Oracle: data-explosie heeft veel waarde te bieden [Adv]

Vorig artikel Volgend artikel
Oracle: data-explosie heeft veel waarde te bieden [Adv]

Volgens Bas Diepen, Senior Manager Alliances & Channels bij Oracle, staan we aan de vooravond van een ‘data-explosie’. Bedrijven slaan steeds meer gegevens op en wisselen bovendien data uit met een groeiend aantal klanten en partnerbedrijven. Die gegevens vertegenwoordigen een grote waarde, mits ze op een intelligente manier worden gebruikt.

De hoeveelheid data die bedrijven te verwerken krijgen, groeit explosief. Vorig jaar berekende marktonderzoeksbureau IDC dat er wereldwijd zo’n 1,8 zettabyte aan data is opgeslagen. En daar blijft het niet bij: IDC verwacht dat de hoeveelheid opgeslagen data tot het jaar 2020 met een factor vijftig toeneemt. ‘Alle databronnen nemen toe’, vertelt Diepen. ‘Bedrijven vormen steeds nadrukkelijker een schakel in een keten, waarin ze nauw samenwerken met bijvoorbeeld leveranciers en afnemers. Dat lukt alleen als de datastromen van samenwerkingspartners goed op elkaar aansluiten.’

Openheid
Oracle, van origine leverancier van bedrijfssoftware en databasespecialist, weet wel raad met grote hoeveelheden data. ‘Onze strategie draait om drie kernbegrippen’, vertelt Diepen. ‘Compleet, open en geïntegreerd. Vooral die openheid is in dit kader heel belangrijk. Om databronnen te kunnen combineren, moeten verschillende systemen goed op elkaar aansluiten.’ De oplossingen van Oracle draaien in een open omgeving en kunnen naadloos communiceren met applicaties en oplossingen, zelfs als ze niet door Oracle zijn ontwikkeld. ‘Voor onze oplossingen is het niet noodzakelijk dat een andere schakel in de keten ook Oracle-technologie gebruikt.’

Sociale media
De gegevens die bedrijven verzamelen, vertegenwoordigen een grote waarde. Dat geldt niet alleen voor data uit bedrijfsapplicaties, maar bijvoorbeeld ook voor ongestructureerde data die afkomstig is uit sociale media, verduidelijkt Diepen. ‘Daarin kun je patronen ontdekken, trends achterhalen. Door data te combineren en te interpreteren kun je veel waarde scheppen.’ Om die reden is de applicatielijn van Oracle doorweven met business intelligence. ‘Bij Oracle staat alles in het teken van waarde voor onze klanten. Waarde scheppen is natuurlijk iets van alle tijden, maar op dit moment belangrijker dan ooit.’

Vereenvoudigen
Die waarde volgt niet alleen uit de inzichten die data-analyse kan opleveren, maar ook uit het vereenvoudigen van IT. Om die reden introduceerde Oracle vorig jaar nog meer Engineered Systems, volledig geïntegreerde combinaties van hard- en software: onder andere de Oracle Exadata Database Machine en de Oracle Exalytics, die business intelligence biedt. De vraag ernaar neemt toe, stelt Diepen vast. ‘Klanten ervaren dat ze hun IT-omgeving kunnen vereenvoudigen. Ze zijn minder tijd en energie kwijt met installatie en beheer, waardoor er meer budget overblijft voor innovatie.’

Vruchten plukken
2013 wordt het jaar waarin Oracle de vruchten gaat plukken van de organisatieveranderingen die vorig jaar hebben plaatsgevonden. Ook klanten gaan daar iets van merken, belooft Diepen. ‘Voorheen voerden we drie productlijnen voor hardware, software en services, met drie aparte partnerorganisaties. Die hebben we nu geïntegreerd. Klanten hebben voortaan contact met één key account manager die alles afstemt met de verschillende disciplines binnen Oracle. Met die gezamenlijke aanpak zijn we nog beter in staat om waarde toe te voegen.’

Download voor meer informatie de Insight Portal App via: https://itunes.apple.com/nl/app/insight-portal/id587768473?mt=8&uo=4

Of lees online de Connect Visie 2013 op www.insightportal.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies