaak zijn zegen aan geven.

Jobs niet, die eiste precisie: de Cube moest 100 procent haaks zijn, tot op de honderste millimeter, van boven naar beneden. En niet alleen op het blote oog. Hoe ze hem heelhuids uit de mallen moesten krijgen, dat was hun probleem.

Het andere verhaal van de Cube is dat van de binnenkant. Dat moest visueel perfect zijn, als een miniatuurmodel van een futuristische stad, een genot voor het oog. Ontwerpers die aanvoerden dat niemand de binnenkant zou zien werden ontslagen. Ik hoop dat ze de bezoekers in Sneek ook een blik in de Cube gunnen :-)

Hoe dan ook, de voorkant, met daarop de website wordt onthuld door leerlingen van Stichting Odyssee, drie jaar geleden initiator en oprichter van de eerste Steve Jobsschool van Nederland. Van der Meer: "Wij vinden het belangrijk om te investeren in de talenten van morgen. Die zitten bij Odyssee".

De onthulling vindt plaats in de historische Gashouder in Sneek, als onderdeel van de Snakeware Experience Day.

Terwijl digitale media specialist Snakeware klanten en relaties informeert over haar producten en diensten, is er veel aandacht voor de toekomst. Innovatieve producten – zoals het location based platform Lightcurb en het luminous carpet van Philips – zullen tijdens het evenement een prominente rol spelen.

Ook zijn er workshops door DekaMarkt en Staatsbosbeheer, geeft Adformatie toelichting op Omnichannel-onderzoek en zal de website van het jaar worden bekend gemaakt.

Het innovatieve en toekomstgerichte karakter van Sneek krijgt na deze dag zijn beslag in een permanent Experience Center, dat open is voor alle geïnteresseerden. De NeXT Cube met de allereerste webpagina krijgt daarin een prominente plek.

Naast zakelijke relaties van Snakeware zijn op 24 maart ook scholieren en belangstellenden welkom.

Snakeware, Sneek, realiseert sinds 1995 toonaangevende digitale producties die bedrijven een duurzaam concurrentievoordeel opleveren.

'Experience like no other' is het devies van de Friezen.

Aanmelden: snakeware.nl/experienceday


Nextss20020302

Meer content

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies