Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
KLM is qua inzet van sociale media een van de voorlopers in de wereld van de luchtvaart. Twee weken geleden nog, voegden zij de optie toe om ook via WhatsApp een boekingsbevestiging, instapkaart of vluchtupdates te ontvangen, en was daarmee de eerste luchtvaartmaatschappij met een zakelijk WhatsApp-account. Maar nu voegen zij wéér een nieuwe optie toe: vanaf vandaag kun je via Messenger een ticket boeken, waarbij je hulp krijgt van een stukje kustmatige intelligentie.
BlueBot
KLM krijgt heel veel vragen via sociale media, maar het zijn er eigenlijk iets té veel aan het worden. Daarom hebben ze nu een chatbot ontwikkeld die mensen via Messenger moet gaan helpen met vragen. Deze bot draagt de toepasselijke naam BlueBot en is zoals KLM zelf zegt “behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd”.
Het gaat om kunstmatige intelligentie, wat inhoudt dat de bot ook zelflerend is. Het is in een chat met BlueBot dus mogelijk om uiteindelijk een ticket te boeken zonder dat er een medewerker van KLM aan te pas is gekomen.
Lukt het niet?
Nu gaat het natuurlijk te ver om BlueBot te laten werken zonder tussenkomst van echt personeel en dus zijn er 250 mensen die de bot moeten gaan ondersteunen. Wanneer je er met de chatbot namelijk niet uitkomt, zul je worden doorverwezen naar mensen die je verder helpen.
Zo werkt de BlueBot-technologie
BlueBot is aangesloten op de API’s van KLM en ook met het CRM-systeem en is in staat om de meest geschikte vluchten aan te kunnen bieden.
Nu is het niet zo dat iedereen die met KLM wil chatten via Messenger met BlueBot in aanraking komt, want de bot doet alleen de vragen die over boekingen gaan. Daarvoor is manier bedacht die de aard van de vraag kan bepalen, en op basis daarvan je doorstuurt naar de bot of naar een medewerker.
Verder lezen over KLM
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023
KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen
Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30Technology10.10.2023
Gezocht: namen voor nieuwe KLM vliegtuigen
KLM laat het personeel meedenken en -beslissenTechnology26.09.2023
KLM zet volgende stap in de vervanging van de Boeing vloot
KLM kiest voor de Airbus A350 voor lange vluchten.Nieuws10.08.2023
KLM gaat minder naar het Midden-Oosten vliegen
Technology26.04.2023
TU Delft-studenten AeroDelft bouwen waterstofvliegtuig met KLM
Technology29.03.2023
Motorproblemen Pratt & Whitney treffen ook KLM toestellen
De motoren kampen met performance problemenVerder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Online19.04.2024
AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline15.04.2024
Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking
Technology15.04.2024
Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?
Gadgets15.04.2024
5 dingen die de Humane Ai Pin niet hét antwoord voor AI maken
Verder lezen over Messenger
Social Media24.11.2023
Deze functie willen we heel graag op WhatsApp
Online06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Social Media20.09.2023
Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app
Social Media25.08.2023
Meta stopt met Messenger Lite
Online21.07.2023
WhatsApp nu een nummer dat niet in je telefoon staat
Social Media27.06.2023
Telegram begint meer op anderen te lijken: krijgt Stories
Social Media05.06.2023
WhatsApp-alternatief Signal weg uit NL als EU beleid aanneemt
Social Media30.05.2023