Facebook test aparte tijdlijn met alleen familie en vrienden

Facebook test aparte tijdlijn met alleen familie en vrienden

Uitgevers met geknepen billen

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook geeft en Facebook neemt. In dit geval nemen ze bij alle uitgevers van nieuws- en entertainment-sites, want het platform test een nieuwe versie van de tijdlijn waarin alleen posts van vrienden en familie te zien is.

Het experiment, gemeld door The Guardian, wordt op dit moment in het Oostblok getest, maar het hoofd van het nieuwsoverzicht Adam Mosseri haastte zich om in een blog te verduidelijken dat er nu nog geen plannen zijn om die test te gaan uitbreiden.

Persoonlijke verhalen

De test is bedoeld om te kijken of gebruikers echt een aparte plek voor persoonlijke verhalen willen hebben. Dat was blijkbaar een vraag van veel gebruikers, zo zegt de social media-gigant. De feedback van het experiment wordt verzameld en daar blijft het voor nu bij.

Het is een richting die Facebook toch al uit wilde, die meer persoonlijke feed, maar dat gaat wel voorbij aan hoe belangrijk de aanwezigheid van andere pagina's in het nieuwsoverzicht is voor de Facebook-beleving zoals we hem nu kennen. Je zou zeggen dat ze hun eigen platform niet snappen, maar dat doen ze - en maar al te goed.

Eerst krijgen pagina's een groot bereik zonder er iets voor te hoeven doen, vervolgens moet voor dat bereik worden betaald en nu lijkt het zo dat je moet betalen als je überhaupt nog zichtbaar wil zijn.
- Facebook-analist

Door een strikte scheiding tussen vrienden, familie en dan pas de hele rest te maken worden heel veel pagina's ineens niet meer levensvatbaar. Niet alleen dat, je Facebook-feed wordt ook een stuk saaier en deze beweging lijkt dan ook voornamelijk bedoeld om uitgevers het mes op de keel te zetten.

Gevaarlijk

Het frappante is namelijk dat de betaalde posts van bedrijven gewoon nog overal te zien zijn, ook in de vrienden & familie-tijdlijn. Dat maakt wel duidelijk dat de drijfveer van Facebook niet per se de gebruikers zijn die hier om gevraagd zouden hebben.

Uitgevers worden hier logischerwijs niet blij van: bij een test in Slovenië verloren pagina's in twee dagen twee derde van hun bereik, wat catastrofaal zou zijn voor iedereen die niet kan betalen voor bereik. Organisch bereik zakt helemaal in, zeker voor sites die het moeten hebben van grappige dingen die rondgaan omdat iedereen ze ziet langskomen en deelt. Geloof maar dat dit met argusogen in de gaten wordt gehouden.

[Afbeeldingen © naito8 - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies