Kunstmatige Intelligentie helpt consument bij ontdekken en kopen van kunst

Kunstmatige Intelligentie helpt consument bij ontdekken en kopen van kunst

Vorig artikel Volgend artikel

Nu de huizenmarkt weer aantrekt en er weer volop verhuisd wordt zijn er ook weer veel muren die voorzien moeten worden van iets wat het oog aantrekkelijk vindt. Je kunt natuurlijk een posterwinkel of de Ikea binnen stappen, maar het is natuurlijk leuker om ‘echte’ kunst aan de muur te hebben hangen. Maar hoe vind je nu dat ene kunstwerk? Waar begin je je zoektocht? Zo maar een gallerie binnen stappen? Online zoeken?

ARTO Gallery

Ditzelfde probleem had Jonie Oostveen, oprichter van de art discovery app, ARTO Gallery. Nadat Jonie een nieuw appartement was ingetrokken wilde hij iets origineels aan de muur. Het eerste wat hij deed was online zoeken naar kunst om vervolgens op een site terecht te komen met ongeveer 5000 kunstwerken.

Veel te veel om allemaal doorheen te bladeren. Ik moest mijn zoekopdracht dus specifieker maken, ik moest gaan omschrijven naar wat voor soort kunst ik opzoek was. En dat kon ik niet, ik heb best wel interesse in kunst maar ben niet echt een expert. Een probleem waar veel andere consumenten ook mee rond lopen. Op dat moment kwam het idee voor een 'Art Recommendation Engine' verteld Oostveen die op dat moment werkzaam was bij Spotify. “Spotify was op dat moment erg bezig zich te onderscheiden van hun concurrenten door gebruikers te helpen met muziek recommendations, aanbevelingen. Jij vindt dit nummer leuk? Luister dan ook naar dit nummer”. Dus ipv van dat jij als gebruiker muziek zoekt, geeft Spotify jou een aantal aanbevelingen, aan de hand van wat je eerder hebt geluisterd.
- Jonie Oostveen, oprichter van de art discovery app, ARTO Gallery

Tinder maar dan voor kunst

ARTO doet hetzelfde maar dan voor kunst, in plaats van dat de gebruiker zoekt naar dat ene kunstwerk, gaat ARTO kunst aanbevelen op basis van de gebruiker’s kunstsmaak en voorkeur. Om dit in kaart te brengen vraagt de app de gebruiker om foto’s van kunstwerken naar links of naar rechts te swipen, precies zoals je dat ook in de dating app, Tinder, doet. Een swipe naar rechts is een ‘like’, een swipe naar links geeft aan dat je het niet leuk vindt. Hoe meer je ‘swiped’ hoe beter de app je kunstprofiel leert kennen en hoe beter de aanbevelingen worden. Op deze manier kan de gebruiker op een hele makkelijke en speelse wijze kunst ontdekken en eventueel kopen.

Square Ad Slide 1 copy

Art Recommendation Engine

De motor of wel de 'secret sauce' zoals Oostveen het stelt, is de 'Art Recommendation Engine' die aan de ene kant herkent wat voor kunstwerken een gebruiker wel of niet leuk vindt en dat koppelt aan de kunstwerken die er in de database staan. "Stel je vindt abstracte kunstwerken met veel rood en cirkels mooi, dan gaat de ARTO Recommendation Engine in de database kijken welke andere kunstwerken abstract zijn, veel rood en cirkels hebben". Er zijn veel sites waar je online kunst kunt kopen maar ARTO is de enige die een 'Art Recommendation Engine' heeft om consumenten te helpen kunst te ontdekken.

Ook musea en kunstbeurzen

Op dit moment heeft ARTO meer dan 20.000 kunstwerken in de database, van Nederlandse en buitenlandse galerieën, maar ook van musea, zoals het Rijksmuseum, National Gallery of Art (Washington DC) en kunstbeurzen, zoals de Affordable Art Fair. Ook individuele kunstenaars kunnen hun kunstwerken aanbieden en verkopen via dit platform.

De in Zuid-Korea geboren Nederlander Oostveen, die eerder bij de Nederlandse startup eBuddy (verkocht aan booking.com) en het Zweedse Spotify werkte, begon ARTO in december 2015. Het in Singapore gevestigde bedrijf telt vier man en de app is sinds oktober live en te downloaden in de iPhone app store (Android volgt).

Foto credits header: Joy by William Malucu (c)

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies