Mozilla veel gebruikt in Europa, Q&A met Tristan Nitot

Vorig artikel Volgend artikel

Ondanks de groei die Google Chrome momenteel doormaakt is ook Mozilla Firefox nog altijd een veel gebruikte browser, vooral in Europa. Veel mensen vergeten echter dat in tegenstelling tot de concurrentie, Mozilla een non-profit organisatie is. Tristan Nitot, President & Founder of Mozilla Europe, heeft het in een korte Q&A tegenover Dutchcowboys ondermeer de startegie van Mozilla en over de groeiende mobiele markt. Als er nog dingen zijn die jullie graag willen horen, laat het weten in de reacties, dan proberen we daar in een volgende Q&A op in te gaan.

Mozilla heeft alleen een globale strategie en heeft dus geen gerichte campagnes à la Google Chrome. "Als een wereldwijde, non-profit organisatie heeft Mozilla uiteraard een globale strategie. Bijvoorbeeld de manier waarop we engagen met onze gebruikers. In lijn met onze open source principes werken we met een wereldwijde community van tienduizenden mensen."

Hoe kijkt Mozilla op de snel groeiende markt van smartphones & tablets. "Het web is aan het veranderen en we zien steeds meer mensen die hun leven voor een groot deel online doorbrengen en daarom ook steeds meer gaan eisen van hun 'web experience'. Mensen gaan online op veel verschillende apparaten, inclusief mobieltjes en tablets. Firefox is gebouwd om gebruikers dezelfde goede ervaring op de telefoon te geven als die ze op de pc hebben. Dat is de reden dat we functies ontwikkelen als Firefox Sync."

Mozilla veel gebruikt in Europa, Q&A met Tristan Nitot

"Smartphones en tablets zijn de apparaten waar de volgende miljard mensen verwachten altijd en overal online te kunnen. We werken er uiteraard aan om de Firefox ervaring naar verschillende apparaten en platformen te brengen zodat gebruikers in de toekomst altijd toegang hebben tot hun eigen data op een vriendelijke en veilige manier.

Onlangs hebben we een aantal mock-ups uitgebracht die laten zien hoe Firefox eruit kan zien op een tablet. Als de factor 'vorm' anders is moet ook de gebruikservaring anders zijn. Nog steeds goed en gebruiksvriendelijk, maar aangepast aan het apparaat, de grootte van het scherm en de manier van typen."

Doelen hebben ze bij Firefox niet gesteld. "Onze doelen worden niet bepaald door marktaandeel maar door het invloed hebben op het garanderen van een open en toegankelijk web. Behalve desktop & mobile hebben we nog wel een deel 3 van onze strategie. We werken aan een aantal nieuwe initiatieven waarover in de komende 12 maanden meer info naar buiten zal komen. Een tipje van de sluier is een Identity and an Open Web Apps Ecosystem. Stay tuned!"

Meer info over de toekomst van Firefox is te vinden in Firefox Vision Statement van Jay Sullivan.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies