Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook geeft en Facebook neemt. In dit geval nemen ze bij alle uitgevers van nieuws- en entertainment-sites, want het platform test een nieuwe versie van de tijdlijn waarin alleen posts van vrienden en familie te zien is.
Het experiment, gemeld door The Guardian, wordt op dit moment in het Oostblok getest, maar het hoofd van het nieuwsoverzicht Adam Mosseri haastte zich om in een blog te verduidelijken dat er nu nog geen plannen zijn om die test te gaan uitbreiden.
Persoonlijke verhalen
De test is bedoeld om te kijken of gebruikers echt een aparte plek voor persoonlijke verhalen willen hebben. Dat was blijkbaar een vraag van veel gebruikers, zo zegt de social media-gigant. De feedback van het experiment wordt verzameld en daar blijft het voor nu bij.
Het is een richting die Facebook toch al uit wilde, die meer persoonlijke feed, maar dat gaat wel voorbij aan hoe belangrijk de aanwezigheid van andere pagina’s in het nieuwsoverzicht is voor de Facebook-beleving zoals we hem nu kennen. Je zou zeggen dat ze hun eigen platform niet snappen, maar dat doen ze – en maar al te goed.
Door een strikte scheiding tussen vrienden, familie en dan pas de hele rest te maken worden heel veel pagina’s ineens niet meer levensvatbaar. Niet alleen dat, je Facebook-feed wordt ook een stuk saaier en deze beweging lijkt dan ook voornamelijk bedoeld om uitgevers het mes op de keel te zetten.
Gevaarlijk
Het frappante is namelijk dat de betaalde posts van bedrijven gewoon nog overal te zien zijn, ook in de vrienden & familie-tijdlijn. Dat maakt wel duidelijk dat de drijfveer van Facebook niet per se de gebruikers zijn die hier om gevraagd zouden hebben.
Uitgevers worden hier logischerwijs niet blij van: bij een test in Slovenië verloren pagina’s in twee dagen twee derde van hun bereik, wat catastrofaal zou zijn voor iedereen die niet kan betalen voor bereik. Organisch bereik zakt helemaal in, zeker voor sites die het moeten hebben van grappige dingen die rondgaan omdat iedereen ze ziet langskomen en deelt. Geloof maar dat dit met argusogen in de gaten wordt gehouden.
[Afbeeldingen © naito8 – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023