StartHub blikt vooruit met Wakoopa, Soocial en Yunoo

Vorig artikel Volgend artikel
StartHub blikt vooruit met Wakoopa, Soocial en Yunoo

StartHub brengt de Nederlandse startup scene in kaart. Onder meer door startups te volgen en portretteren. Drie van de startups die eerder aan bod kwamen kijken terug op 2009 en blikken vooruit naar 2010. Bekijk video-interviews van Leonieke Daalder en hoor hoe Wakoopa de focus naar B2B verlegd, hoe Soocial de eigen broek wil ophouden en Yunoo streeft naar de nummer 1 positie in Europa.

Wakoopa: Focus verlegd naar B2B
2009 is voor het Amsterdamse Wakoopa (het sociale netwerk dat je helpt software te ontdekken) een belangrijke leercurve geweest, vertelt Robert Gaal. Dacht het bedrijf aanvankelijk geld te kunnen verdienen met de community, inmiddels is de focus verlegd naar business to business-modellen. "Wij zijn geen Facebook of Hyves, wij zijn een niche. (.....) We zijn nog zeker niet klaar in de hoek van de community, maar we zien nu wel dat onze kracht ligt in het vergaren van data. En dat willen we graag ook commercieel inzetten." Een andere belangrijke les van 2009, met name voor Robert Gaal persoonlijk, is dat je je goed moet realiseren waar het werkelijk om gaat: een Techcrunch-post of andere buzz is leuk, maar uiteindelijk gaat het daar niet om. Belangrijker is werkelijk succes. "Je kunt 150.000 gebruikers hebben zoals wij, maar wat is het succes? Dat is niet 150.000 gebruikers, dat is 150.000 gebruikers die allemaal 10 euro neerleggen."


Soocial: Eigen broek ophouden
Voor het Amsterdamse Soocial (het systeem waarmee je automatisch al je adressen overal up to date hebt) was 2009 vooral interessant, vertelt Stefan Fountain.

Moeilijk in financieel opzicht, maar dat zorgde wel voor de juiste focus, aldus Fountain. Dus werd stug doorgewerkt en met resultaat: "Net voor het einde van het jaar zagen we opeens dat de gebruikers-aantallen verdubbelden en verdriedubbelden." En dat terwijl de beste veranderingen waar hij zelf heel veel van verwacht nog doorgevoerd moeten gaan worden. De belangrijkste les? Dat het heel gevaarlijk is om afhankelijk te zijn van extern geld. "Je moet gewoon zo snel mogelijk zien te komen op een plek waar je je broek zelf kunt ophouden." Dus hoopt het bedrijf in 2010 in ieder geval break-even draaien. Daartoe zal over een paar maanden een betalingsmodel worden gelanceerd en een geheel nieuw product worden gelanceerd.


Yunoo: Nummer 1 in Europa worden
2009 was voor het Utrechtse Yunoo ("het online huishoudboekje) "één grote rollercoaster ride", zegt Patrick van der Tuin.

In maart live gegaan, door de economische crisis in de kaart gespeeld: mensen zijn meer gaan letten op hun uitgavenpartoon en Yunoo helpt daarbij. De belangrijkste les van 2009? "Blijven focussen. Je hebt zelf een beeld waar je naartoe wilt en daar moet je aan blijven vasthouden". En in 2010? "Uiteindelijk willen we de nummer 1 van Europa worden . Daar willen we in 2010 een duidelijke stap in maken."

StartHub

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies