Events20.03.2008

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief


spinawards-adverteren-in-online-video-is.jpg
spinawards-adverteren-in-online-video-is.jpg

Zojuist is de presentatie van Microsoft, RTL, Universal Media en Metrix Lab afgerond Hier werden cijfers van het eerste grote Nederlandse onderzoek met betrekking tot adverteren in combinatie met online video bekend gemaakt. Ik heb een aantal opmerkelijke cijfers en conclusies op een rijtje gezet.

Omdat dit het eerste echte grote (bijna 10.000 deelnemers!) onderzoek op dit gebied is in Nederland zijn het belangrijke cijfers die kunnen leiden tot nieuwe inzichten.

Er zijn drie vormen van advertising in/met video onderzocht;

– gedwongen/ pre roll (vóór de eigenlijke content)
– reclame spotje in een banner/ online video
– spot in reclameblok (onderbreking tijdens de video)

Een aantal opmerkelijke cijfers die bleken uit het onderzoek wat onder andere is gehouden onder bezoekers van de Idols website.

– 74% van de pre-roll uitingen worden volledig uitgekeken bij een commercial van 15 seconden. Bij een commercial van 30 seconden is dat 67%

Deze cijfers wijzen er dus op dat de meeste bezoekers de video’s gewoon blijven bekijken. Toch, een terechte opmerking uit het publiek is een uitval van 26% best hoog, tenminste indien deze bezoekers ook echt afhaken.

– De lengte van de content na een pre-roll uiting heeft minder invloed op het volledig uitkijken van de uiting

Gedwongen exposure van pre-roll uitingen leidt tot meer uitgekeken reclame (74% tegen 42% bij een spot in reclameblok)

Hoe langer de pre-rolls des te hoger likeability/ waardering

– De gedwongen exposure van een spot maakt deze niet minder likeable

– De spontane merkherkenning is hoger als de pre-roll lengte langer is (hoe langer hoe beter de herkenning)

– Lengte van de content heeft geen invloed op de reclame herinnering
De boodschapoverdracht woordt een beetje beinvloed door de content lengte

– Gedwongen exposure van spots leidt tot een hogere spontane herinnering (video banner: 15%, pre-roll 51%, spot in reclame 29%)

De conclusies die hieruit kunnen worden getrokken:

– Adverteren middels pre-rolls is het meest effectief
– Bezoekers zijn in hoge mate bereidt om reclame bij video’s te kijken

Maar misschien nog wel belangrijker – en deze bevindigen kunnen wel eens nieuw licht werpen op de manier waarop we aankijken tegen video advertising – De volgende hardnekkige vooroordelen zijn volgens de onderzoekers getackeld:

– Te Duur – Kosten/ baten afweging met TV pakt uiteindelijk gunstiger uit voor online media.
– Te Lang – Video’s van 30 seconden worden het beste gewaardeerd.
– Te Irritant – Uit doorklik cijfers blijkt dat 3/4 van de bezoekers blijft kijken.
– Niet effectief (beperkt bereik) 58,8% van Nederland kijkt wekelijks online video.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Microsoft

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Microsoft heeft een nieuw AI-model gepresenteerd dat op vrij indrukwekkende wijze en met heel weinig informatie al volledige video's kan maken, mét tekst.

Online22.04.2024

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Windows staat al bol van de advertenties, maar daar komt nog veel meer bij. Microsoft introduceert straks aanbevolen apps.

Online11.04.2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Microsoft is van plan om een virtuele chatbot aan zijn Xbox-gameconsole toe te voegen. Het gaat dan om een chatbot die door middel van kunstmatige intelligentie helpt bij de klantenservice. Denk bijvoorbeeld aan vragen d...

Gaming05.04.2024

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Het is al 29 jaar geleden dat Microsoft met Bob kwam. Niet de bewust onbeschonken bestuurder, maar een gebruikersomgeving die was bedoeld om mensen die zich niet zo comfortabel voelden bij het gebruiken van een computer...

Technology01.04.2024

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

De zwarte Xbox Series X kennen we: maar Microsoft schijnt ook een witte variant in de maak te hebben. Het apparaat is nagenoeg identiek aan de zwarte, maar komt behalve in een andere kleur ook zonder disc drive. Xbox Ser...

Gaming28.03.2024

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

Sinds het thuiswerken is zakelijk en privé meer dan ooit verwoven. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander, maar waar we het allemaal over eens kunnen zijn is dat die constante scheiding niet altijd zijn vruchten...

Online14.03.2024

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

Verder lezen over Preroll

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

We zien de laatste steeds vaker Pre-Roll Ads voorbij komen op het internet. Zeker op YouTube blijft dit nog altijd toenemen. Eerst een advertentie kijken en dan pas doorgaan naar wat je werkelijk wilt zien. Nadeel alle...

Marketing10.03.2015

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

Geico speelt op een leuke manier in op Pre-Roll ads
YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Google introduceert ook in Nederland skippable pre-roll advertenties voor YouTube. Met dit advertentieformaat beslist de kijker zelf of hij de pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) in YouTube videos w...

Technology18.02.2011

YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Youtube start met test pre-roll-advertenties

YouTube kondigt deze week een test aan die een aantal Nederlandse content partners in staat stelt om pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) te testen door ze voor hun professionele content af te laten...

Advertising26.05.2009

Youtube start met test pre-roll-advertenties

Van mediatitels naar mediamerken

Geld verdienen met een website. Veel uitgevers worstelen hiermee. Sluitende business modellen voor online media zijn schaars, maar waarom moet het geld per definitie online worden verdiend? Met een vriendin die werkt bij...

Media17.05.2009

Van mediatitels naar mediamerken

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Dalende inkomsten dwingen veel kranten om te besparen. Er zijn er zelfs die de papieren versie hebben geschrapt en enkel online verdergaan. Nou is dat helemaal geen slechte keuze. Want vooralsnog lijkt online video de en...

Video20.04.2009

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group

Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en zij spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om m...

Gaming01.04.2008

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group