Peerby strikt SanomaVentures als investeerder

Vorig artikel Volgend artikel
Peerby strikt SanomaVentures als investeerder

SanomaVentures gaat investeren in Peerby. Peerby is een Nederlands initiatief waarmee je online en via mobiele en sociale media kanalen spullen kunt lenen of huren van mensen in de buurt. Het speelt daarmee in op de deelgebruik trend, waarbij toegang tot goederen belangrijker is dan het daadwerkelijke bezit.

Peerby is in augustus 2012 gelanceerd in Amsterdam en verwelkomt sinds kort ook actieve gebruikers in andere delen van het land. In september won Peerby de tweede prijs bij de prestigieuze Green Challenge van de Postcodeloterij.

Herman Kienhuis, investment director Sanoma Media: "Ik geloof erg in het potentieel van Peerby en door al in deze beginfase bij te springen hopen we ze een vliegende start te kunnen geven. Peerby past goed bij de missie van Sanoma om mensen te helpen bij hun dagelijkse (informatie-)behoeften en daarmee hun leven makkelijker en rijker te maken."

Daan Weddepohl, oprichter Peerby: "De investering van Sanoma gaat ons helpen heel Nederland te bereiken. Niet alleen door een financiële bijdrage, maar juist door de inzet van de kennis en de communicatiekanalen van Sanoma Media hopen we beter te groeien."

Het mooie van Peerby is niet dat mensen hun spullen te leen of te huur aanbieden, maar dat het vraaggestuurd is, andersom dus. Gebruikers geven aan wat ze nodig hebben en Peerby faciliteert vervolgens rondvragen in de buurt. Het platform stijgt daarmee boven de andere peer-to-peer services uit die vaak op marktplaatsniveau blijven steken.

Q&A:

Q: Heeft Peerby ook met andere investeerders gesproken? Zo ja wat gaf de doorslag om voor Sanoma Ventures te kiezen?

A: "Jazeker. Wij hebben met een vrij veel potentiele investeerders gesproken en hadden de luxe dat ook een groot aantal van hen bereid was om te investeren. Onze keuze voor Sanoma is op een aantal dingen gebaseerd. Ten eerste waren we niet alleen op zoek naar geld, maar wilden we ook graag een investeerder die meer kon inbrengen dan alleen geld. Sanoma heeft veel kennis en ervaring van web en mobiel en ze hebben een brede selectie aan communicatiekanalen die we kunnen inzetten. Een tweede reden was dat we een klik voelen met het Sanoma Ventures team en met Sanoma Media als geheel. En een laatste reden was dat de deal die is overeengekomen zeer fair is en in het belang van beide partijen goed dient."

Q: Hoeveel heeft Sanoma Ventures geïnvesteerd / wat voor deal is er gesloten?

A: "Het gaat om een minderheidsaandeel. Sanoma heeft ons gevraagd om de hoogte van de investering niet bekend te maken en die wens respecteren wij."

Q: En met deze investering willen jullie de rest van nederland gaan veroveren. Ook al plannen om buiten de landgrenzen te treden, Europa, VS?

A: "Nederland is ons thuisland en hier ligt onze eerste focus. Op iets langere termijn kijken we zeker ook buiten de landsgrenzen. Op dit moment leggen we goede contacten in Noord Amerika, zowel in de Verenigde Staten als Canada. Het zou goed kunnen dat dit in de toekomst gaat leiden tot een lancering in die regionen."