Hashtags, op internet kun je haast niet meer zonder maar hoe creëer je ze zelf?

Hashtags, op internet kun je haast niet meer zonder maar hoe creëer je ze zelf?

Vorig artikel Volgend artikel

Hashtags, voor veel nieuwkomers op Twitter een raadsel en net zo vaak hebben ze zelfs een hekel aan hashtags. Ze zijn verwarrend en worden te pas en te onpas gebruikt. Maar zodra je een beetje gesetteld bent op Twitter, krijg je door dat de hashtags er niet zomaar zijn. De vaak meer dan nuttige afkortingen en andere soms vreemde teksten zorgen ervoor dat je verbonden wordt aan bepaalde communities en helpen je met zoeken naar relevante content.

Mocht je interesse hebben om een eigen hashtag te maken, zowel voor je bedrijf als voor een persoonlijke fanclub, dan helpt deze tips je verder.

Hashtags zijn er om de grote hoeveelheden informatie op Twitter te ordenen. Iedereen kan hashtags gratis gebruiken.

Waarom een eigen hashtag?
Bedrijven kunnen hashtags voor verschillende redenen inzetten. Als een hashtag reeds wordt gebruikt door een bepaalde community, kan het een geweldige tool zijn om te netwerken. Hieronder slechts wat voorbeelden voor het inzetten van hashtags:

  • Het aanjagen van events
  • Het willen ordenen van een Twitter discussie
  • Het verzorgen van een online Q&A
  • Het promoten van een nieuw product
  • Goodwill tonen voor de ondersteuning van een goed doel

Een hashtag kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Hierdoor is er altijd wel een reden om hashtags op te nemen in je tweets. Kijk naar wat er mogelijk is binnen je bedrijf en probeer gerust een nieuw product te promoten met de inzet van hashtags.

Het stappenplan voor het creëren van je eigen hashtag
Voor het maken en gebruiken van een eigen hashtag, kun je het beste onderstaande stappen doorlopen. 

Stap 1 Brainstorm

De hashtag die je gaat inzetten staat voor jouw merk. Daardoor is het van belang dat de hashtag omvattend en kort is voor het gebruik. Stel een lijstje samen van mogelijke hashtags. Zo kun je kiezen voor hashtags met de vermelding van het jaar of hashtags met bijvoorbeeld ‘chat’ die je kunt inzetten voor wekelijkse of maandelijkse Twitter chats.

Stap 2 Ga op onderzoek uit!

Controleer of jouw gekozen hashtag al in gebruik is. Als je een community rondom je hashtag wilt opbouwen, is het verstandig om een op zichzelf staande hashtag te kiezen. Gebruik de Twittersearch om te kijken of je hashtag nog vrij is.

Stap 3 Promoot je hashtag

Je hashtag wordt nooit een succes als niemand erover op de hoogte wordt gebracht. Promoot je hashtag aan je eigen volgers, connecties en breng ze op de hoogte van het gebruik van de hashtag. Je kan verder een nieuwsbrief opstellen of een blog over je eigen hashtag schrijven. Werk je met offline kanalen, gebruik dan borden om je hashtag online te promoten.

Stap 4 Monitoren

Zodra iedereen is ingelicht over je hashtag, kun je starten met het gebruik hiervan. Monitor regelmatig het gebruik. Als het gaat om een zogenaamde event hashtag, is het van belang om steeds meer te monitoren in de dagen voor het event. Ook tijdens en na het event kun je de hashtag gebruiken voor het genereren van feedback en het verspreiden van foto’s en video’s. Zorg dat geen enkele tweet onopgemerkt blijft!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies